Yamaha heeft in 2019 totaal ruim 5 miljoen motorfietsen weten te verkopen wereldwijd. Waarbij er met name groei geweest is op de Europese markt. Zoals ook in Nederland, waar Yamaha in 2019 6% wist te groeien. Deze groei is naast de verkoop van nieuwe motorfietsen ook te danken aan de hervormingen die Yamaha heeft doorgevoerd. Door deze groei en de hervormingen zijn de verliezen die het Japanse bedrijf heeft gehad in de westerse landen gereduceerd. Want ondanks de groei in Europa en westelijke economieën heeft Yamaha over 2019 toch 6% van de verkopen in moeten leveren ten opzichte van 2018. Dit komt met name doordat de verkopen in onder andere Vietnam, India en Taiwan terugliepen.

Voor 2020 heeft Yamaha de plannen om de groeiende verkopen in Europa en de rest van de westelijke landen vast te houden. Dit hoopt het Japanse bedrijf te bereiken door het modellen aanbod uit te breiden die voldoen aan de nieuwste (milieu)regelgeving. Daarnaast zullen de eerder genoemde hervormingen verder doorgezet worden. Verder heeft Yamaha ook het showroom-concept aangepast onder de naam 'Feel, move, Race'.

In de opkomenden economieën wil Yamaha zich vooral richten in het herstellen van het aantal verkopen. Dit hopen ze te bereiken door in Vietnam te werken aan de kracht van de merknaam. In India zal de focus overeenkomen met die in Europa; namelijk het introduceren van nieuwe modellen die voldoen aan de nieuwste (milieu)regelgeving. In Taiwan zal Yamaha in gaan zetten op de verkoop van elektrische motorscooters. Een zet die niet onlogisch is, gezien de nauwe banden met Gogoro, een Taiwanese fabrikant van elektrische scooters en motorscooters.

voor het aankomende jaar verwacht Yamaha dat de risico's voor wat betreft de economische onrusten tussen de Verenigde Staten en China en de afscheiding van Engeland van de EU minder groot zijn. Toch ziet het Japanse bedrijf wel nieuwe risico's in met name de ontwikkelingen rondom het Coronavirus en klimaatverandering. Ondanks de genoemde risico's verwacht Yamaha voor aankomend jaar groei en daarmee samenhangende stabiele inkomsten.

Yamaha Motor logo 2016