Husqvarna juli 2019

 

Yamaha

Scorpion

Cijfers Febiac over stijging nieuwe motorrijders België te positief

Febiac, de Belgische automobiel- en tweewieler Federatie, heeft gisteren een persbericht gepresenteerd waarin gesproken wordt over een toename van 66 stuks in het aantal uitgereikte motorrijbewijzen per dag. In totaal zou volgens de Febiac een stijging van 70% te zien zijn in het aantal Belgen dat het motorrijbewijs haalt in de afgelopen 10 jaar. Waren dit er in 2008 nog 14.319, in 2018 zijn dit er al 24.160. Een snelle rekensom van 14.319 maal 1,7 lijkt de stijging van 70% (afgerond) inderdaad te bevestigen.
In een verklaring van deze cijfers geeft de Febiac aan dat het groeiend aantal motorrijders vooral te maken heeft met de toenemende filedruk in België. Hierdoor ontvluchten mensen de auto en kiezen liever voor de motorfiets. Febiac gebruikt deze cijfers om motorrijden in België verder onder de aandacht te brengen van de regering, als oplossing voor het mobiliteitsprobleem. Volgens de Febiac moet de Belgische regering meer werk maken van het promoten van motorrijden, evenals het fiscaal aantrekkelijker maken voor werknemers van het gebruik van de motorfiets. Zij pleiten dan ook om naast bromfietsen en elektrische fietsen ook motorfietsen op te nemen in het mobiliteitsbudget om de filedruk te verminderen. Uiteraard juigen wij iedere vorm van promotie van motorrijden toe, omdat ook wij de voordelen van motorrijden inzien. Het klopt inderdaad wat de Febiac zegt, dat motoren beter zijn voor het milieu door de zuinigheid en het niet uren lang vast staan in de file. Daarnaast is de motorfiets inderdaad een goede oplossing van de filedruk in en rondom de steden.

Helaas kloppen de cijfers die Febiac ons voorschotelt niet helemaal. Zij baseren de grote stijging op de cijfers die FOD (Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer) heeft verstrekt over het aantal afgegeven rijbewijzen. Wanneer dan de eerder genoemde rekensom wordt gemaakt, lijkt deze stijging bijzonder groot. Wat de Febiac in verklaring van deze cijfers echter lijkt te zijn vergeten, is dat er sinds 2013 een getrapt rijbewijs is ingevoerd binnen de Europese Unie. Dit houdt in dat je voor iedere categorie die je zwaarder wilt rijden, opnieuw dient af te rijden en er dus ook een nieuw rijbewijs afgegeven wordt. Daarnaast geeft de Febiac in een eerder rapport van mei dit jaar aan dat het aantal nieuwe motorrijders slechts licht stijgt (dank aan onze oplettende collega's van MaxxMoto). In dit rapport geven zij aan dat er welliswaar een grote stijging in het aantal uitgegeven rijbewijzen zichtbaar is, maar dat er rekening mee gehouden dient te worden dat er door het getrapte systeem dubbeltellingen voorkomen.

Wanneer we dan de cijfers nader bestuderen, komt naar boven dat er in de A-categorie zelfs minder rijbewijzen zijn uitgegeven en er een daling van rond de 10% is waar te nemen. Hoeveel van deze rijbewijzen volgens de getrapte manier zijn behaald, is niet bekend. Gelukkig is er ook positief nieuws te melden. Sinds 2013 is er het A1 rijbewijs voor 18-jarige die het motorrijbewijs willen halen. Binnen deze groep is er wel een stijging waar te nemen en weten we zeker dat hier geen dubbele telling in voorkomt. De stijging onder het aantal jeugdige motorrijders die niet kunnen wachten om tussen de files door te rijden is namelijk ruim 22%.

Belgie rijbewijs 1200x800

Gerelateerde artikelen

Plaats reactie

Beveiligingscode Vernieuwen

  • Pinterest
Ga

kawa mei 19 vulcan