Premium persberichten

Alles over de 2015 BMW R1200RS

De legendarische RS motorfietsen van BMW Motorrad – een modelbenaming die in dezelfde mate symbool staat voor toeren als voor sportief rijden. In 1976 was de R 100 RS de allereerste in serie gebouwde motorfiets ter wereld die uitgerust werd met een volledige, op het frame gemonteerde kap die in de windtunnel ontworpen was. Als de volwaardige allrounder om zowel te toeren als sportief te rijden, legde hij de basis van het segment van de sportieve toermachines, zoals we dat sindsdien kennen. Met de komst van de nieuwe R 1200 RS zet BMW Motorrad zijn lange traditie voort: het nieuwe model is een sportieve toermotor met een boxermotor die erin slaagt de allround-eigenschappen van het originele BMW RS-concept een hedendaagse invulling te geven, en dat met een opmerkelijk resultaat. Wat u ook het liefste doet – over plattelandswegen snellen, samen met uw achterpassagier plezier in dynamische prestaties scheppen of op een lange motorvakantie gaan – de nieuwe R 1200 RS geeft een compleet nieuwe en boeiende dimensie aan het begrip sportief toeren.

Een stevige en krachtigere boxermotor om dynamisch en sportief te toeren.
De flat-twin boxermotor van de nieuwe R 1200 RS is dezelfde DOHC-krachtbron die ook de R 1200 GS, de R 1200 GS Adventure, de R 1200 RT en de nieuwe R 1200 R aandrijft. Hij ontwikkelt een vermogen van 92 kW (125 pk) bij 7.750 t/min en geeft zijn maximumkoppel van 125 Nm bij 6.500 t/min vrij. In vergelijking met de motoren van de GS, de GS Adventure en de RT is het koppel in het lage toerentalgebied iets verhoogd. De uitlaatgassen worden doorheen een 2-in-1-uitlaatsysteem geleid waarvan de achterste knaldemper in een steile hoek staat om het dynamische effect te verhogen. De gewijzigde airbox, de inlaatmonden met een nieuwe vormgeving en de centraal gemonteerde radiator dragen bij tot het slanke, sportieve en dynamische silhouet in vooraanzicht.

ABS, ASC en twee rijmodi standaard. De Pro-rijmodi met Dynamic Traction Control (DTC) als optie.
De nieuwe R 1200 RS wordt standaard met de twee rijmodi „Rain‟ en „Road‟ geleverd zodat de bestuurder de motor optimaal op zijn individuele vereisten kan afstemmen. De standaarduitrusting omvat naast ABS ook Automatic Stability Control (ASC), een systeem dat de wegligging en veiligheid bij het accelereren verbetert. En met de optionele Pro-rijmodi verruimt de nieuwe R 1200 RS zijn technisch kunnen met de Dynamic Traction Control (DTC) plus geïntegreerde hellinghoeksensor en met twee extra rijmodi – „Dynamic‟ en „User‟.
Brugframe op basis van stalen buizen met de motor als zelfdragend element. Wielophanging met omgekeerde telescopische vork en EVO Paralever.

Het nieuwe brugframe op basis van stalen buizen waarin de flat-twin motor als een zelfdragend element ingebouwd wordt, werd speciaal voor de nieuwe R 1200 RS ontwikkeld. Met de omgekeerde telescopische vork vooraan en de EVO Paralever achteraan past de wielophanging de klassieke chassistechnologie van dynamischsportieve toermachines toe, echter met enkele voor BMW Motorrad kenmerkende verbeteringen. Een uitstekende stuurprecisie, een neutrale wegligging en een grote framestijfheid bij het remmen waren stuk voor stuk prioriteiten bij de configuratie van het chassis. Daarbij werd nooit de einddoelstelling voor de nieuwe R 1200 RS uit het oog verloren: een uitzonderlijk dynamisch RS-model voor de enthousiaste motorrijder creëren, met een van de S 1000 RR superbike afgeleide designtaal.

De nieuwste generatie Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) voor een ideale rijdynamiek in elke situatie.
Wie voor de nieuwste generatie van de elektronisch gestuurde ophanging Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) opteert, ervaart de dynamische rijervaring op een nog intensere manier. Met de twee dempinstellingen, 'Road‟ en „Dynamic‟, biedt Dynamic ESA de motorrijder een ongeëvenaarde wegligging en een uniek prestatie- en comfortniveau. De dempkracht wordt immers automatisch aangepast aan de heersende rijomstandigheden, de rijsituatie en de uitgevoerde manoeuvres. Multifunctioneel instrumentenpaneel met analoge snelheidsmeter, boordcomputer en veel informatie. Zelfs de instrumenten van de nieuwe R 1200 RS maken een kwantumsprong naar een nieuw tijdperk. De snelheid wordt op de klassieke manier met een analoge snelheidsmeter aangegeven, maar er is ook een TFT-display dat een ruime waaier aan informatie weergeeft.

Sportief design met dynamische verhoudingen. Twee kleur- en afwerkingvarianten, elk met een eigen karakter.
De RS-modellen van BMW Motorrad hebben altijd al de reputatie van perfecte allrounders genoten. De nieuwe BMW R 1200 RS zet die reputatie kracht bij met zijn uitstekende prestaties en zijn sportieve, dynamische design. De aerodynamische, halve kap met de dubbele koplampen vormt het „gezicht' van de nieuwe BMW R 1200 RS en maakt voor iedereen duidelijk dat de motorfiets de fusie van een toeren een racemachine is. De dynamische verhoudingen, met de lage voorzijde en de fijn vormgegeven staart die achteraan omhoog klimt, bezorgen de motorfiets een wigvorm en laten geen twijfel bestaan over zijn sportieve en andere talenten. Twee kleur- en afwerkingvarianten onderstrepen, telkens op hun eigen manier, het krachtige karakter van de nieuwe R 1200 RS. Dat resulteert in een keuze tussen twee verschillende stijlvarianten: de klassiek sportieve basiskleuren Lupin blue metallic / Light grey metallic en de sportieve en exclusieve "Style 2" variant Granite grey metallic matt.

Blikvangers van de nieuwe BMW R 1200 RS:
Klassieke flat-twin boxermotor met een vermogen van 92 kW (125 pk) bij 7.750 t/min en een koppel van 125 Nm bij 6.500 t/min.
Sportief en dynamisch design van een sportieve toermachine.
Aerodynamisch gevormde halve kap met verstelbaar windscherm.
Torsiestijf brugframe op basis van stalen buizen met de motor als zelfdragend element.
Klassieke wielophanging met een omgekeerde telescopische vork vooraan en de EVO Paralever achteraan.
Nieuwe inlaatleiding en centrale radiator voor een ultracompact silhouet in vooraanzicht.
Rechte, sportieve maar ontspannen zitpositie voor dynamische rijsensaties en een uitstekend zitcomfort op langere ritten.
Uitlaatsysteem in vijfhoekig design.
Automatic Stability Control (ASC – automatische stabiliteitscontrole)
Rijmodi „Rain‟ en „Road‟.
De Pro-rijmodi „Dynamic‟ en „User‟ vormen een optie af fabriek waarmee de motorfiets optimaal aan de rijomstandigheden aangepast kan worden.
Dynamic Traction Control (DTC) als onderdeel van de optionele Pro-rijmodi.
De nieuwste generatie Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) als een optie voor een ideale rijdynamiek in elke situatie.
Krachtig remsysteem met remklauwen met 4 zuigers en ABS.
Lichtgewicht gegoten velgen met 10 spaken.
Gear Shift Assist Pro voor snel schakelen zonder koppeling, als optie af fabriek.
Gesofisticeerd instrumentenpaneel met een groot aantal functies en een ruime waaier informatie.
Keyless Ride voor een maximaal gebruiksgemak, als optie af fabriek.
Innovatief kleurschema met twee afzonderlijke karakters, klassiek sportief in de basiskleuren en sportief en exclusief in de „Style 2‟ variant.
Ruim aanbod opties en speciale accessoires af fabriek.

2015 BMW R1200RS

Bron: BMW Nederland


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal


* Verplichte Velden