• Home
  • Motorbranche
  • Fabrikanten pleiten voor andere meetmethode geluid motorfietsen
Fabrikanten pleiten voor andere meetmethode geluid motorfietsen

Fabrikanten pleiten voor andere meetmethode geluid motorfietsen

De Europese vereniging van motorfabrikanten ACEM komt later dit jaar met een voorstel voor een nieuwe manier voor het testen van het geluid van motorfietsen, aldus Stefan Pierer, CEO van KTM en voorzitter van de organisatie van de motorindustrie. De huidige ASEP (Additional Sound Emission Provisions) meetmethode komt voor uit wereldwijde regelgeving vanuit de Verenigde Naties voor zogenaamde categorie L-voertuigen en bestaat al heel erg lang: de huidige Regulation No. 51 (R51) stamt uit 1958. 

Er wordt al sinds 2016 gewerkt aan de nieuwe regelgeving, maar doordat er zoveel partijen betrokken zijn en geluid een zeer discutabele waarde is, blijkt dit een complex proces. De GRB Informal Working Group Additional Sound Emission Provisions wil dit jaar haar voorstel over de ASEP 2.0 testprocedure presenteren aan de Economische Commissie Europa van de Verenigde Naties (UNECE) in Genève. Overigens gaat dit alles dus alleen over meetmethodes, niet over de limieten die door landen of Europa worden vastgesteld.

Vooral in Duitsland en Oostenrijk woedt momenteel een hevige discussie over het (uitlaat)geluid van motorfietsen, waarbij als oorzaak van geluidsoverlast vooral op vervangingsuitlaten wordt gewezen. Dit gaat echter voorbij aan het feit dat veel nieuwe motorfietsen tegenwoordig voorzien zijn van een klep in de uitlaat, die boven een bepaald toerental open gaat. Daarbij komen recent ook steeds meer motorblokken met verstelbare nokkenasprofielen, waardoor het hele karakter van het blok vanaf een bepaald toerental kan veranderen. 

Voor zowel uitlaatklep als verstelbare nokkenassen geldt dat dit bijna altijd gepaard gaat met een duidelijke verhoging van prestaties boven het bepaalde toerental, maar ook van toenemende emissies/uitlaatgeluid. De fabrikanten huldigen het standpunt dat dit niet is om de geluidshomologatie te omzeilen, maar puur wordt gedaan om de rijeigenschappen van het motorblok te verbeteren. Nogal wat technische experts zeggen echter dat dit, bij de moderne motoren met ride-by-wire, niet of maar zéér beperkt juist is. Feit is wel dat de meeste motoren met deze technieken in hogere toeren beduidend luider zijn dan bij een laag toerental. Dit alles zorgt ervoor dat sommige motoren weliswaar gehomologeerd zijn voor gebruik op de openbare weg, maar in een aantal gevallen toch nog opvallend veel geluid produceren, ook met een standaard uitlaat. Dit wordt door veel motorrijders als positief ervaren. 

ACEM komt nu met een aantal opties om de meetmethode aan te passen. Voorbeelden daarvan zijn om niet alleen meer met het gas volledig geopend te testen, maar dat ook bij deellast te doen. Daarnaast wil men het aantal meetpunten per versnelling uitbreiden en keuringen in alle versnellingen uitvoeren, in plaats van alleen in tweede, derde en vierde versnelling, zoals nu het geval is. Die test worden dan uitgevoerd bij snelheden tussen 10 en 100 kilometer per uur. Of de werkgroep deze aanbevelingen overneemt is overigens nog maar de vraag. Duidelijk is wel dat er op dit moment de geluidsregels rondom motorfietsen onder een vergrootglas liggen, maar dat de fabrikanten ook rekening moeten blijven houden met de vraag van consumenten. 

De nieuwe meetmethode zou ingevoerd kunnen worden bij de overgang naar de nieuwste set emissie-eisen bij de invoering van de EU5b homologatie. Hiervoor is nog geen officiële planning bekend.

Afbeeldingen: GRB Informal Working Group Additional Sound Emission Provisions (ASEP)

Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form