Harley-Davidson heeft dit kwartaal in de Verenigde Staten opnieuw dalende verkoopcijfers. Voor het derde kwartaal van 2018 is de wereldwijde omzet van het merk gedaald met 7.8 procent en de binnenlandse omzet met 13.3 procent. De cijfers van de overzeese groei zijn wel positief, want het merk behaalde een groei van 2.6 procent in het derde kwartaal. Of dit te maken heeft met de nieuwe langetermijnstrategie van Harley-Davidson zal nog moeten blijken bij de cijfers van de volgende kwartalen. De Amerikaanse motorfabrikant heeft de afgelopen tijd de wind van voren gehad vanwege de kritiek van president Trump en de vergeldingsmaatregelen van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en Europa. In de Verenigde Staten daalde de zwaargewicht motorfietsindustrie afgelopen kwartaal met 9.8 procent, maar kan Harley-Davidson wel haar marktaandeel van iets meer dan 50 procent behouden. In Europa steeg het marktaandeel met 1 procentpunt en kwam het totaal uit op iets meer dan 10 procent. 

Harley-Davidson's CEO Matt Levatich noemt de huidige motorfietsmarkt uitdagend voor het merk, maar benadrukt ook het groeisucces buiten de Verenigde Staten. Tot nu toe is de verkoop in de Verenigde Staten gedaald met 10.1 procent en steeg de internationele verkoop met 1.1 procent. Harley-Davidson verkocht in de eerste 3 kwartalen van 2018 5.9 procent minder motorfietsen. Dat aantal liep terug van 200.646 motoren naar 188.740 in 2018. 

Harley Davidson Logo 1200x800