Yamaha's grootste nieuws op de Intermot is de compleet nieuwe FJR1300A. De nieuwe FJR1300 komt er weer in een A en in een AS uitvoering. De FJR1300A is de basisuitvoering en heeft voor 2013 compleet nieuwe elektronica. Zo is de motor uitgerust met ride-by-wire en TCS traction control. De ride-by-wire is in twee D-Mode standen schakelbaar. Een T-stand, voor touring, en een S-stand. Die laatste is wat sportiever en zorgt voor een snellere gasreactie. Ook maakt Yamaha handig gebruik van de elektronische gashendel door de motor uit te rusten met cruise control. Daarmee speelt Yamaha in  op een van de wensen van haar toergerichte klanten. Het cruise control werkt in de derde, vierde en vijfde versnelling tussen de 50 en 180 km/u. Vervolgens kan de rijder met een knop op het stuur de huidige rijsnelheid met twee kilometer per keer verhogen of verlagen. Het gebruiken van de rem, koppeling of het gas schakelt de cruise controle direct uit.

De FJR heeft ook een nieuw motorblok. Het enige wat het nieuwe blok deelt met het oude is de cilinderinhoud van 1298cc. Verder is alles anders, zoals de in- en uitlaattrajecten. Het markanste detail is de cilinderwand. Die is rechtstreeks op het carter gemaakt in plaats van op een gewoonlijke cilinderbus. Dit zou de warmteafgifte ten goede moeten komen. Overigens gebruikte Yamaha de techniek al eerder op haar YZF-R6 en R1 sportmodellen. Wat de FJR1300A scheidt van de FJR1300AS is het YCC-S; Yamaha Chip Controlled Shifting systeem. Dat wil niets meer zeggen dan dat de AS een semi-automaat is. Schakelen kan conventioneel door middel van de linker voet of via flippers op het stuur. Verder heeft het systeem een STOP-mode. Die zorgt ervoor dat bij een snelle daling in snelheid, zoals een noodstop, de motor automatisch terugschakelt naar de eerste versnelling. De rijder kan dit systeem naar believen uitschakelen. Ook krijgt de AS-versie elektronisch instelbare vering, waarvoor de voorvork van het upside-down-type is. Met het nieuwe systeem kan gekozen worden voor Soft, Standard of Hard, met daarbij ook nog eens de keuze voor 1-persoon, 2-personen en bagage.2013_YAM_FJR1300A_EU_SMX_STU_001

Normaal gesproken wijden we niet veel tekst aan bromscooters, maar er zijn weinig sportieve scooters zo iconisch als de 50cc Aerox van Yamaha. Voor het eerst geïntroduceerd in 1997, gaat de Aerox al even mee. In de vijftien jaar sinds de introductie durfde Yamaha zich alleen aan nieuwe kleurenschema's te wagen en aan een enkele kleine weiziging op het technisch vlak.Yamaha heeft uit angst voor weglopende jongeren, nooit iets durven doen aan de looks van de Aerox. Maar voor 2013 komt er dan toch een nieuwe uitvoering. De styling is helemaal nieuw, maar nog honderd procent Aerox. Opvallende verbetering is het bijrijderszitje. Eerder enkel een veredeld stuk rubber, is er nu toch een echt zitje gekomen.

Yamaha heeft zich in het rijwielgedeelte erg op de oppervlakte gehouden. De wielen zijn identiek aan de oude en remmen en vering zijn ook nagenoeg hetzelfde als voorheen. Het had niet onlogisch geweest als Yamaha voor het motorische in eigen stal gekeken had. Ze heben immers een uiterst zuinig vloeistof gekoeld viertaktblok met injectie, maar toch kiest de fabrikant ervoor het horizontale Minarelli tweetaktblok te behouden. Waarschijnlijk met het oog op de tuningsmogelijkheden van dit blok. De nieuwe Aerox komt in twee uitvoeringen; de gewone en de Naked. De Naked wordt geleverd met een op de cross-geïnspireerd stuur zonder kapwerk erom.