In de eerste helft van 2019 geeft Piaggio aan dat zij 12 procent meer verkopen hebben gehad dan in dezelfde periode vorig jaar. Hierdoor steeg ook de omzet van €729 miljoen naar €817 miljoen over dezelfde periode vergeleken met vorig jaar. Door deze flinke groei in omzet wist Piaggo in de eerste helft van 2019 de winst te verhogen met 29,6 procent naar €26,7 miljoen. In totaal wist het Italiaanse merk 321.500 motoren en scooters te verkopen, dit zijn er 17.500 meer dan het eerste half jaar van 2018. Van deze aantallen zijn er 23.600 ook daadwerkelijk motoren. Helaas wordt niet duidelijk wat de groei geweest is binnen Europa, daar Piaggio ervoor gekozen heeft deze te combineren met de cijfers van Noord- en Zuid-Amerika. De gecombineerde groei van deze twee markten ligt in het eerste halve jaar van 2019 op 6,7 procent. De Aziatische markt groeide het meeste met ruim 20 procent.

Wanneer we kijken naar de merken die het Italiaanse concern in huis heeft valt op dat Piaggio zelf met de Mp3 de grootste winst op z'n rekening mag nemen. Dit model wist maar liefst 20 procent te groeien in aantal verkopen. Ook Vespa deed goede zaken, met een stijging van 16 procent in het aantal verkopen. Opvallend is echter dat ook Moto Guzzi 14 procent wist te groeien. Piaggo zelf geeft aan dat dit met name te maken heeft met de dit jaar uitgebracht Moto Guzzi V85TT. Wanneer we de Nederlandse en Belgische verkoopcijfers erbij pakken, zien we in beide landen dan ook een flinke groei voor het Moto Guzzi. In Nederland verkocht Moto Guzzi 94 motoren en verkocht hierdoor bijna drie keer zoveel motoren als in de eerste helft van 2018. In België stegen alleen in juli de verkopen al van één motorfiets in 2018 naar 26 in juli 2019. Onbekend is wat de bijdrage van de V85TT hierin geweest is.

2019 MotoGuzzi V85TT

Foto: Moto Guzzi