Motormarkt: nieuwverkopen België plus 8,2% in 2016

De motor - en scootersector heeft een goed jaar 2016 achter de rug: het afgelopen jaar steeg het aantal nieuw ingeschreven gemotoriseerde tweewielers (motoren en scooters) met 8,2% tot 22.841 eenheden. Dat blijkt uit cijfers van FEBIAC, de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie. Met een stijging van 8,2% tot 22.841 nieuwe gemotoriseerde tweewielers (motoren en scooters) is 2016 één van de beste jaren voor de motor- en scootersector van de afgelopen tien jaar. Worden de trikes en quads erbij geteld dan is de stijging zelfs 11,3% en overschrijdt het eindtotaal voor 2016 de kaap van 25.000 stuks (25.507).

Er zijn echter twee fenomenen die de cijfers voor 2016 moeilijk vergelijkbaar maken met vorige jaren. Enerzijds treedt vanaf januari 2017 een nieuwe Europese regel in voege waardoor off-road quads als landbouwvoertuig ingeschreven zullen worden en niet meer als quad. In ons land is het Europees verdeelcentrum van een van de grote merken daarvan (Bombardier) en veel van de bestaande voorraad is in de laatste maanden van vorig jaar ingeschreven om nog te kunnen profiteren van de status van ‘motorfiets’. Een tweede element is het plotse grote aantal inschrijvingen van Garia-golfkarretjes als motorfiets in West-Vlaanderen. “Daardoor worden de cijfers van de inschrijvingen wat scheefgetrokken,” zegt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC. Vandaar dat voor het overzicht van 2016 als basis de gemotoriseerde tweewielers worden genomen. En dan is een stijging van 8,2% ook een goed cijfer. “Absoluut,” zegt Vancuyck. “Daar mogen we niet over klagen en daarmee volgt België de stijgende trend die ook in andere Europese landen merkbaar is.”

Mobiliteit
Wat zit er achter die stevige groei van het aantal inschrijvingen? Vancuyck wijst onder meer op de mobiliteitsproblemen in en rond de grote steden als één van verklaringen. Dat valt onder andere op te maken uit de hoge cijfers voor Antwerpen en Brussel en uit de keuze van de consument voor scooters. In de top tien van de best verkocht modellen staan bijvoorbeeld zes scooters vermeld. Het aandeel van 125 cc-scooters daarin is groot. Dat zijn vooral gemotoriseerde tweewielers die voor utilitaire verplaatsingen gebruikt worden (woon-werkverkeer). De instapdrempel van die 125 cc-modellen is ook laag: wie twee jaar een rijbewijs B heeft, kan zonder speciaal rijbewijs A ermee deelnemen aan het verkeer (of mits vier uur scholing voor houders van een rijbewijs na 2011).

Een andere verklaring is het groot aantal nieuwe modellen dat de laatste jaren is opgedoken. Dat geeft zin om te kopen, zeker in een tijd dat de financiële crisis van de afgelopen jaren getemperd is en dat spaargeld weinig oplevert. Een deel van de nieuwe modellen bestaat uit motoren van 300 cc. De fabrikanten hebben die op de markt gebracht in het kader van het getrapte systeem van het motorrijbewijs voor personen onder de 24 jaar. Zij moeten immers starten met 125 cc motoren of met motoren met een maximum vermogen van 35kW. “Dat betekent dat er voor jongeren een nieuwe markt is gekomen van minder krachtige maar volwassen motoren aan een betaalbare prijs,” aldus Vancuyck. Ten slotte is er een beperkte invloed van de komende ‘Euro-4’ norm waaraan nieuwe motoren en scooters moeten voldoen. Dat maakt dat een aantal motoren die nog onder de Euro-3 norm vielen in 2016 zijn ingeschreven.

Praktische modellen
Bij de motoren en scooters zijn het vooral de praktische modellen (scooters, basic motoren, trails) die het goed doen. Scooters nemen 30% van de nieuwe inschrijvingen in. Basic roadsters komen aan een aandeel van 18,5% en trailmotoren aan 13,5%. Trailmotoren (of reisenduro’s) worden veel ingezet in woon-werkverkeer onder andere door de goede zitpositie (rechtop) en de windbescherming. De mobiliteitsvriendelijke 125 cc-categorie is met 30,7% de grootste; voor de motoren van meer dan 1000 cc (22,5%).

De marktleider bij de gemotoriseerde tweewielers is Honda met een aandeel van 13,5%, gevolgd door BMW (12,4%), Piaggio (Vespa en Piaggio, 10,8%), Yamaha (10,8%) en Kawasaki (6,1%). De populairste gemotoriseerde tweewieler is de Vespa GTS250 (650 stuks) voor de BMW R 1200 GS (537), de Vespa GTS 125 (476), de SYM GTS 125i (469) en de BMW R 1200 GS Adventure (438). Opvallend is dat er in de top tien zes scooters voorkomen, drie reisenduro’s en een toermotor.
De inschrijvingen van nieuwe bromfietsen daalden in 2016 met 10,7% tot 11.263 stuks. De daling was met - 4,2% minder uitgesproken bij de bromfietsen klasse A (maximum snelheid 25 km/uur) dan bij de bromfietsen klasse B (maximum 45 km/uur) waar er sprake was van een achteruitgang van 14,5%.

Top 10 verkocht 2015 aandeel % 2016 aandeel % evolutie
1 Vespa GTS250 516 2,5 650 2,9 26%
2 BMW R 1200 GS 532 2,5 537 2,4 1%
3 Vespa GTS 125 519 2,5 476 2,1 -8,30%
4 SYM GTS 125i 385 1,8 469 2,1 21,80%
5 BMW R 1200 GS Adventure 444 2,1 438 1,9 -1,40%
6 BMW R 1200 RT 486 2,30% 434 1,9 -10,70%
7 Vespa Primavera 125 403 1,90% 395 0,02 -2%
8 Vespa GTS 300 433 2,10% 366 0,02 -15,50%
9 Honda CRF1000 Africa Twin 2 0,01 344 0,02 17100%
10 Honda PCX 125 367 1,7 341 1,5 -7,10%

 

  2015 2016 evolutie %
< 126 cc 7.406 7.831 5,70% 30,7
126 cc - 250 cc 1.082 1.346 24,40% 5,3
251 cc - 500 cc 2.993 3.148 5,10% 12,3
501 cc - 750 cc 3.059 3.636 18,90% 14,3
751 cc - 1000 cc 3.147 3.819 21,40% 15
> 1000 cc 5.235 5.727 9,40% 22,5

 Belgische motormarkt verkoopcijfers 2016 foto Vespa

Top 10 verkocht 2015 aandeel 2016 aandeel % evolutie
1 Vespa GTS250 516 2,5 650 2,9 26%
2 BMW R 1200 GS 532 2,5 537 2,4 1%
3 Vespa GTS 125 519 2,5 476 2,1 -8,30%
4 SYM GTS 125i 385 1,8 469 2,1 21,80%
5 BMW R 1200 GS Adventure 444 2,1 438 1,9 -1,40%
6 BMW R 1200 RT 486 2,30% 434 1,9 -10,70%
7 Vespa Primavera 125 403 1,90% 395 0,02 -2%
8 Vespa GTS 300 433 2,10% 366 0,02 -15,50%
9 Honda CRF1000 Africa Twin 2 0,01 344 0,02 17100%
10 Honda PCX 125 367 1,7 341 1,5 -7,10%

Share

Laatste Nieuws

Please enable the javascript to submit this form