Leveringsproblemen nieuwe motorbanden groeien

Leveringsproblemen nieuwe motorbanden groeien

Het wordt steeds lastiger om aan nieuwe banden te komen, zo laten de leden van brancheorganisatie VACO in de laatste coronamonitor van de organisatie weten. 'Beleveringsproblemen door (toe)leveranciers’ steeg sinds begin februari gestaag in de Impact-top 5 die wordt samengesteld door de VACO-leden, van nummer 5 in februari tot de eerste plaats nu. 41% van de respondenten geeft aan problemen te hebben met toelevering van nieuwe banden. Ook in de motorbranche laten steeds meer dealers weten een tekort aan nieuwe motorbanden te hebben, al lijkt het erop dat er daar tot nu toe nog meer banden in de leveringsketen zitten waarmee grote problemen voorkomen worden. Dit vraagt vaak wel wat extra creativiteit en rondbellen van motordealers. 

Volgens een branche-expert hebben alle merken de problemen, maar verschillen ze per merk wel qua periode. Gevolg is dat er veel 'doorschuiven' te zien is: als merk A bijvoorbeeld geen sport-tour banden meer heeft, wordt door dealers en consumenten uitgeweken naar merk B, waar dan ook snel de voorraad uitgeput raakt door de onverwachte grotere vraag. Door fabrikanten wordt de productie wel opgeschaald, maar het heeft tijd nodig om die verhoogde productie op gang te krijgen. De verwachting is dan ook dat de huidige problemen nog tot diep in 2022 door zullen lopen. Een aantal fabrikanten heeft de introductie van reeds aangekondigde nieuwe producten wel uitgesteld, zodat er vooral gefocused kan worden op de inhaalslag die momenteel wordt gemaakt. 

De bandencrisis heeft verschillende oorzaken. Hoofdoorzaak van deze leveringsproblemen is het wereldwijde gebrek aan zeecontainers en -schepen. Hierdoor is het lastig en vooral duur om de veelal in Azië geproduceerde motorbanden naar Europa te vervoeren. Deze problemen spelen overigens niet alleen bij motorbanden en de grondstoffen daarvoor, maar ook bij motorkleding, motorhelmen en accessoires, terwijl ook de motormerken moeite hebben nieuwe motoren naar Europa te krijgen. Waar het niet vreemd zou zijn als de prijzen door schaarste stijgen, lijkt dit nog mee te vallen. Wel worden er in juli bij veel merken prijsstijgingen doorgevoerd, maar dit komt vooral door de gestegen olieprijzen, die zowel doorwerken in de grondstofprijzen als transportkosten. 

Daarnaast hebben de bandenfabrikanten nog steeds last van de productiestops tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis. Op dat moment zelf was er misschien niet direct een probleem, maar nu de vraag naar nieuwe motoren explosief is toegenomen, komt de productieachterstand als een boemerang terug en ontstaan er tekorten. Derde factor is dat de banden die er wel zijn, als eerste naar de fabrikanten van nieuwe motorfietsen gaan. De motormerken hebben immers de grootste orders en de korste lijnen met de bandenmerken, waardoor ze vooraan staan voor de nieuwe motorbanden die nu uit de fabriek rollen. Daar komt bij dat de motorfabrieken vaak op (relatief) korte afstand van de bandenfabriek staan.


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form