De Zweedse e-retailer Pierce AB, eigenaar van online motorwinkels 24MX & XLmoto en sneeuwscootershop Sledstore, behaalde in het vierde kwartaal van 2019 een omzet van 344 miljoen Zweedse Kronen (32,6 miljoen Euro) na een sterke 'Black Week' en de kerstverkopen. De omzet voor het volledige jaar 2019 kwam hierdoor op 1.2 miljard SEK (117,8 miljoen Euro), een stijging van 32 procent ten opzichte van de 943 miljoen SEK in 2018. Pierce verkoopt kleding, uitrusting en reserveonderdelen aan motorrijders. Het lanceerde al in 2011 de eerste e-commerce winkel buiten Zweden, toen ze de Finse markt betraden. Vandaag heeft Pierce online-winkels in 17 Europese landen en meer dan 80% van de omzet komt nu uit landen buiten Zweden. 

De Europese markt voor motorfietsuitrusting is gefragmenteerd met veel kleine traditionele motordealers, maar over het algemeen wordt deze geschat op meer dan 8,5 miljard euro. Vandaag de dag vindt de overgrote meerderheid van de verkopen nog steeds plaats in fysieke winkels, maar er is een significante verschuiving in de verkoop van fysieke winkels naar e-commerce winkels, gedreven door beschikbaarheid, gemak en lagere prijzen.

Henrik Zadig, CEO Pierce AB: "Ik ben blij en trots op wat we in 2019 hebben bereikt. We groeien sterk in alle markten en vergrootten de omzet met maar liefst 300 miljoen SEK in vergelijking met het voorgaande jaar. Bovendien blijven we groeien qua winstgevendheid, iets wat we sinds de oprichting in 2009 al volhouden. We zijn nog maar aan het begin van de reis met Pierce. Ons klantenaanbod is sterker dan ooit en we hebben verschillende opwindende activiteiten in gang gezet om klanten in 2020 een nòg betere shopervaring te bieden."

Pierce is snel blijven groeien qua winstgevendheid en is nu de grootste en snelst groeiende mc-gerichte e-retailer in Europa. De verkoop is de afgelopen 3 jaar alleen verdrievoudigd. Van iets meer dan 400 miljoen SEK in 2016 tot ongeveer 1,25 miljard SEK in 2019, een jaarlijkse gemiddelde groei van meer dan 40%.

Andere belangrijke gebeurtenissen tijdens het jaar

  • Pierce heeft Stap 2 voltooid in de uitbreiding van haar magazijn en logistiek centrum in Polen, waardoor het magazijnoppervlak meer dan verdubbelde tot 27.000 m2, om zo de omzetgroei van het bedrijf te kunnen realiseren. 
  • Het assortiment van alle Pierce-winkels is sterk uitgebreid om haar klanten een nog betere winkelervaring te bieden.
  • De online community van Pierce is verder versterkt en gegroeid tot meer dan 1,5 miljoen motorfanaten uit heel Europa.
  • Het kantoor van Pierce in het centrum van Barcelona, dat een groot deel van de klantenservice van het bedrijf in 15 talen afhandelt, is nu volledig operationeel.

Over Pierce AB
Er wordt gezegd dat veel succesvolle bedrijven in een garage zijn begonnen, en dat is precies hoe het voor Pierce begon. De aanhoudende vraag naar reserveonderdelen voor motorfietsen en het gebrek aan goede leveranciers gaf de richting aan e-commerce met een groot assortiment en betrouwbare service. Pierce is gestart in 2008 en het duurde slechts enkele maanden voordat het uit de garage groeide. Vandaag heeft Pierce ongeveer 380 werknemers in vier landen en is aanwezig op 17 Europese markten. 

Pierce logo 24MX XLmoto

Bron: Pierce AB