• Home
  • Motorbranche
  • BMW Motorrad leidt verlies in 2020, elektrificatie wordt doorgezet
BMW Motorrad leidt verlies in 2020, elektrificatie wordt doorgezet

BMW Motorrad leidt verlies in 2020, elektrificatie wordt doorgezet

BMW Motorrad leverde in de eerste helft van 2020 wereldwijd 76.707 motorfietsen en maxiscooters aan klanten uit, een daling van 17,7% ten opzichte van het eerste halfjaar in 2019. Daarmee werd een omzet van in totaal € 1.079 miljoen behaald, waar dat in 2019 nog € 1.313 miljoen was; een daling van 17,8%. De EBIT (earnings before interest and tax) van het Motorrad-segment bedroeg € 65 miljoen, dat was vorig jaar nog € 191 miljoen, waarmee de winst met -66,0% daalde en de EBIT-marge van 14,5% naar 6,0% ging. 

 De leveringen aan klanten in het tweede kwartaal (Q2) bedroegen 41.933 eenheden (-23,2%), met een omzet van € 522 miljoen (2019: € 727 miljoen; -28,2%). De EBIT daalde, waardoor er zelfs verlies geleden werd: de Motorrad-divisie ging € 7 miljoen in het rood (2019: winst van € 102 miljoen) en de EBIT-marge werd daardoor ook negatief 1,3% (2019: positief 14,0%). 

Voor de hele BMW Group werd er voor het eerst sinds 2009 een kwartaal gemeld waarin verlies werd gemeld en dat was gelijk ook fors: 666 miljoen euro (EBIT) waar vorig jaar in dezelfde periode nog 2,2 miljard winst werd gemaakt. Het bedrijf zegt te verwachten dat er in het hele boekjaar 2020 alsnog toch winst gemaakt zal worden. Voor de motorfietsen wordt gemeld dat er veel minder motoren verkocht gaan worden. maar Dr Nicolas Peter, lid van de Raad van Bestuur van BMW, geeft aan dat er qua motorfietsen voor het hele jaar als totaal gemikt wordt op een "lichte daling" en een EBIT-marge van 3 tot 5%.  

Oliver Zipse, bestuursvoorzitter van BMW, gaf nogmaals aan dat BMW zwaar inzet op elektrificatie, met zeer ambitieuze doelen op dat gebied: in 2030 moeten alle BMW's samen 40% minder CO2 uitstoten, terwijl op de productie maar liefst 80% aan CO2 moet worden bezuinigd. Op vragen die Nieuwsmotor hierover stelde zegt voorlichter Kai Zoebelein dat dit geldt voor het hele concern en dat er dus ook voor motoren plannen zijn. Volgens hem zal BMW Motorrad voor elektrificatie daarbij niet alleen kijken naar de "klassieke scooter", maar ook naar "alternatieve, moderne, emotionele producten". Qua modellen vermeldt Zoebelein alleen de (commercieel mislukte) C-Evolution scooter en het Vision DC Roadster prototype. Door hem wordt daarbij duidelijk gesteld dat daarvoor de accutechniek zal moeten verbeteren en dat er meer laadstations nodig zullen zijn om dit mogelijk te maken. Dit zijn juist terreinen buiten BMW zelf, waarop de ontwikkelingen nog niet snel lijken te gaan. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form