• Home
  • Motorbranche
  • Positief nieuws: Nederlandse motormarkt groeit 7% in mei 2020
Positief nieuws: Nederlandse motormarkt groeit 7% in mei 2020

Positief nieuws: Nederlandse motormarkt groeit 7% in mei 2020

Waar de hele automotive-branche het door de coronacrisis zéér zwaar heeft, groeide de markt voor motorfietsen in mei 2020 maar liefst 6,94% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Daarmee onderscheidt de motorfiets zich als individueel vervoermiddel, in tijden waarin openbaar vervoer als onveilig wordt ervaren en de filedruk voor auto's naar verwachting tot recordhoogte gaat stijgen. 

In mei 2020 werden er 1772 nieuwe motorfietsen bij de RDW op kenteken gezet, waar dit er in mei 2019 nog 1657 waren. Daarmee loopt de markt de verliezen van maart en april deels weer in, al moet nogmaals opgemerkt worden dat die verliezen zéér beperkt bleven (17% per maand) in vergelijking met de automarkt. Die achterstand is nu geslonken naar -7,28%, doordat er in de eerste vijf maanden in totaal nu 6982 motoren werden geregistreerd. Dit waren er vorig jaar in die periode nog 7530, een daling dus van -7,28%. Ook nu geldt weer: in vergelijking met de daling van meer dan 60% in de hele mobiliteitsbranche, is de motorbranche uiterst positief gestemd. 

Top 3 
Net als vorige maand is Yamaha marktleider, nu met 1248 geregistreerde kentekens en een marktaandeel van 17,87%. Yamaha blijft zo goed gaan doordat de verkopen in de afgelopen maand met 29,57% in vergelijking met 2019 groeiden en ze nu voor heel 2020 op +9,28% staan. Alleen bij Kawasaki was de groei nòg sterker, zij verkochten in mei met 322 units dan ook de meeste motoren van alle merken. Iets wat voor de maand mei een groei betekent van maar liefst 47,71%, waardoor het groene merk nu voor 2020 op -1,03% staat met 1151 registraties. Derde op de lijst is BMW Motorrad, maar met 238 en 1033 staan die zowel qua maand (-5,18%) als jaar tot nu toe (-16,89%) in de min. Het Duitse merk heeft last van de verminderde nieuwverkopen aan ZZP-ers en ondernemers, een doelgroep waarin ze traditioneel goed scoren door de volwassen financierings- en leaseconstructies. Daarnaast heeft BMW vorig jaar alles uit de kast moeten halen om het tiende jaar marktleiderschap binnen te halen, iets wat nu een beetje 'terugbetaald' moet worden. 

Andere grote merken
Onderling woedt een andere strijd tussen "de rest" op verre afstand van de Top 3: Honda op 4 met 556,  KTM daar kort achter met 545, dan Suzuki met 514 en Harley-Davidson net onder de 500 met 496. Bij de grote merken leek Honda in het begin van het jaar nog mooi op de weg terug, maar in mei schrijven ze weer rode cijfers: 14,67% voor mei  en -17,26% voor 2020 tot nu toe.  Datzelfde geldt deels ook voor KTM door een slechte meimaand (-18,46%) maar toch maar -10,95% voor de eerste vijf maanden. Die rode kleur geldt vooral voor Ducati met -22,06% (mei) en -36% (2020) terwijl Harley-Davidson juist wat opkrabbelt met plus 4,20% voor de maand mei, maar nog -19,48% voor 2020 t/m mei. Bij Suzuki gaat het net zo: een groei van 12,68% in mei maar een totale daling van nog -15,74%. 

Verkoop Top 15 - 1 januari t/m 31 mei 2020 (motormerken)

  Merk Aantal % +/- %
1 Yamaha 1.248 17,87% 9,28%
2 Kawasaki 1.151 16,49% -1,03%
3 BMW 1.033 14,80% -16,89%
4 Honda 556 7,96% -17,26%
5 KTM 545 7,81% -10,95%
6 Suzuki 514 7,36% -15,74%
7 Harley-Davidson 496 7,10% -19,48%
8 Triumph 316 4,53% -7,60%
9 Piaggio 255 3,65% -2,67%
10 Ducati 208 2,98% -36,00%
11 Husqvarna 98 1,40% -8,41%
12 Royal Enfield 84 1,20% 180,00%
13 Moto Guzzi 80 1,15% 42,86%
14 Kymco 29 0,42% -3,33%
15 Mash 5 0,07% -61,54%
    6.982 100% -7,28%
Beeld: MCIA UK

Share

Laatste Nieuws

Please enable the javascript to submit this form