Triumph heeft de Tiger voor 2013 een allesomvattende upgrade gegeven. Die zorgt niet alleen voor een meer sportieve inborst, maar rechtvaardigt ook een nieuwe naam: Tiger Sport. De achterste helft van de motorfiets is compleet nieuw. Dat geldt ook voor het grootste deel van de voorkant, waar bijna elk zichtbaar onderdeel vernieuwd is. Daarnaast komt er 10 PK meer uit het karakteristieke 1050cc driecilinder motorblok. De Tiger Sport is een straatmotorfiets met adventure-styling, gemaakt voor de purist die zich wil concentreren op de kernwaarden van motorrijden: een sterk en uitdagend motorblok, strakke stuureigenschappen en een rijhouding die geschikt is voor alle soorten ondergrond. Daarbij komt nog een flinke bonus: het versterken van het frame en het upgraden van de vering zorgt niet alleen voor beter sturen, maar heeft de Tiger Sport ook praktischer en comfortabeler dan ooit gemaakt.2013_Triumph_Tiger_sport

De Tiger Sport is hiermee een van de echte allround motorfietsen, met volop power en wendbaarheid op iedere weg en de veelzijdigheid van een serieuze toermotor, die ook nog eens ideaal voor woon-werkverkeer is. Voor kilometervreters is de Tiger Sport de ideale, sportieve motorfiets. Over lange afstanden, zowel solo als met een passagier, biedt de Tiger Sport daarvoor uitzonderlijk veel comfort, terwijl hij net zo makkelijk door het dagelijkse verkeer schiet. Dit alles met de geruststellende veiligheid van zijn hoge zichtbaarheid, rechte rijpositie, aansprekend motorblok en vernieuwd ABS. 

De veranderingen ten opzichte van de vorige Tiger 1050 zijn groot: 

Nieuwe kuipdelen
De achterkant (kontje), zijpanelen en het windscherm zijn nieuw, waardoor de Tiger Sport een slanker, sportiever en moderner uiterlijk kreeg, voorzien van een krachtige uitstraling. Standaard is er nu ook een nieuwe bodemplaat gemonteerd.

Meer vermogen
De nieuwe uitlaat en aanpassingen aan het inlaatsysteem zorgen voor een extra 10 PK topvermogen en 6 Nm aan extra koppel, waarbij het bruikbare vermogen over het hele toerenbereik groeide. De karakteristieke grom van de driecilinder is daarbij verbeterd , terwijl een extra tand op het achterste kettingwiel voor verbeterde acceleratie zorgt. De versnellingsbak werd ook aangepast, waardoor schakelen soepeler verloopt. Het topvermogen steeg naar 125 PK (92kW), het koppel groeide tot 104Nm.

Brandstofverbruik
Ondanks het gestegen vermogen heeft zorgvuldige herziening van de brandstofinjectie geleid tot een verbetering van het brandstofverbruik. Berijders van de Tiger Sport kunnen hierdoor rekenen op zo'n 7% aan extra kilometers.

Enkelzijdige swingarm
Speciaal ontwikkeld voor de Tiger Sport met een sportievere look en meer ruimte aan de achterzijde van de motor, waardoor er meer plaats is voor de nieuwe uitlaat en grotere koffers.

Nieuwe koplampen
Vier koplampen met reflectors vervangen de projectoren op het vorige model. Dit zorgt voor een lager gewicht, een ander uiterlijk en een fundamentele verbetering van de lichtopbrengst.

Verbeterde ergonomie
Het bestuurderszadel is 5mm lager (830mm) en werd smaller aan de voorkant. Dit zorgt ervoor dat de grond makkelijker bereikbaar is, waardoor de Tiger Sport voor een breder scala aan rijders bereikbaar wordt. Het zadel is ook langer en creëert zo juist weer meer ruimte voor langere motorrijders. Het stuur werd lager en dichter bij de rijder geplaatst, dit pas beter bij het nieuwe, sportievere karakter door middel van een meer direct gevoel, waarbij het nieuwe scherm een betere bescherming tegen de wind biedt. Het passagierszadel is ook lager. Hierdoor zit de passagier volledig achter de berijder, wat zorgt voor een betere bescherming tegen de wind en het makkelijker maakt om op de motor te stappen. Verbeterde passagiershandgrepen zijn standaard.

Meer bagageruimte
Het nieuwe subframe verlaagt niet alleen het passagierszadel, het is ook sterker en maakt de montage mogelijk van optionele, grotere koffers mogelijk, met het dubbele aan mogelijke belading van 10 kilo per stuk. Deze zijn geschikt voor het opbergen van een integraalhelm. Het unieke Dynamic Luggage System maakt gebruik van een verbindingskabel tussen de koffers, dit om beweging door turbulentie te isoleren van het frame.

Nieuwe schakelaar
De kubusvormige-schakelaar aan de linkerzijde zorgt ervoor dat alle functies van het dashboard met de linkerhand bediend kunnen worden, zonder je hand van het stuur te moeten halen.

Herziene geometrie
Een halve graad steilere balhoofdhoek met een iets langere wielbasis verbeteren precisie, feedback en stabiliteit.

Nieuwe vering
Het volledig instelbare veringssyteem is compleet vernieuwd qua vering en demping. De Tiger Sport voelt hierdoor wendbaarder aan en kan het extra laadvermogen verwerken.

Nieuw Triumph ABS
De radiale remmen van de Tiger Sport worden ondersteund door ons nieuwste ABS-systeem, met een nieuwe modulator voor betere, extreme remprestaties en meer gevoel.

De Tiger Sport is uitgerust met gegoten lichtmetalen velgen met daarop de nieuwste, toonaangevende Pirelli Angel GT banden.

Opvallend veel aandacht voor detail
De Tiger Sport zit vol met doordachte extra's, zoals een harder materiaal op de onderkant van het zadel, juist daar waar dit soms op de grond gezet wordt. Prachtig gevormde voetsteunen, gekleurde zadelstiksels, esthetische aluminium kofferbevestigingen en zorgvuldige vormgegeven nieuwe kroonplaten en blokdeksels, zelfs de stuureinden zijn ontworpen om er goed uit te zien! Onder het zadel is niet alleen ruimte voor een U-slot, maar ook voor een speciaal opbergvak. Als totaalconcept is de afwerking en bouwkwaliteit naar en nog hoger niveau getild.

Nieuwe kleuren
De Tiger Sport is verkrijgbaar in Crystal White en Diablo Red.

Prijzen voor Tiger Sport zullen in februari 2013 bekend worden gemaakt, de nieuwe Tiger Sport zal vanaf maart bij de dealers staan.

Accessoires en garantie
Er komt een breed scala aan fabrieksaccessoires voor de Tiger Sport, ontwikkeld om zowel stijl als functionaliteit te verbeteren. De Tiger Sport wordt geleverd met twee jaar fabrieksgarantie bij een onbeperkt aantal kilometers, zoals bij alle andere nieuwe Triumph motorfietsen.

Highlights: 
• Nieuw 2013 model
• De 1050cc Triple levert 10 PK meer vermogen, nu 125 PK
• Enkelzijdige swingarm en volledig herziene vering
• Volledig vernieuwde ergonomie voor zowel berijder als passagier
• Nieuw Triumph Dynamic Bagage System optioneel
• Twee nieuwe kleuren en sportieve graphics
• Standaard twee jaar garantie zonder kilometerbeperking