Ondanks een bijna ingestorte Amerikaanse motormarkt en een dalende verkoop van cruisers in de hele wereld, komt Harley-Davidson met grootse plannen om te groeien. Deze plannen zijn onderdeel van het eerdere More Roads to Harley-Davidson plan, wat zich tot nu toe focuste op drie pijlers: nieuwe producten, eenvoudige toegang en sterke dealers. De nieuwe modellen wijken daarbij sterk af van de "zware V-twin cruisers" waarmee het cultmerk haar reputatie opbouwde. Recent werden al een elektrische motor (LiveWire), adventure (Pan American), streetfighter aangekondigd, alsmede een licht 338cc-model voor de Aziatische markt. Daar is nu een vierde richting bij gekomen: "Amplify Brand", oftewel versterking van het merk en de beleving daarvan.

Als gevolg hiervan heeft Harley-Davidson zijn doelstellingen tot 2027 aangescherpt: In de VS is het bedrijf van plan te groeien naar 4 miljoen Harley-Davidson-rijders in de VS tot 2027, dt waren er in 2017 nog ongeveer 3 miljoen. Deze doelstelling weerspiegelt de ambitie om nieuwe motorrijders te vinden en als klant te behouden.

Ook buiten de VS heeft het bedrijf zijn doelstellingen tot 2027 aangescherpt en is het van plan om de internationale activiteiten te laten groeien tot 50% van de jaarlijkse omzet van het hele bedrijf. Hiermee verlegt het bedrijf dus de focus van de Amerikaanse markt naar die over de hele wereld. Nu is Harley weliswaar al heel lang marktleider, maar daardoor is de motorfabrikant ook kwetsbaar voor nationale trends, zoals zich nu wreekt door de sterk ingezakte markt in de USA. Voorheen was de groeidoelstelling gericht op het verkochte aantal motorfietsen, nu wordt ook gekeken naar andere manier om omzet te genereren, inclusief de aangekondigde IRONe elektrisch aangedreven tweewielers voor kinderen, eBicycles en een nieuwe benadering voor kleding.

"We zijn bezig met het opbouwen van de volgende generatie Harley-Davidson-rijders. We activeren ons verfijnde plan met focus en intensiteit om nieuwe wegen naar Harley-Davidson te creëren en de toegang te vergroten en meer mensen over de hele wereld aan te spreken," aldus Matt Levatich, CEO van Harley-Davidson.

Harley Davidson electric tracker amplify Brand

Conceptmodel van Harley-Davidson: elektrische (dirt) trackmotor