De maand juli was voor de Nederlandse motorbranche een stuk beter dan juni. In juni moest de branche nog een verlies van 20% incasseren maar juli heeft, ten opzichte van juli 2018, een groei opgeleverd van ruim 12%. Er zijn zo'n 170 motoren meer tenaamgesteld in juli en dat maakt de totale groei in Nederland over 2019 ruim 8% en dat komt neer op bijna 800 meer nieuwe motoren dan over dezelfde periode in 2018.

Markleider is nog steeds BMW met 1713 motoren, Yamaha heeft er 1577 verkocht en vlak daarachter zit Kawasaki met 1544 motoren. Honda heeft haar marktaandeel met 3,7% flink vergroot en heeft plaats 4 in handen. De nummers 5 t/m 8 (KTM, Suzuki, Harley-Davidson, Triumph en Ducati) blijven nagenoeg gelijk als het gaat om het percentage marktaandeel dat zij hebben. Moto Guzzi en Royal Enfield doen het verhoudingsgewijs erg goed. Beide merken hebben ongeveer drie keer meer nieuwe motoren verkocht over dezelfde periode, Moto Guzzi heeft er 94 verkocht en Royal Enfield 73, dit zijn geen grote aantallen maar de groei is er.

Ook in de occasionmarkt is er groei waarneembaar, afgelopen maand zo'n 3,81%. In de tweedehands markt was de maand juni ook een maand met rode cijfers (-8%) maar over het gehele jaar gezien is er nu een plus van 3,79% en dat komt er op neer dat er bijna 4000 motoren meer van eigenaar zijn verwisseld dan over dezelfde periode in 2018.

nieuwverkoop juli 2019

Bron: VWE