Na de laatste verkopen eind december is verkoopjaar 2019 afgesloten voor de Nederlandse motordealers en -importeurs. Daarmee werd BMW Motorrad voor de tiende keer op rij marktleider van Nederland. Het Duitse merk verkocht 2318 motorfietsen in het afgelopen jaar in Nederland, waarmee het Yamaha en Kawasaki voorbleef. Dit blijkt uit de voorlopige cijfers van VWE Automotive. Al eerder konden we de 50 best verkochte modellen van 2019 bekendmaken, daar komt nu de Top 20 van best verkopende motormerken bij. 

In totaal werden er in 2019 iets meer dan 14.000 nieuwe motoren op kenteken gezet, wat neerkomt op een stijging van de totale motormarkt van bijna 6 procent. Ondanks dit had de verkoop van nieuwe motorfietsen in het afgelopen jaar een uiterst grillig verloop, met een goed voorseizoen gevolgd door een scherpe daling in de belangrijkste verkoopmaand juni, herstel in augustus en weer daling in september. Duidelijk was wel dat BMW er alles aan deed om het tienjarig markleiderschap te halen, met veel verkoopacties en nadruk op de dealers om de gestelde targets te behalen. Uiteindelijk was het verschil naar Yamaha nog 119 units. Zowel BMW, Yamaha als Kawasaki groeiden, maar vooral Honda op nummer 4 maakte een enorme sprong. Hiermee sluit de grootste motorfabrikant ter wereld een roerige periode af, waarin vooral binnen de dealerorganisatie veel onrust was na onenigheid over nieuwe dealervoorwaarden. Die periode lijkt nu achter de rug, al is het wel zo dat Honda recent haar dealernetwerk heeft ingekrompen, waarbij het nog even afwachten is wat gevolgen hiervan qua verkoopcijfers zullen zijn. 

Op een vijfde plaats staat nu KTM, waar ondanks flinke verkoopacties toch een kleine daling geïncasseerd moest worden ten opzichte van de verkoopcijfers van 2018. Dat werd dan weer goedgemaakt door gestegen verkopen bij zustermerk Husqvarna, als geheel is het resultaat dan ook positief. Ook op eigen kracht is het Oostenrijkse merk de -eveneens dalende- merken Suzuki, Harley-Davidson en Triumph voorgebleven. Bij Suzuki blijft de modelpolitiek behoudend, terwijl Harley vooral worstelt met haar eenzijdige aanbod, waar ze nu op een kruispunt komen met nieuwe segmenten in de line-up. Ducati blijft op negen staan, waarbij we eerder al opmerkten dat de Multistrada enorm belangrijk voor het sportieve motormerk is geworden. Vespa blijft in de Top 10, met de Vespa 250 GTS als belangrijkste pijler van de verkopen, de motorscooter staat zelfs op 2 in de model-Top 50. Als de Piaggio MP3 meegeteld zou worden (301 units), zou het moedermerk van Vespa en Aprilia er veel beter bijstaan, maar aan de andere kant: de populariteit van de driewieler komt juist voort uit het autokenteken. 

Grote winnaar van 2019 is Royal Enfield. Het Indiase motormerk heeft met MotoMondo eindelijk een serieuze importeur, wat in de resultaten tot een groei van maar liefst 264% heeft geleid. Daarmee is Royal Enfield relatief gezien niet eens de grootste groeier: ook Piaggio-merken Aprilia en Moto Guzzi lijken uit het dal te klimmen waarbij de laatste zomaar 285% groei realiseerde. Oorzaak van die groei is vooral de V85TT, waarvan er bijna 100 werden geregistreerd. Procentueel is er ook forse groei voor Indian Motorcycles, waarschijnlijk met de nieuwe FTR1200 als aanjager. 

Verkoopcijfers motorfietsen (merken) 2019

motorfietsen jaar 2019 nieuw verkopen