• Home
  • Motorbranche
  • Verkoopcijfers motorfietsen oktober 2020: Yamaha slaat aanval BMW af
Verkoopcijfers motorfietsen oktober 2020: Yamaha slaat aanval BMW af

Verkoopcijfers motorfietsen oktober 2020: Yamaha slaat aanval BMW af

In een eindsprint naar het markleiderschap voor 2020, heeft Yamaha Motor Benelux de aanval van BMW Motorrad Nederland voorlopig afgeslagen. Bij BMW werden de afgelopen maanden extreme registratiecijfers genoteerd, waarbij het doortrekken van die lijn ze alsnog langs Yamaha zou brengen. Echter, na deze opmerkelijke verkooppiek bij BMW, bleef juist daar de verkoop in oktober met 23% achter ten opzichte van die in dezelfde maand 2019, waardoor Yamaha met een lichte stijging van maar 1,65% toch marktleider blijft. Traditioneel is het overigens wel zo dat BMW altijd een flinke eindsprint aan het einde van het jaar laat zien, mogelijk proberen ze toch nog de achterstand van 193 units in te lopen. In oktober leverde een tussensprint immers opeens bijna 300 registreerde BMW's op. 

In oktober verkocht Yamaha 123 motorfietsen, waardoor het totaal voor 2020 nu op 2348 staat, goed voor een marktaandeel van 17,35%. BMW Motorrad registreerde 112 machines, waardoor de teller nu op 2155 staat, dat aantal is overigens exact gelijk aan de verkopen na 10 maanden in 2019. BMW heeft hiermee een marktaandeel van 15,92%. Kawasaki heeft de strijd na een zeer sterke start van het jaar moeten opgeven. Dat heeft deels te maken met de Japanse leveringen die (door corona) de verkopen niet bijhouden, maar ook met de seizoensdynamiek die per merk verschilt. Kawasaki verkocht in oktober 85 motorfietsen, waardoor het totaal nu op 2137 en een marktaandeel van 15,79% komt. 

Achter "De Grote Drie" is het lang wachten op de overige merken. Honda trekt na een zware reorganisatieperiode nu bij naar 1161 en 8,58% marktaandeel, gevolg door KTM met 1070 en 7,91% van alle verkochte motoren. Alle andere motormerken komen tot nu toe nog niet boven de 1000 verkochte motorfietsen voor dit kalenderjaar. 

De hele motormarkt voor 2020 heeft de verliezen van het begin van het jaar nu méér dan ingelopen, al komt die winst wel voornamelijk bij Yamaha en Kawasaki vandaan. In 2020 werden tot nu toe 13.535 nieuwe motorfietsen op een Nederlands kenteken geregistreerd, dat aantal is hoger dan de 13.290 die in 2019 tot en met oktober werden geregistreerd. Wel is dit jaar het aantal “Voertuigen Eigen Branche” extreem hoog, met 607 voor BMW, 362 bij Kawasaki en 244 voor Yamaha. Dit cijfer duidt aan hoeveel motoren er als dealerdemo of testmotor op kenteken worden gezet, maar is vaak ook wel een aanduiding van de push die de importeur richting dealers doet, om zo alvast zoveel mogelijk voertuigen op kenteken geregistreerd te krijgen. 

De waarde van het marktleiderschap wordt overigens altijd betwist. BMW Motorrad pakte de winst in de afgelopen 10 jaar, waardoor het zeker een prestigezaak is als het nu na die periode bij een ander merk terecht komt. Feit is dat het behalen van de hoogste positie qua verkoopresultaten soms een kostbare zaak is, omdat er met kortingen en acties extra gepusht wordt om meer motoren verkocht of zelfs alleen maar op kenteken te krijgen. Alle fabrikanten ontkennen altijd categorisch dat dit bij hun merk gebeurt en dat de 'titel' geen daadwerkelijke waarde heeft, maar uiteindelijk wil elke sales/marketing-organisatie natuurlijk de beste zijn. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form