Vandaag presenteerde BMW Motorrad op de Intermot in Keulen de nieuwe, vloeistofgekoelde BMW R1200GS voor het modeljaar 2013. Het nieuwe, 1170cc boxer-motorblok kreeg hiervoor een verticale doorstroming en is makkelijk herkenbaar aan de nu aan de onderzijde van de cilinder uitkomende uitlaatbochten, die overigens van een geluidsklep is voorzien. BMW zegt dat de olie in het vorige koelsysteem eenvoudigweg vervangen is door water, waarbij zogenaamde "precisiekoeling" ervoor zorgt dat alleen de delen waarbij dat nodig is gekoeld worden. Opvallendste highlights zijn de cijfers: met 125 PK bij 7700 toeren en 125 Nm bij 6500 toeren groeien vermogen en koppel flink. Daarnaast zijn er nieuwe, radiaal geplaatste Brembo Monobloc remklauwen met standaard ABS en een antihop-koppeling in oliebad. De cardanaandrijving is naar de linkerzijde van de motorfiets verhuisd en krijgt  de aandrijving vanaf een geïntegreerde versnellingsbak. Als DIN-gewicht wordt 238 kilo opgegeven. Gasgeven gaat met gebruikmaking van ride-by-wire, E-Gas genoemd. Daarnaast zijn er 5 instelbare riding modes, "Rain", "Road", "Dynamic", "Enduro" en "Enduro Pro" en een ASC Stabiliteitssysteem. Optioneel is onder andereBMW Motorrad Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) en elektronische cruisecontrol leverbaar. Als bandenmaten is er nu gekozen voor 120/70 R19 voor en 170/60 R17 achter. Naast de LED-koplamp is er ook een elipsvorm met LED-dagrijverlichting die zeer herkenbaar is. 

BMW meldt het windscherm verbeterd te hebben en dat de verstelling nu makkelijk met één hand te doen is. Het zadel kan niet alleen in hoogte versteld worden maar ook een hellingshoek krijgen, het passageirszadel kan zelfs naar voren en achteren geschoven worden. Het optionele Navigator IV navigatiesysteem kan nu bediend worden met een geïntegreerde knop op het stuur. 
BMW toonde gelijk ook al een verlaagd model, wat er op duidt dat BMW ook bij dit model hier zwaar op zal investeren. BMW-Motorrad-2013-R1200GS_thumb