Het JEFTA (Japan-EU Free Trade Agreement) vrijhandelsakkoord tussen EU en Japan zal vanaf 1 februari 2019 effectief in werking treden. In juni vorig jaar werd dit akkoord ondertekend, met als doel de vrije handel tussen Europa en Japan te versterken. Voor motorrijders lijkt dit goed nieuws, want het handelsakkoord zorgt ervoor dat Europa bij import tot zo'n 8 procent minder invoerrechten op Japanse motorfietsen zal heffen en 3,7 procent minder op een groot aantal motoronderdelen. Minpunt voor potentiële kopers van een nieuwe motor uit Japan: de afbouw van de importbelasting wordt wel verdeeld over de komende vijf jaar. Reken dus op één procent per jaar, al daalt het voor sommige categorieën met 1,5% per jaar. Echter, het lijkt erop of we door "Europa" toch blij werden gemaakt met een dode mus...

De vraag is namelijk of deze lagere importkosten ook tot prijsverlagingen voor consumenten zullen leiden. We legden deze vraag voor aan de importeurs van de Japanse merken, dan blijkt het verhaal toch minder positief te zijn: de daling van de importbelasting geldt alleen voor de inkoopwaarde in Japan, dat is immers het te belasten bedrag bij import. Die inkoopprijs is véél lager dan de verkoopprijs in Europa, omdat er (vooral in Nederland) nogal wat andere belastingen overheen komen met BPM en BTW als grootste factoren. Daarnaast komen er nog verkoopmarges voor zowel importeur als dealer bij. Uiteindelijk is de inkoopprijs dan ook véél lager dan de uiteindelijke verkoopwaarde, waardoor het jaarlijkse voordeel van 1% minder importbelasting eigenlijk verwaarloosbaar wordt en de inflatie niet eens bijhoudt. Daar komt nog bij dat de prijzen van motoren door fabrikant en importeur samen stabiel gehouden worden, wat noodzakelijk is omdat anders de koersverhouding van Japanse Yen en Euro voor dagelijkse prijsschommelingen zouden leiden. Nieuwsmotor.nl vroeg de vier Japanse motormerken om een reactie. 

Henk Salomons van Kawasaki Motor Benelux: "De heffing gaat over de inkoopprijs ex-fabriek en is daardoor in procenten van de adviesverkoopprijs verwaarloosbaar. Immers, een groot deel van prijzen van auto's en motorfietsen bestaat uit belasting. Een grotere invloed op prijzen heeft de koers van de Japanse Yen of eigenlijk, de al jaren lage koers van onze Euro. Maar, ook daar zien we dat grote schommelingen niet leiden tot prijsstijgingen of -dalingen. Als Japans merk streven wij dan ook een stabiel prijsbeleid na. Verder vinden wij dat Japanse motoren toch al veel beter geprijsd zijn dan de dure Europese concurrenten, voor wat je uiteindelijk krijgt als consument."

Hans De Jaeger, Honda Motor Europe Benelux Branch Director; "EPA (Japan – Europe) ondersteunt Honda’s competitiviteit. Echter hangt de complete prijszetting af van een heel aantal factoren, naast de exporttarieven. Honda streeft dan ook ten allen tijde een competitief en stabiel prijsbeleid na. Daarnaast betekent EPA veel meer voor ons, dan enkel een herziening van de tarieven. Denk daarbij aan een verbeterde samenwerking op vlak van regelgeving, wederzijdse erkenning en vereenvoudiging van handel & certificeringen."

Wouter Spanjaart, PR & Social Media Manager van Suzuki importeur Nimag: "Op dit moment heeft de verlaging van de importheffing geen directe gevolgen voor de prijzen van Suzuki Motoren. Voor 2019 hanteren we dezelfde scherpe prijzen als in 2018, dus ook de dure Yen van dit moment wordt niet doorberekend naar de klant, net als de inflatiecorrectie. We gaan voor een stabiel prijsbeleid, waarbij we klanten zoveel mogelijk waar voor hun geld willen bieden.

Mario Janssen, Country Manager Yamaha Motor Europe, branche Nederland: "De betreffende verlaging van de invoerrechten, binnen het nieuwe vrijhandelsakkoord tussen EU en Japan, gaat over de inkoopprijs af-fabriek en is daardoor in procenten van de Consumentenadviesprijs te verwaarlozen. Veel belangrijker voor onze klanten, is dat wij vanuit Yamaha Motor al meerdere jaren een stabiel prijsbeleid nastreven. Vandaar ook dat wij, als een van de weinige motorfabrikanten, voor 2019 geen prijsverhoging hebben doorgevoerd."

2018 Europa Japan handelsverdrag motorfietsen