Rijkswaterstaat let meer op stroefheid asfalt

Vanaf begin 2014 zal Rijkswaterstaat meer en beter controleren op de gladheid van zowel nieuw- als oud asfalt. Minder stroef asfalt geeft een langere remweg en meer ongelukken, aldus de overheidsdienst. Goed nieuws voor motorriijders, die immers niet alleen voor de remweg maar ook voor zijdelingse grip van de stroefheid van asfalt afhankelijk zijn. 'Naarmate een wegdek ouder wordt, gaat de stroefheid achteruit', aldus Erik Vos, senior adviseur Instandhouding bij Rijkswaterstaat. "Nu wordt het wegdek 1 keer gemeten, maar vanaf begin volgend jaar gaan we de aanvangsstroefheid van nieuw aangelegd asfalt 2 keer vlak na elkaar meten. En voortaan worden bij de jaarlijkse monitoring de metingen uit het verleden meegenomen. Zo vallen mogelijke meetfouten eerder op en kunnen opdrachtnemers trends beter voorspellen. Al met al is de bepaling van de stroefheid zo nauwkeuriger." 

Bijkomend voordeel is dat stroever asfalt langer meegaat.

Stroefheidmeting-asfalt-foto-Rijkswaterstaat

 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal


* Verplichte Velden