• Home
  • Motorbranche
  • Yamaha Motor toekomstplannen: driewielers, elektrisch, zelfrijdend
Yamaha Motor toekomstplannen: driewielers, elektrisch, zelfrijdend

Yamaha Motor toekomstplannen: driewielers, elektrisch, zelfrijdend

In een aanpassing van haar medium-langetermijnplanning van 2018 heeft Yamaha Motor een aantal lijnen voor de toekomst uitgezet. In de nabije toekomst wordt wereldwijde productie en verkoop verder gereorganiseerd en wordt 100 miljoen dollar uitgetrokken om vanuit het "Yamaha Motor Exploratory Fund, L.P.“ in de komende jaren voor innovatie in te zetten. In de afgelopen jaren werd daarvan al 47 miljoen US dollar uitgegeven aan de overnamen of samenwerking met negen externe bedrijven, voornamelijke via Yamaha Motor Ventures & Laboratory Silicon Valley Inc. (YMVSV). Wel wordt geconstateerd dat de daarbij geprojecteerde omzet en winst niet is behaald. Dat blijkt uit het vernieuwde "New Medium-Term Management Plan 2019-2021". 

Ook nu wordt er weer buiten de deur gekeken. Om de stap naar de toekomst te maken gaat Yamaha een samenwerking aan met Nvidia voor kunstmatige intelligentie, met Hero Cyles in elektrisch ondersteunde fietsen en met Gogoro op het vlak van elektrische scooters met wisselaccu uit Taiwan. Vooral Hero is daarbij een opvallende naam, het elektrische-fietsbedrijf is immers een volle dochteronderneming van Hero Motors Company, een enorm sterke concurrent op de Indiase markt en steeds verder daarbuiten. Met Gogoro word al langer samengewerkt en Nvidia zou kunnen helpen in de ontwikkeling van autonome voertuigen, waarvan MotoBot en Motoroid al even de beste zelfrijdende voorbeelden zijn. De strijdkreet is dan ook:  ART for Human Possibilities", wat staat voor We will Advance the use of Robotics, Rethink Solution & Transform Mobility to expand human possibilities for a better society and more fulfilling life.

Op de modelvoorstelling is overigens al wel vaag een nieuw elektrisch (motor)scooter model zichtbaar, net als een nieuwe "Leaning Multi Wheel" driewieler. Die eerste zou volgens geruchten om een hybride TMAX kunnen gaan, terwijl de nieuwe LMW er vooral lager uitziet dan de huidige Niken, waarvan sowieso een nieuwe versie met het vernieuwde 889 cc motorblok moet komen. Voor alle driewielers is het wel nog steeds de vraag of Yamaha daarvan een succes kan maken, dat lukte tot op heden met de Niken 850 en Tricity modellen niet. Toch blijft daar de focus voorlopig nog wel even op liggen, zo blijkt uit de doelstelling "LMW development and increase global sales on CBU", waarbij CBU voor Complete Build-up Unit staat.  

Yamaha Motor zet ook in op 50% CO2-reductie van haar producten in 2050. Ondertussen laat de komst van elektrische motorscooters al even op zich wachten, wel is zeer recent de e-Vino gepresenteerd, maar dit is een Vespa-achtige 50cc scooter. Qua motorfietsen zet Yamaha verder vooral in op uitbreiding van haar aanbod: naast motoren, onderdelen, accessoires en service moet er meer inzet komen op financiering, verzekering en verlengde garantie.

Het hele mid-term plan van Yamaha is hier te vinden (PDF): https://global.yamaha-motor.com/ir/library/report/pdf/mmp/2019medium-plan-e.pdf


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form