Zoals al eerder uitgelekt was krijgt de nieuwe Kawasaki Kawasaki ZX-6R supersportmotor er 37cc aan cilinderinhoud bij, waarmee het Japanse merk weer terugkeert naar de cilinderinhoud van 636 cc die ook tussen 2003 en 2006 al gebruikt werd. Kawasaki claimt daardoor meer vermogen over het hele toerenbereik en meer koppel in het lage en middelhoge toerengebied. Daarnaast krijgt de "groene" supersport elektronische systemen als KTRC (Kawasaki Traction Controle) en KIBS (Kawasaki Intelligent anti-Brake System) ABS. Als type-aanduiding wordt nog wel "ZX-6R" gebruikt, ook in het verleden was de aanduiding "ZX-636R" niet officieel. Intern wordt de naam ZX-6RF voor het 2013 model gebruikt.2013_Kawasaki-ZX636F_thumb

Een nieuwe generatie van de Showa voorvork combineert de bekende Big Piston Fork BPF met een Separate Function Fork (SFF), waarbij maar in één vorkpoot een veer zit en er dus minder frictie is.

Kawasaki's tractiecontrolesysteem (KTRC) heeft op de supersport drie instellingen en twee powermodus standen, waardoor er 8 combinaties voor verschillende rijsituaties te kiezen zouden zijn.

De slipperclutch is voorzien van F.C.C. Assist, waardoor de koppelingshendel makkelijker te bedienen is en lichter van constructie is. F.C.C. is de naam van de Japanse, externe fabrikant van dit systeem.

Het KIBS Supersport-ABS geeft volgens Kawasaki minimale inbreuk bij het opzoeken van de grenzen door in kleine stappen opgevoerde remdruk. Daarbij voorkomt het het omhoog komen van het achterwiel bij hard remmen.

In vergelijking met het 2012 model lijkt het frame ook vernieuwd, al zijn de overeenkomsten wel groot.  Net als bij de styling die wel opvallend scherper is geworden. Bij het nieuwe model is ook de uitlaatdemper helemaal nieuw, die is nu helemaal zwart gekleurd. Verder is het hart van de "wave" voorremschijven op het nieuwe model goudkeurig geworden, net als de poten van de voorvork. Daar tegenover is het motorblok juist niet meer zwart. De enige echte uiterlijke overeenkomst tussen het 2012 en 2013 model betreft de spiegels.

Om een gehomologeerde 600cc motorfiets voor de diverse Supersport-kampioenschappen te blijven houden zal de huidige ZX-6R van 2012 ook leverbaar blijven. Dit betekent wel dat in die competities dus niet van de technische vooruitgang van het 2013-model geprofiteerd kan worden.

Hieronder beeld en twee video's van de nieuwe ZX-6R 636, waarbij vooral de video die opgenomen werd op het Isle of Man opvalt door de race-actie op semi-openbare wegen, iets waarmee weinig merken durven adverteren.

De nieuwe machine weegt 192 kg /194 kg (ABS). Als topvermogen wordt 131 pk opgegeven, wat naar 137 pk stijgt met Ram Air. Het maximale koppel is 71 Nm.