De Indiase overheid probeert met een een groot aantal maatregelen het hoge aantal verkeersslachtoffers omlaag te brengen. In de op-een-na grootste motormarkt ter wereld worden jaarlijks 18 miljoen nieuwe (meestal lichte) motorfietsen verkocht, maar vielen in 2017 alleen al onder motorrijders 15.000 verkeersdoden. Het Indian Burea of Standards (BIS) heeft nu laten weten dat nieuwe motorhelmen maximaal 1200 gram mogen wegen en daarnaast verplicht voorzien moet worden van ventilatie. De keuze voor een maximumgewicht is een opvallende, vooral omdat de grens relatief zeer laag is; bijna alle moderne motorfietshelmen van bekende fabrikanten wegen meer. Op een Amerikaanse website waarop het gewicht van 272 integraalhelmen met elkaar vergeleken wordt, zouden alleen de lichtste drie helmen aan deze eis voldoen. Van de systeemhelmen komt er geeneen onder de grens van 1,2 kilo en ook van de open jethelmen zijn alleen de 10 lichtste "potjes" lichter dan 1200 gram. 

Overigens was er al een gewichtslimiet van 1,5 kilo in India, maar daar werd tot nu toe de hand mee gelicht. Volgens een bron van Nieuwsmotor bij een bekende, wereldwijd opererende motorhelmenfabrikant is de keuringseis op zijn zachtst gezegd vreemd, en bestaat het idee dat die er vooral is om nationale fabrikanten van ultragoedkope helmen te beschermen tegen importproducten. "De huidige eisen geven het meest goedkope kinderspeelgoed in India nu wel een keuring, terwijl de topproducten van alle westerse fabrikanten niet meer aan de eis kunnen voldoen. We zijn wel aan het kijken wat we eraan kunnen doen, bijvoorbeeld geen grote maten meer leveren omdat die zwaarder zijn. Eén ding is zeker, we doen geen consessies aan onze producten door ze onverantwoord licht te maken. Ook zouden we in India wat achter de schermen wat kunnen regelen, zoals lokale fabrikanten vaak lijken te doen, maar zo werken we gewoon niet". 

Motorhelm india