Harley-Davidson: 186 miljoen verlies op motorverkoop 2020

Harley-Davidson: 186 miljoen verlies op motorverkoop 2020

Harley-Davidson heeft 2020 met een verkoopdaling van 32% aan motoren en een omzetdaling van 24% afgesloten, wat resulteerde in een verlies van 186 miljoen US dollar qua motorfietsverkoop. Ook op Parts & Accessories werd verlies geleden, net zoals op licensing en zelfs op merchandise. Doordat er in de andere afdelingen van Harley, met Financial Services als belangrijkste, wel geld werd verdiend, komt het bedrijf totaal alsnog op 10 miljoen dollar winst uit. In 2020 kwamen er 145.246 Harley-Davidsons uit de fabrieken, waarvan 38,6 uit het Touring segment, 38% aan Cruisers en 23,4% aan Street & Sportster-modellen. 

In alle markten daalden de verkopen van Harley, in Noord Amerika was dat met 18% en in EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) met 16%, Latijns-Amerika met 39% en in Azië en de Pacific met 8%. Voor Noord-Amerika, EMEA en Azië was het vierde kwartaal wel beter dan daarvoor, maar in Latijns Amerika was het juist andersom. Wereldwijd daalde de winstgevendheid van 29,4% naar 25,4%, wat deels een gevolg is van de kosten van de net afgesloten reorganisatie onder de naam Rewire. In de Powerpoint-presentatie voor aandeelhouders wordt met geen woord over COVID19 gesproken, alleen in een zeer klein bijschrijft over uitblijvende afbetalingen voor leningen. 

Harley-Davidson kondigde vandaag ook haar nieuwe vijfjarenplan "The Hardwire" aan, maar daarin zijn toch minder harde aankondigingen dan verwacht te vinden. Er zijn vooral veel doelstellingen die de nieuwe route voor het bedrijf moeten aangeven, denk daarbij aan termen als innovation, evolution, emotion, the timeless pursuit of adventure, freedom for the soul, high -performance culture en desirability. Over openstaande, meer concrete vragen als de lichte 338-modellen voor China of de komst van modellen als de Bronx Streetfighter, wordt met geen woord gerept. 

The Hardwire vijfjarenplan

Iets meer zakelijk gericht, mikt HD op investering in haar bestverdienende marktsegmenten (Touring, Cruisers en Trikes), leiderschap in elektrisch motorrijden, 'selectief uitbreiden naar attractieve en winstgevende segmenten' (zoals adventure), groei in P&A, merchandise en Financial Services en vooral veel meer winstgevendheid om de aandeelhouders tevreden te stellen. Voor de periode van de komende vijf jaar belooft de nieuwe leiding nu zo'n 5% groei in de motorfietsen-omzet, groeiende winstgevendheid, meer dan 10% omzetstijging en eenzelfde percentage aan meerwaarde voor de aandeelhouders. Per jaar moeten in die periode 190 tot 250 miljoen aan kosten worden gemaakt om deze resultaten te bereiken. 

Opvallend genoeg is het management al voor 2021 zeer positief, met een voorspelling van een omzetgroei van 20 tot 25% voor de motorfietsendivisie. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form