• Home
  • Motorbranche
  • Veranderingen Harley-Davidson: allroad en streetfighter pas in 2021
Veranderingen Harley-Davidson: allroad en streetfighter pas in 2021

Veranderingen Harley-Davidson: allroad en streetfighter pas in 2021

Op de website van Harley-Davidson zijn kleine, maar belangrijke dingen veranderd in de aankondiging van de volledig nieuwe Pan-American allroad en Bronx streetfightermodellen: waar ze eerst nog werden aangekondigd voor 2020 is dat nu opeens 2021 geworden. Nu waren de Pan-American en Bronx al als MY2021 (modeljaar) aangekondigd, maar toch echt bedoeld voor levering in 2020. Dat lijkt nu van de baan. Maar één cijfertje verschil, maar die staan voor grote veranderingen binnen het Amerikaans motormerk. Daarvoor zijn twee logische redenen: corona en een nieuwe CEO. 

Juist met een allroad en een streetfighter, modellen in de op dit moment populairste verkoopcategoriën, wilde Harley-Davidson een volledig nieuw publiek aanspreken, samen met de elekrische LiveWire en een licht 338cc-model voor de Aziatische markt. Dit was een belangrijk onderdeel van de More Roads to Harley-Davidson-strategie onder leiding van CEO Matt Levatich. De LiveWire werd als eerste model van deze nieuwe generatie Harleys -over het algemeen- positief ontvangen door pers en (nieuw) publiek, maar tegelijkertijd daalden de verkopen van "klassieke" Harley-Davidson modellen steeds harder. Dat zou kunnen liggen aan de mindere populariteit van de cruisers die HD normaal verkoopt, maar bij de enige serieuze concurrent in dit segment, Indian Motorcycle, steeg de verkoop juist. De vraag werd dan ook steeds luider of Harley niet bezig was haar trouwste publiek van zich te vervreemden met elektrische motoren, allroads en Chinese mini-Harleys. En waren de steeds groter wordende verkoopdalingen niet een te grote tegenstelling met de aanhoudende communicatie over toekomstige groei?

Dit zorgde ervoor dat Harley steeds verder in het nauw kwam, met investeerders die oplossingen begonnen te eisen. Impala, een grote investeerder deed dit zelfs in het openbaar, waarop er zich een stammenstrijd leek voor te doen binnen het klassieke merk. Toen de coronacrisis ook nog opdook, was de maat vol: de aandelen HOG daalden van 35 naar 15 dollar. Gevolg: Levatich kon "in goed overleg" zijn spullen pakken, waarna direct Jochen Zeitz (ex-Puma CEO en al jaren commissaris bij Harley) als nieuwe topman aan de macht kwam. Hij gaf gelijk al aan wel door te willen gaan met adventure- en tourmodellen, terwijl de elektrische LiveWire zelfs deels zijn geesteskind is, maar de "Rewire" naamgeving van zijn plan voor de toekomst liet al direct zien dat er veranderingen aankwamen. Verder wordt de Chinese mini-Harley in zijn plan niet meer genoemd. De verwachting is nu dat de Pan-America en Streetfighter er dan ook nog komen, maar dat er beter gekeken wordt hoe het haar hardcore-fans van het bestaande gamma aan boord gehouden moeten worden. Verder zou de LiveWire een voorloper moeten zijn van een range aan (brom)fietsachtige, elektrische vervoersmiddelen, die wel extreem ver van de big twins van nu staan. Of die, net als een Chinese mini-Harley, toch een stap te ver zijn voor de liefhebbers van American Iron, zal nog moeten blijken. 

Vandaag heeft Harley-Davidson nieuwe obligaties uitgegeven om 650 miljoen te kunnen lenen, verdeeld in 6500 coupures van 100.000 euro, een financiële injectie waarvoor momenteel veel bedrijven kiezen. Met dit geld moet echter niet alleen de coronacrisis worden bestreden, maar Zeitz zal ook geld nodig hebben om de richting van Harley bij te sturen. 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal

Please enable the javascript to submit this form