• Home
  • Motorbranche
  • Reorganisatie importeursorganisatie RAI Vereniging: kwart van functies weg
Reorganisatie importeursorganisatie RAI Vereniging: kwart van functies weg

Reorganisatie importeursorganisatie RAI Vereniging: kwart van functies weg

De RAI Vereniging heeft een reorganisatie doorgevoerd, waarbij 8 van de 32 werkplekken bij de organisatie werden opgeheven, een kwart van alle functies dus. Hoofdoorzaak is het gebrek aan inkomsten vanuit de RAI Amsterdam beurslocatie, vanwaar dividend richting de RAI Vereniging wordt uitgekeerd. RAI Vereniging is hiervan deels afhankelijk, maar daarnaast betalen de leden, de importeurs en vertegenwoordigers van de merken dus, ook nog lidmaatschapsgeld. Voor dat deel was er binnen de sectie Motoren misschien weinig aan de hand in 2020, maar in de belangrijke sectie Personenauto's & Lichte Bedrijfswagens werd een verkoopdaling van 20 procent gemeld. 

Voor de motorbranche blijkt de reorganisatie niet heel veel verschil te maken, zo meldt Martijn van Eikenhorst, sectiemanager Motoren, aan Nieuwsmotor. Hij is binnen de RAI feitelijk als enige bezig met motorfietsen, waarbij sprake is van een part-time baan omdat hij ook sectiemanager is van nog twee secties: Scooters en Equipment. Volgens Van Eikenhorst is er wel sprake van verminderde capaciteit voor 'corporate' taken, maar kan dit deels opgevangen worden met het inhuren van externe partijen. Daarbij moet bijvoorbeeld gedacht worden aan de politieke lobby, die nu bij een externe lobbyist wordt ondergebracht. Verder wordt er gezocht naar ICT-matige oplossingen en gaan activiteiten als de RAI Ledenrit niet meer door. 

Binnen de RAI zijn de meeste fabrikanten van motorfietsen vertegenwoordigd, zodat bijvoorbeeld zaken rondom regelgeving gezamelijk kunnen worden aangepakt. Denk daarbij aan nieuwe wetten als de overgang van Euro4 naar Euro5, maar ook aan binnenkort in te voeren verplichtingen rondom recycling en "end of life" van motorfietsen. Verder neemt de RAI namens de motorimporteurs weer plaats in een aantal andere organisaties, zoals Motorplatform, VNO-NCW en samenwerkingsverbanden als ART, bekend van de slotencertificering. Daarnaast staat ook "collectieve promotie van het product motoren" in de takenlijst, maar daarbij wordt meer gekeken naar instanties en overheden dan naar consumenten. 


Share

Laatste Nieuws

Please enable the javascript to submit this form