• Home
  • Motorbranche
  • Toekomst Sanoma-motorbladen Moto73 en Motor Magazine onzeker

Toekomst Sanoma-motorbladen Moto73 en Motor Magazine onzeker

Sanoma heeft aangekondigd zich te beraden op de toekomst van de motorbladen Moto73 en Motor Magazine. Het Finse uitgeversconcern heeft al jaren te kampen met teruglopende oplages voor alle tijdschriften, waarop de motorbladen geen uitzondering zijn. De oplage van Moto73 daalde de afgelopen jaren van 24.300 in 2009 naar 19.785 in het tweede kwartaal van 2013, al is dit wel incluisef een dikke 4000 nummers die in leesmappen verdwijnen. Motor Magazine heeft het nog veel moelijker, na het vertrek van de KNMV als partner halveerde de oplage bijna, van 26.000 in 2009 naar 13.985 in het tweede kwartaal van 2013, zonder leesmappen is die dus tot onder de 10.000 gedaald. Het is vooral opvallend dat motorbladen van grote uitgeverijen de oplages hard zien dalen, terwijl kleinere uitgeverijen het veel beter doen, daar lopen de cijfers juist omhoog. 

Er wordt al jaren gespeculeerd over de toekomst van de motorbladen van Sanoma, waarbij ook al even lang samenvoeging van beide bladen als de meest logische oplossing wordt gezien. In het verleden was dit geen optie omdat adverteerders in beide bladen reclame maakten, nu is dit echter steeds minder vaak het geval. Met een gezamelijk oplage van 30.000 stuks zou "MotoR73" weer meetellen, de vraag is nu of er voor deze optie gekozen wordt. In het verleden verkocht Sanoma niet rendabele bladen aan andere uitgeverijen, maar recent kwam het steeds vaker voor dat niet presterende titels gewoon van de markt gehaald werden.

Binnen haar tijdschriftenportfolio gaat Sanoma zich richten op 17 focusmerken en alle bijbehorende merkextensies en specials. Hierbij is ook een cluster "automotive", maar hier zijn de twee motorbladen niet bijgevoegd. De tijdschriften uit andere domeinen komen onder 'strategische heroriëntatie'. Dit houdt in dat onderzocht wordt of een titel de potentie heeft om samengevoegd te worden met een andere Sanoma titel of verkocht kan worden. De verwachting van Sanoma zelf is dat de strategische heroriëntatie binnen 6 tot 12 maanden is afgerond. Mochten titels na 2014 niet verkocht zijn en niet meer winstgevend zijn, dan worden deze opgeheven.

Update: Motor Magazine wordt maandblad, wel met Moto73 te koop 

Sanoma-motorbladen-moto73-motormagazine

 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal


* Verplichte Velden