Officieel: 2015 Honda RCV213S-V kost 188.000 euro

Vandaag heeft Honda het productiemodel van de 2015 RCV213S-V op het Circuit van Barcelona onthuld, vanaf 13 juli 2015 kan de straatlegale versie van de MotoGP-motor besteld worden voor 188.000 euro inclusief belastingen via www.rc213v-s.com, waarna Honda contact opneemt met de potentiële klanten. Overigens is de straatversie door een Sport Kit weer om te bouwen naar een 100% circuitmotor. Opvallende specs zijn het 17 inch voorwiel, het drooggewicht van 170 kilo (160 met Sport Kit), en 159 pk voor de straatversie, wat stijgt naar 215 pk met de Sport Kit. Onderhoud moet gebeuren bij speciale, door Honda aangewezen onderhousdpunten. 

Honda toonde eind 2014 al een prototype op de EICMA, maar vandaag werd het model voor klanten getoond. Naast het 999 V4 motorblok is de RCV natuurlijk voorzien van zaken als Öhlins vering, Brembo remmen . Wel werd de pneumatische klepbediening vervangen door klepveren. Over het gebruik van de seamless shift versnellingbak wordt niet gesproken, in de technische specificaties (zie onder) worden die vakjes bij de MotoGP-machine leeg gelaten, maar hier onderscheidt de klantenversie zich dus wel. Overigens vermeldt Honda wel dat de basis niet de fabriekshonda van Marc Marquez en Dani Pedrosa is, maar die van de "Open Class" RCV1000R. Opvallend detail: ook voor Frankrijk is er een 102 pk-versie.

2016 Honda RCV213SV

Inzetgebied
Honda wil hiermee de markt van kapitaalkrachtige motorkopers bewerken, naar voorbeelde van de Desmocedici van Ducati, waarvan er binnen no-time 1500 verkocht werden, ondanks een verkoopprijs van 65.000 euro, goed voor een omzet van bijna 10 miljoen euro. Hiermee zou de RCV213S-V de opvolger van de NR750 kunnen worden, de legendarische straatversie van de racemotor met ovale zuigers die nu een enorme waarde voor verzamelaars heeft, waardoor de investering in een RCV nog niet eens zo slecht zou kunnen uitpakken. Daarnaast opent deze exlusieve 'straatversie van een MotoGP racer' ook diverse nieuwe mogelijkheden voor gebruik in de verschillende wegracekampioenschappen. Zo zou de van een 90-graden V4 voorziene motorfiets ingezet kunnen worden in het WK Superbikes, hiervoor hoeven er 'maar' 250 verkocht te worden in het eerste modeljaar en 1000 in het tweede. Dit zou kunnen verklaren waarom Honda zo lang gewacht heeft met een echte update voor de CBR1000RR Fireblade, waarmee Ten Kate Racing het de afgelopen jaren niet makkelijk heeft.

 

Spec. comparison between RC213V-S and RC213V (spec. for Europe: All values are reference values.)
Model name RC213V RC213V-S RC213V-S (with kit)
Overall length (mm) 2,052 2,1 【2,100】
Overall width (mm) 645 790 770
Overall height (mm) 1,11 1,12 【1,120】
Wheelbase (mm) 1,435 1,465 【1,465】
Minimum ground clearance (mm) 115 120 【120】
Seat height (mm) - 830 【830】
Vehicle weight (kg) Over 158 (after racing) 170 (dry) 160 (dry)
Maximum number of riders 1 person 1 person 1 person
Minimum turning radius (m) - 3.7 6.4
Engine type Liquid-cooled 4-stroke, DOHC 4-valve V4 Liquid-cooled 4-stroke, DOHC 4-valve V4 Liquid-cooled 4-stroke, DOHC 4-valve V4
Total displacement (cm3) 999 999 999
Bore × Stroke (mm) - 81.0 × 48.5 81.0 × 48.5
Compression ratio - 13.0 13.0
Maximum output (kW[PS]/rpm) Over 175kW 117[159]/11,000 Over 158[215]/13,000
Maximum torque - 102[10.4]/10,500 Over 118[12.1]/10,500
(N・m[kgf・m]/rpm)      
Fuel supply - PGM-FI (Programmed fuel injection system) PGM-FI (Programmed fuel injection system)
Starter - Self Self
Ignition - Full transistor, battery ignition Full transistor, battery ignition
Fuel tank capacity (L) 20 16.3 16.3
Clutch - Dry multi-plate, coil Dry multi-plate, coil
    sring spring
Transmission - Constant mesh, 6-speed return Constant mesh, 6-speed return
Transmission gear ratio - 2.125 2.125
  - 1.647 1.647
  - 1.368 1.368
  - 1.217 1.217
  - 1.100 1.100
  - 1.032 1.032
Reduction gear ratio - 1.933/2.471 1.933/2.353~2.933
(primary/secondary)      
Caster angle (degrees) - 24.6 【24.6】
Trail (mm) - 105 【105】
Tire 16.5 120/70ZR17M/C 120/70ZR17M/C
  16.5 190/55ZR17M/C 190/55ZR17M/C
Brake Hydraulic double disc Hydraulic double disc Hydraulic double disc
  Hydraulic disc Hydraulic disc Hydraulic disc
Suspension - Telescopic Telescopic
  - Pro-Link Pro-Link
Frame Diamond Diamond Diamond
       
【 】Values may vary as Sports kit allows adjustment of various settings.  

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal


* Verplichte Velden