• Home
  • Motorbranche
  • Motorzaken opgepast: TV aan = auteursrechten betalen. Maar aan wie?
Motorzaken opgepast: TV aan = auteursrechten betalen. Maar aan wie?

Motorzaken opgepast: TV aan = auteursrechten betalen. Maar aan wie?

De Bovag waarschuwt auto- en motordealers dat ze auteursrechten moeten afdragen als ze in de showroom, kantine of werkplaats een televisie hebben. Voor (motor)zaken die alleen motorsport laten zien, ligt het verhaal echter anders. De 'gewone' auteursrechten worden geïnd via Videma, een organisatie die vergelijkbaar is met meer bekende organisaties als Buma/Stemra en Sena, die hetzelfde doen voor muziek die in een bedrijf te horen is. Ook als de TV gewoon aanstaat in de zaak, of het personeel bijvoorbeeld televisie kijkt in de bedrijfskantine, moeten daarvoor auteursrechten afgedragen worden. Daarmee betaalt u dan voor het "openbaar maken" of vertonen van de content van die zenders, die eigenlijk alleen bedoeld was voor privé-gebruik door uzelf. De Videma licentie werd voorheen dan ook wel een 'vertoningsvergunning' genoemd: de ondernemer 'vertoont' iets aan zijn klanten. 

Echter, Videma vertegenwoordigt de volgende zenders: NPO 1, NPO 2, NPO 3, NL24 (digitale kanalen publieke omroep), RTL4, RTL5, RTL7, RTL8, RTLZ, SBS6, SBS9, NET5, Veronica, Disney XD, FOX, Nickelodeon, MTV, Comedy Central, Discovery Channel en TLC. De licentie die u eventueel afneemt bij Videma geldt dus niet voor Eurosport en betaalkanalen zoals FOX Sports, Ziggo Sport of livestreams als (bijvoorbeeld) MotoGP.com. Dat betekent niet dat die kanalen zomaar 'openbaar gemaakt' mogen worden, maar wel dat Videma geen zaken doet namens deze zenders. In principe zouden bedrijven rechtstreeks van deze zenders toestemming moeten vragen om die content 'openbaar te maken', maar in de praktijk gebeurt dat niet zo vaak. Echter, als u bijvoorbeeld een groot publiek zou gaan aantrekken met het vertonen van sport, wordt de kans natuurlijk wel groter dat de rechtenhouder aanspraak maakt op de vergoeding. 

Het betekent ook dat als u wèl een licentie afneemt van Videma, het (in theorie) ook kan gebeuren dat de niet aangesloten zenders alsnog komen aankloppen als u de content van ze openbaar maakt. Als u alleen maar content van aanbieders vertoont die buiten het Videma-pakket vallen, zou u daar feitelijk geen Videma-licentie voor hoeven hebben. Ook als u narrowcasting gebruikt, waarop u bijvoorbeeld bedrijfsvideo’s , reclamebeeld of eigen beeldmateriaal toont, hoeft u daarvoor niet te betalen. De vergoeding gaat immers over het "openbaar maken" van de inhoud, wat bij eigen videomateriaal geen rol speelt. Oftewel; het hangt er sterk vanaf wàt u laat zien om te weten aan wie u moet betalen. 

Collectiviteitskorting
Bovag heeft een collectieve afspraak gemaakt met rechtenorganisaties Buma, Sena en Videma. Bovag-leden die zich aanmelden voor een licentie bij de drie auteursrechtenorganisaties kregen al tot 33,3% korting. Wie gebruik maakt van de Bovag-regeling, ontvangt daar bovenop nu nog eens 15% korting. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form