Yamaha Motor heeft in Japan een verklaring naar buiten gebracht over zeven foutieve emissie-testen, die na opnieuw testen echter wel binnen de gestelde waarden bleven. Het Japanse merk werd gevraagd de interne testmethoden te evalueren en kwam vervolgens zelf met dit resultaat naar buiten. In Japan geven de automotive fabrikanten zelf op welke emissiewaarden gemotoriseerde producten hebben. Na een langer lopend onderzoek van de Japanse overheid bleek echter dat diverse merken de emissietesten niet correct uitvoerden. Ook Yamaha geeft nu aan dat binnen het bedrijf in zeven gevallen de procedures niet goed waren uitgevoerd. Het ging daarbij om testen waarbij het systeem een foutmelding aangaf, maar waarvan de uitkomst wel als geldige waarde werd overgenomen. 

Hierop zijn deze producten alsnog op de juiste manier getest, waarop ze ook bij een correct uitgevoerde meting wel bleken te voldoen aan de officiële eisen omtrent brandstofverbruik, emissie van uitlaatgas en geluid. Hierdoor was het niet nodig de producten aan te passen. Yamaha wil de meetsytemen nu zodanig aanpassen dat een foutmelding ervoor zorgt dat de test wordt afgebroken in plaats van doorgaat met alleen een melding. 

Er was dus geen sprake van opzettelijk frauduleus gedrag of het manipuleren van meetwaarden. Geheel volgens de Japanse traditie heeft Yamaha Motor zich toch openlijk diep verontschuldigd voor de gemaakte fouten. 

Link: bericht Yamaha Motor "Exhaust Emission Measurement Errors During Final Vehicle Inspections" 

2018 yamamah yzf1000r1 eu emission