• Home
  • Motorbranche
  • Europese motorfabrikanten ontsnappen aan 100% belastingverhoging USA
Europese motorfabrikanten ontsnappen aan 100% belastingverhoging USA

Europese motorfabrikanten ontsnappen aan 100% belastingverhoging USA

Na een lobby richting de Amerikaanse politiek is de Amerikaanse 100 procent belastingverhoging op de import van motorfietsen, motoronderdelen en motoraccessoires van tafel, al is dat zeker niet definitief in wat de "Airbusaffaire" wordt genoemd. De gezamelijke motorfabrikanten, in de USA verenigd in de Motorcycle Industry Council (MIC) en in Europa in de ACEM, hebben zich hier hard voor gemaakt, met tot nu toe positief resultaat, zo laten ze weten. 

De VS verhoogden recent de importheffing op toestellen van Airbus van 10 procent naar 15 procent wegens vermeende illegale overheidssteun aan vliegtuigbouwer Airbus. Dit gebeurde nadat de World Trade Organisation de Amerikanen gelijk gaf in een langlopend dispuut over steun aan Airbus en Boeing, waarop de Amerikanen van de WTO 7,5 miljard dollar strafheffingen aan Europa mochten opleggen. Lang werden door de United States Trade Representative (USTR) motorfietsen tussen de 500 en 700 cc genoemd als mogelijke sector hiervoor, met daarbij alle motoronderdelen en motoraccessoires uit Europa, die allemaal 100% extra invoerrechten zouden moeten betalen. Dit is nu voor de derde keer van tafel gehaald, maar nog steeds staan Europa en de UK recht tegenover de USA over de vermeende Europese overheidssteun aan de vliegtuigbouwer. 

"We zijn ongelooflijk blij dat Europese motorfietsen, onderdelen en accessoires zijn verwijderd uit de meest recente discussies over EU-tarieven met betrekking tot de Airbus-situatie", aldus John Hinz, CEO van KTM North America Inc., en bestuurslid van de MIC. “We zijn buitengewoon dankbaar dat de Amerikaanse handelsgezant onze zorgen heeft gehoord en de onbedoelde en mogelijk verwoestende gevolgen heeft erkend die tarieven zouden kunnen hebben voor onze industrie. Dit zou niet mogelijk zijn geweest zonder de steun van het MIC en diverse congresleden, onze dealers en onze medewerkers, en de steun van iedereen bij onze branchepartners. Bedankt aan iedereen die brieven heeft geschreven, telefoontjes heeft gepleegd en Washington D.C. heeft laten weten wat de waarde is van onze branche en onze bedrijven hier in de Verenigde Staten. "

"Dit was de derde keer dat de USTR dit voorstel deed, en de derde keer dat de industrie kon zegevieren met gecombineerde steun", aldus Erik Pritchard, president en CEO van MIC. "Het Government Relations Office van het MIC zal de situatie blijven volgen, in de hoop dat de USTR deze tarieven niet een vierde keer voorstelt." 

Andersom zijn Amerikaanse motoren al sinds 2018 met 25% extra belast bij aankomst in Europa, maar dit is het gevolg van een ander handelsconflicht wat draait om staalprijzen. Hier wil de Europese Unie juist weer 2,8 miljard terughalen bij de Amerikanen wegens 'oneerlijke' staatssteun aan Amerikaanse staalfabrikanten. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form