Het jaarlijkse onderzoek van marktonderzoeker Pied Piper levert ook in 2015 op dat Amerikaanse klanten het meest tevreden zijn over het bezoek aan een Ducati-showroom. Voor het tweede jaar op rij scoort de Italiaanse motorfabrikant hiermee in de "Pied Piper Prospect Satisfaction Index U.S. Motorcycle Industry Benchmarking Study", een prestigieus onderzoeksmodel in de USA voor veel sales/marketingorganisaties. In de "PSI" wordt een combinatie van mystery shopping vs. verkoopresultaten gemeten en uitgedrukt in een een score. Ducati scoorde hierbij 116 punten, Harley-Davidson volgt met 110 op een tweede plaats, Victory (Polaris) komt met 110 op drie, het gemiddelde ligt op 107. Opvallend lage scores waren er voor KTM/Husqvarna (95), Yamaha (969) en Honda (97). 

Het onderzoek noteert met behulp van mystery shoppers een groot aantal zaken, zoals het aanbieden van een proefrit, het vragen naar contactgegevens van de klant, informeren naar inruil of het aanmoedigen van plaatsnemen op de motorfiets. Volgens Pied Piper verkopen de merken die dergelijke verkoopacties correct uitvoeren, en dus hoog scoren in het onderzoek, wel 22% meer dan de merken die onderin de ranglijst geplaatst zijn. In Nederland laten importeurs ook wel dergelijke onderzoeken uitvoeren, maar de cijfers daarvan zijn alleen voor intern gebruik. 

Link: bericht onderzoek Pied Piper 2015 Pied Piper Prospect Satisfaction Index U.S. Motorcycle Industry Benchmarking Study

2015 Pied Piper Prospect Satisfaction Index U.S. Motorcycle Industry