Uit de jaarlijkse “Mobiliteit in Cijfers” rapportage van brancheverenigingen RAI en Bovag komen een aantal handige overzichten, met daarin gegevens over motorfietsen en de berijders ervan in Nederland. Hieronder een samenvatting van de kerncijfers daaruit. 

Nieuwe motoren in 2018 
In 2018 werden er 13.078 nieuwe motoren op kenteken gesteld, waarvan 2075 door marktleider BMW, 2014 door Yamaha Motor en 1809 door Kawasaki*. Daarvan kwamen er 4355 uit het segment “Street/Naked”, 3075 uit het segment “allroad/offroad” en 1408 stuks betroffen een motorscooter. Qua cilinderinhoud gaan Nederlandse motorrijders traditioneel voor zware motoren; met 4423 motoren boven de 1000cc, dat is 33,8%, is dat nog steeds zo. Met 1568 motoren in de 851-1000cc range is bijna de helft van de nieuwverkochte motoren afgedekt boven de 851 cc, al ligt er met 2466 stuks tussen 651 en 850cc ook daar een zwaartepunt. Dan volgen er nog 1765 in de 451-650cc en 1915 in de 251-450cc segmenten, met een bijna verwaarloosbaar aantal van 218 in 151 t/m 250cc en 538 in de 51-150cc (voornamelijk 125cc’s) segmenten.

Occasions
Van de 129.706 occasions die in 2018 van eigenaar wisselden, was de koper in 49.652 van de gevallen een professioneel motorfietsbedrijf, terwijl het in 80.054 van de gevallen een particulier betrof. Naast de verkoop van Nederlandse occasions kwamen er ook nog eens 13.553 motorfietsen als “import” Nederland binnen. Dat getal valt overigens uiterst nauwkeurig weg tegen de 13.556 motoren die vanuit Nederland naar het buitenland werden geëxporteerd. Van de geïmporteerde motoren ligt de piek op motoren uit 2014 (1001 stuks). De motoren die Nederland verlaten zijn over het algemeen ouder, daar ligt de piek op motoren uit 1993 (634 stuks), met een los puntje in 2017 en 2018 met 105 en 147 geëxporteerde (bijna nieuwe) motoren

Motorfietspark
Aan het einde van 2018 waren er in Nederland 734.610 motoren op kenteken geregistreerd. Dat is de voortzetting van een immer stijgende lijn, sinds het begin van de registratie in 1975, toen er nog maar 63.000 motoren waren. Bijna elk jaar steeg dat aantal, met grote sprongen begin jaren ’80 en begin jaren ’90, maar met een paar kleine dipjes in 1986 en 2014. De eigenaren van al die motoren zijn momenteel in de meeste gevallen tussen de 46 en 55 jaar (200.378, 27,3%), maar ook vaak tussen de 56 en 65 jaar (174.700, 23,8%) en al in minder mate tussen 36-45 jaar ( 111.608, 15,2%). Uiteindelijk is driekwart van de eigenaren van een motorfiets op Nederlands kenteken ouder dan 36 jaar.

Motorrijbewijs
in 2018 werden er 28.757 nieuwe motorrijbewijzen behaald, het hoogste cijfer sinds 2012  (piek voor invoering nieuw rijbewijs) en het een-na-hoogste sinds 2002. Voor 2019 zorgde dat voor een totaal van 1.456.843 bezitter van een motorrijbewijs in Nederland. Daarvan blijven de leeftijdgroepen van 18 tot 40 zeer stabiel, was er een daling bij 40 tot 50 jaar en een stijging bij de leeftijden boven de 50.

Europa
In hel Europa werden er in 2018 totaal 1.004.063 motoren verkocht, een flinke stijging ten opzichte van de 913.723 in 2017. Die stijging komt vooral uit de grootste motormarkten van achtereenvolgens Italië, Frankrijk, Spanje en Duitsland, maar alle Europese landen lieten een stijging zien, met uitzondering van Polen. In heel Europa zijn er nu 16.738.095 motorfietsen, wat wel veel lager is dan de 26.132.137 van het jaar daarvoor, maar dit lijkt vooral een gevolg van het niet compleet zijn van de 2018-telling in een flink aantal landen.

* BOVAG en RAI maken gebruik van cijfers die worden aangeleverd door RDC. Die kunnen verschillen van de cijfers zoals Nieuwsmotor.nl die meestal gebruikt, die afkomstig zijn van VWE. 

Motorrijden marktcijfers verkoopcijfers 2018