Yamaha presenteert platform strategie

CEO Hiroyuki Yanagi heeft in een online bussiness information sessie de nieuwe strategie bekend gemaakt van Yamaha Motor. Naast motorfietsen en bromfietsen produceert Yamaha Motor ook boten en boot motoren en machinerie voor industriële toepassing. Voor het gehele bedrijf is de forecast over 2014 positief bijgesteld naar een totale sales van 1500 miljard Yen (10,8 miljard Euro). ten opzichte van de resultaten van 2103 zou dit een stijging zijn van ruim zes procent.

Voor de motorfiets afdeling (waaronder ook lichte scooters en bromfietsen vallen) is de sales forecast bijgesteld naar 975 miljard Yen (7 miljard Euro en +5%). Deze stijging wordt verwacht door te zetten, want de forcast voor 2015 is gesteld op net iets over 1000 miljard Yen, waarvan 5% winst wordt verwacht. In dit jaar is dat nog 2,3%. Deze stijging in winst wordt verondersteld omdat de bedrijfsstrategie ingrijpend herzien is. De implementatie van deze veranderingen is op dit moment in volle gang.

Yamaha streeft naar eigen zeggen naar innovatieve producten met een superieure techniek. Dit moet een corporate value worden volgens Yanagi. Innovativiteit zit hem ook in het verbreden van de klant basis, doordat er nieuwe markten aangeboord worden. Een voorbeeld was de Tricity, die recent is gepresenteerd. Verder gaat Yamaha meer energie steken in klantrelaties en in de samenleving waar hun producten landen. Ook kostenreductie is iets waar de Japanners niet aan kunnen ontkomen en wordt daarom ook expliciet benoemd in de presentatie. In 2014 alleen al wordt er verwacht 20 miljard Yen te kunnen besparen op bedrijfsvoering. Daarnaast wordt het aantal leveranciers drastische verminderd en wordt de effectiviteit van planning en ontwikkeling verhoogd. Ook het aantal fabrieken sluit. In 2009 had Yamaha nog 12 fabrieken. In 2015 zal dit aantal afgenomen zijn tot 6. Als voorbeeld werd de single company structuur in Europa genoemd.

Nadruk lag tijdens de presentatie op het toepassen van een platform strategie. Dit is een concept bekend uit de automotive, waarbij onderdelen worden gebruikt in meerdere modellen. Alhoewel Honda Yamaha voor was met dit concept (de NC-reeks) moet het Yamaha een behoorlijke besparing opleveren. Bij Yamaha wordt het gebaseerd op een motor met diverse toepassingen. De Blue Core motoren worden als voorbeeld genoemd. De platform techniek werd voornamelijke geïllustreerd met scooters, wat een grote afzet genereerd in vooral Azië. Of dat deze techniek ook in voor Europa interessante motoren gebruikt gaat worden is niet expliciet vermeld, maar ligt wel in de lijn der verwachting, zoals bijvoorbeeld de nieuwe Yamaha driecilinder uit de MT-09.

Yamaha platform

Bron: Yamaha Motor


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal


* Verplichte Velden