In België is de motormarkt in 2020 goed van start gegaan. Ten opzichte van januari 2019 weet de Belgische motormarkt met ruim 37% te groeien. Evenals afgelopen paar maanden zijn Moto Guzzi en Royal Enfield grote stijgers met verkopen die plussen met 250% en 200%. Toch blijven beide merken qua marktaandeel ruim onder de 1%. CF Moto, dat in Nederland nog vrij onbekend is, doet minder goede zaken en levert 24% van de verkopen in ten opzichte van vorig jaar januari. Ducati doet het eveneens niet al te best en noteert een dip van 18%. Met 27 verkochte motoren wordt er ook maar een marktaandeel van 1,5% genoteerd.

BMW voert de lijst met nieuw verkochte motorfietsen aan, met een marktaandeel van net geen 16%. Het Duitse merk wist in januari 284 nieuwe motorfietsen in België te verkopen. Hiermee verliest BMW echter wel 0,7% ten opzichte van januari vorig jaar. Yamaha noteert de tweede positie met een marktaandeel van ruim 14%. In totaal wist het Japanse merk in januari 263 nieuwe motorfietsen te verkopen. Hiermee doet het goede zaken, want dat is ruim 160% meer dan vorig jaar! Honda vinden we terug op de derde positie. Met ruim 11% marktaandeel en 209 verkochte motoren noteert het Japanse merk daarnaast een stijging van 58% ten opzichte van januari vorig 2019.

De Febiac geeft geen verklaring op voor deze stevige groei in het aantal verkopen. Wel geeft de instantie aan nog een slag om de arm te houden, omdat de effecten van de groei pas rond april/maart goed duidelijk zijn.

Hieronder volgt de volledige top-10 van januari 2020

Verkopen België januari 2020
  Merk Aantal Stijging/Daling
01. BMW 284 - 00,7%
02. Yamaha 263 + 160,4%
03. Honda 209 + 58,3%
04. KTM 269 + 45,7%
05. Kawasaki 125 + 38,9%
06. Harley-Davidson 100 + 14,9%
07. Piaggio 82 - 08,9%
08. Sym 63 + 53,9%
09. Triumph 60 + 57,9%
10. Husqvarna 55 + 25,0%


Febiac FodMV

Bron: De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en FEBIAC, de Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie