Motor- en scooterrijders moeten beter letten op beschermende kleding

Motorrijders vormen een kwetsbare groep binnen het verkeer. Wie een motor bestuurt, maakt twaalf keer meer kans op een dodelijk verkeersongeval dan een gemiddelde gebruiker van een motorvoertuig. Deze kwetsbaarheid is een belangrijk aandachtspunt voor de Belgische MotorCycle Council (MCC), een adviserend orgaan dat de sector van de gemotoriseerde tweewielers in België vertegenwoordigt. Naar aanleiding van het diepteonderzoek 'MOTAC' (MOTorcycle Accident Causation), welke tot stand gekomen is op basis van de gerechtelijke dossiers van 200 zware of dodelijke motorfietsongevallen en op 17 juni officieel door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid is gepresenteerd, heeft het MCC de resultaten hiervan besproken en willen als sector zelf een eerste stap zetten om de gevolgen van een mogelijk ongeval te beperken. Hiervoor roepen ze de gebruikers van motoren en scooters op om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen en een geschikte uitrusting te dragen.

Op stap gaan zonder beschermende kleding brengt nodeloze risico's met zich mee. Toch maken veel motorrijders, en dan met name de mensen die maar heel sporadisch gaan rijden, zich hier schuldig aan. Ze vinden de motorkleding te duur, onprettig of ongemakkelijk of ze zien het nut er niet van in. Beschermende kleding voor ieders smaak en stijl is heel eenvoudig te vinden, en de fabrikanten hebben enorme inspanningen gedaan om kledij te ontwikkelen die ook in de zomer bij warm weer zowel het gewenste comfort als voldoende veiligheid bieden.

Veel scooterrijders gaan er ten onrechte van uit dat ze met hun lagere snelheden ook minder risico op zwaar letsel lopen. Een ongeval met een scooter of een motor komt op hetzelfde neer als de snelheid in beide gevallen 50 km/u bedraagt. Scooterrijders lopen evenveel risico op letsel als botbreuken, diepe schaafverwondingen of nog erger.

Sinds september 2011 is in de wegcode ingeschreven dat motorrijders en hun passagiers de volgende uitrusting moeten dragen: helm, handschoenen, lange broek, vest met lange mouwen en laarzen die de enkels beschermen. Met die omschrijving kan men echter ook met bijvoorbeeld een gewone jeans gaan rijden, die bij een eventueel ongeval jammer genoeg weinig soelaas brengt. In echte motorkleding zijn protectoren verwerkt die de kwetsbare zones beter beschermen: schouders, knieën, ellebogen, enzovoort. Ook de manier waarop deze kledij is gestikt, is anders dan bij de confectiekleding, en is zo ontworpen dat ze een betere weerstand biedt. Gebruikers van scooters en motoren moeten goed beseffen dat ze niet gedekt zijn door de beschermende kooi van een auto, aangevuld met airbags rondom.

Daarom doet MCC aan alle motorrijders de oproep om zichzelf te beschermen met een geschikte uitrusting. Als leidraad heeft de Europese federatie ACEM (European Association of Motorcycle Manufacturers) een brochure ontwikkeld. Daarin staat het belang van de kledij duidelijk omschreven met concrete aanwijzingen voor de aankoop van een geschikte uitrusting. Deze folder is ook terug te vinden op de website van de ACEM: www.acem.eu

ACEM brochure fotoACEM

Bron: Febiac,MCC, ACEM
Foto: ACEM

Plaats reactie

Beveiligingscode Vernieuwen

  • Pinterest
Ga