KTM heeft de nieuwe motorcross modellen voor 2016 gepresenteerd, traditioneel gebeurde dit al halverwege het lopende modeljaar. Naar verwachting zullen de nieuwe modellen op zeer korte termijn leverbaar zijn. 

De 2016 KTM 450 SX-F is samen met de 350 SX-F en 250 SX-F compleet nieuw. Het blok van alle drie de modellen is volgens de makers compacter en lichter en levert daarbij meer vermogen over het hele toerenbereik. Het Keihin motormanagement is nieuw, en biedt naast verschillende mappings ook launch control op alle drie de modellen. Verder noemt KTM nieuwe carters, een aangepaste cilinderkop plus een kortere zuiger en drijfstang maar een zwaardere krukas en zelfs een nieuwe vijfversnellingsbak. Verder zijn er upgrades als een "No Dirt" schakelpedaal, een lichter koppelingshuis, een lichte (0,5 kilo) accu, aangepaste radiateur en een nieuw uitlaatsysteem. Qua vering is het 4CS (Four Chamber System) van de WP-voorvork vernieuwd en is er een aangepaste WP-schokdemper met een nieuwe link gemonteerd. Verder wordt het frame lichter, iets wat ook geld voor het subframe, de swingarm en de nieuwe Galfer 'wave' remschijven . Dit zorgt er samen met een aantal andere aanpassingen voor dat zowel de 2016 KTM SX-F 450 als de SX-F 350 een gewicht van net geen 102 kilo (zonder brandstof) hebben, dat is bijna 4 kilo minder dan het huidige 2015 model. Voor de SX-F 250 wordt nu een gewicht onder de 100 kilo gemeld.

Tweetakt
KTM blijft doorontwikkelen in de tweetaktmodellen, al gaat het daarbij voor de 250 vooral om het rijwielgedeelte. Zo kreeg de 2016 SX250 nieuwe kroonplaten en een in rubber gemonteerd stuur, lichtere wielen en nieuwe Galfer "wave" remschijven. De 2016 SX125 kreeg wel een heel nieuw motorblok met een nieuwe cilinder, zuiger, poorten en membraan, waardoor het vooral lichter en sterker moet zijn. Het blok is zelfs zover vernieuwd dat de lay-out door een hoger geplaatste krukas en koppeling licht gewijzigd wordt, iets wat de massacentralisatie weer ten goede moet komen.

Mini-crossers
Van de 'gewone' 50SX minicrosser komt in 2016 ook een 50SXS-versie. Beide modellen krijgen 'performance upgrades', naast nieuw plastic, een nieuwe kettinggeleider, een nieuw zadel en de 2016 graphics. De 50SXS graphics zijn daarbij wel anders, verder heeft deze 'Special Edition' als extra's een volledig verstelbare achterschokbreker met los reservoir, een 38-tands Renthal kettingwiel achter, FMF uitlaat, gefreesd koppelingscover en speciale kettingspanners. Verder is de afstelling van de Dell'Orto PHBG 19 BS carburateur aangepast, worden er gesinterde remblokken gebruikt en zijn er andere veren voor de automatische koppeling. De 2016 KTM 65SX is voorzien van nieuwe plasticdelen, waardoor de jeugdcrosser wat smaller wordt, alsmede een nieuw zadel, andere uitlaat, nieuw aluminium swingarm met nieuwe kettingeleider, achteras en kettingspanners. De kickstarter werd vernieuwd en het geheel is voorzien van de graphics die alle 2016 modellen meekrijgen.

2016 KTM 250SXF