Motormarkt België: Flinke dip in juli 2021

Motormarkt België: Flinke dip in juli 2021

Waar de motormarkt in Nederland afgelopen juli nog stabiliseerde, zag de Belgische motormarkt een flinke daling vorige maand. In totaal zijn in België over de maand juli 2584 motoren verkocht. Vorig jaar waren dit er echter nog 3833. Dit komt neer op een daling van ruim 32,5%.
Toch neemt dit niet weg dat de motormarkt in België over 2021 tot nu toe een stijging laat zien van rium 5% ten opzichte van 2020, wat neer komt op 18.368 verkopen. Zetten we de cijfers tegenover topjaar 2019, dan zien we eveneens een stijging van net geen 1%.

Ook de Belgische automarkt laat eenzelfde soort daling zien. Volgens de Febiac komt dat met name doordat afgelopen juli een werkdag minder kende en daarnaast door een ernstig tekort aan halfgeleiders, die de productie ernstig verstoord. Dit laatste fenomeen is ook in de motorbranche geen uitzondering, waar al langer leveringsproblemen onder de verschillende merken de kop op steken.

Kijken we naar de top-10 verkopen van afgelopen maand, dan zien we dat bijna alle merken in de min duiken. Behalve Triumph en Ducati. Triumph weet zelfs een opvallende groei te realiseren over afgelopen juli van ruim 18% ten opzichte van juli 2020. Met 162 verkopen neemt het Engelse merk hiermee de vijfde positie in. Ducati bleef nagenoeg stabiel. Afgelopen juli werd er slechts één motorfiets meer verkocht dan in dezelfde maand in 2020. Binnen de top-10 ziet Piaggio de grootste verliezen. Het Italiaanse merk verkocht ruim 56% minder motoren dan in juli 2020. Wat neer komt op 212 motoren minder!
De top-3 wordt aangevoerd door BMW, dat ondanks een daling van ruim 27% nog steeds marktleider is met 379 verkopen. Op de tweede plaats volgt Yamaha met 318 verkopen. Het Japanse merk verkocht wel ruim 37% minder motorfietsen dan in juli 2020. Honda neemt de derde positie in met 312 verkopen 71 motorfietsen minder dan juli 2020, wat neer komt op ruim 18,5%.

Top-10 verkoopcijfers België 2021
  Merk Aantal Plus/Min
01. BMW 379 - 27,1%
02. Yamaha 318 - 37,9%
03. Honda 312 - 18,5%
04. Kawasaki 165 - 49,7%
05. Piaggio 162 - 56,7%
06. Harley-Davidson 126 - 23,6%
07. KTM 117 - 36,4%
08. Triumph 117 + 18,2%
09. Ducati 105 +   0,9%
10. Sym   76 - 44,9%

Bron: De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en FEBIAC, de Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie

Foto: Testmotor.nl Test Ducati SuperSport 950 S


Share

Laatste Nieuws

Please enable the javascript to submit this form