Premium persberichten

Alle technische informatie 2014 BMW R1200RT

 

De nieuwe krachtbron, die werd afgeleid van de boxermotor van de BMW R 1200 GS, produceert een maximumvermogen van 92 kW (125 pk) bij 7.750 t/min en een maximumkoppel van 125 Nm bij 6.500 t/min. Om ze aan te passen aan de nieuwe R 1200 RT werden de roterende massa's van de krukas en de alternator verhoogd, waardoor de motor voortaan nog soepeler draait. Het comfort ging er met rassen schreden op vooruit dankzij de langere secundaire transmissieverhouding die de toerentallen lager houdt. 

Standaard ASC en twee rijmodi. Riding Pro-modus met Hill Start Control als fabrieksoptie. 
Om het rijgedrag maximaal aan te passen aan de behoeften van de rijder biedt de nieuwe R 1200 RT standaard Automatic Stability Control (ASC) en keuze tussen twee rijmodi. Met die twee rijmodi, 'Rain' (regen) en 'Road' (weg) past de R 1200 RT zich aan de meeste wegomstandigheden aan. De optionele Riding Pro-modus omvat bovendien de bijkomende rijmodus 'Dynamic' en de Hill Start Control-functie. De sportieve inborst van de R 1200 RT laat zich het best smaken in de 'Dynamic'-modus terwijl de vertrekhulp voor hellingen het stoppen en starten op een helling vergemakkelijkt. 

De 'BMW Gear Shift Assistant Pro', die als fabrieksoptie wordt aangeboden, is een primeur voor een productiemotor. Hij maakt het mogelijk om op en terug te schakelen zonder de koppeling of gasklep te gebruiken in de relevante belasting- en toerentalgebieden. Dat vertaalt zich niet alleen in meer comfort maar ook in extra dynamiek.

Nog wendbaarder chassis voor onovertroffen precisie en comfort. 'Dynamic ESA' als fabrieksoptie voor optimale rijdynamiek in elke situatie.
De nieuwe R 1200 RT beschikt over een nieuw, doorlopend hoofdframe om de richtingsstabiliteit te verhogen. En wanneer hij wordt uitgerust met de optioneel verkrijgbare, semiactieve ophanging BMW Motorrad Dynamic ESA ('Electronic Suspension Adjustment') verzekert de nieuwe R 1200 RT een nooit gezien niveau van rijveiligheid, prestaties en comfort doordat de schokdemping automatisch wordt afgestemd op de rijsituatie van het moment en de uitgevoerde manoeuvres.

Geoptimaliseerd comfort, gestroomlijnd ontwerp, dynamischer koetswerk en optionele led-dagrijlichten.
Het zitcomfort en de ergonomie gingen er eveneens op vooruit, zowel voor de rijder als voor zijn passagier. De ergonomische driehoek, bestaande uit het stuur, de zit en de voetsteunen, werd met 20 millimeter verlaagd zodat men nog gemakkelijker aan de grond kan. Vooral kleinere rijders en passagiers zullen dat waarderen wanneer ze moeten manoeuvreren of op- en afstappen. Met hun uitmuntende comfortpeil en doeltreffende wind- en weerbescherming stonden de RT-modellen van BMW altijd al bekend om hun uitmuntende reiscapaciteiten, die nu nog verder worden verbeterd door de toevoeging van een geoptimaliseerde voorruit. Het koplampgeheel is afgeleid van de koplampen van de BMW Motorrad K 1600-modellen en geeft de nieuwe R 1200 RT een erg dynamische blik. Veiligheidsverhogende dagrijlichten zijn als fabrieksoptie verkrijgbaar.

Multifunctioneel instrumentenbord met tft-kleurenscherm, BMW Motorrad Pro-boordcomputer en een innovatieve audiobediening.
Het instrumentenbord onderging een complete make-over: de nieuwe R 1200 RT beschikt voortaan over een 5,7" groot tft-kleurenscherm dat de rijder nog meer informatie biedt. Op dit scherm kan men bijvoorbeeld ook de uitgebreide informatie van de standaard gemonteerde BMW Motorrad Pro-boordcomputer weergeven. Het scherm wordt vervolledigd door de analoge snelheidsmeter en toerenteller. En voor het ultieme touringcomfort omvat de optielijst nog een audiosysteem met innovatieve bediening via de multi-controller.

Nieuwe kleurschema's in drie aantrekkelijke varianten.
De dynamiek, de klasse en het comfort van het model uiten zich in drie nieuwe kleurcombinaties: de metaalkleur 'Quartz blue' en matte metaalkleur 'Callisto grey' worden gecombineerd met de contrasterende matte metaalkleur 'Dark slate' terwijl de metaalkleur 'Ebony' op schitterende wijze contrasteert met de matte metaalkleur 'Monolith'.

Hoogtepunten van de nieuwe BMW R 1200 RT:
• Lucht-/vloeistofgekoelde tweecilinder-boxermotor met een inhoud van 1.170 cm³. Vermogen 92 kW (125 pk) bij 7.750 t/min, maximumkoppel 125 Nm bij 6.500 t/min.
• Krukas en alternator met verhoogde roterende massa voor nog soepelere motorwerking.
• Twee rijmodi ('Rain' en 'Road') plus Automatic Stability Control (ASC).
• Riding Pro-modus met 'Dynamic' rijmodus en vertrekhulp voor hellingen als optie.
• 'Gear Shift Assistant Pro' als optie voor nog meer comfort en dynamiek tijdens het schakelen.
• Nieuw chassis met doorlopend frame dat nog wendbaarder en comfortabeler is.
• Semiactieve dynamische elektronische ophanging (Electronic Suspension Adjustment, ESA) als optie verkrijgbaar.
• Nieuw koetswerk in dynamischer design.
• Geoptimaliseerd comfort en dito stroomlijn.
• Nieuwe, verstelbare voorruit voor nog betere bescherming tegen weer en wind.
• Nieuw koplampconcept.
• Optionele led-dagrijlichten.
• Multifunctioneel instrumentenbord met groot tft-kleurenscherm.
• BMW Motorrad Pro-boordcomputer met uitgebreide informatiefuncties.
• Innovatieve audiobediening.
• Nieuwe kleuren.
• Optionele extra's en accessoires op maat gemaakt volgens de bekende hoge kwaliteitsnormen van BMW Motorrad.

2. Aandrijving.
Het is alweer 35 jaar geleden dat een van de krachtigste BMW Motorrad-initialen op de markt kwam: RT, een touringmotor zonder voorgaande, met volledig koetswerk en een superieur comfort op de weg. Sindsdien is de BMW RT de voor de hand liggende keuze voor al wie op zoek is naar een erg comfortabele en dynamische touringmotor. De jongste telg in deze familie innovatief uitgeruste en performante tourers is de R 1200 RT, een motor die tot in de puntjes werd geoptimaliseerd en die een nieuwe aandrijving kreeg om hem nog beter af te stemmen op lange reizen in combinatie met een uitmuntende dynamiek.
Nieuwe boxermotor met hogere roterende massa voor nog soepelere werking en een superieur tourcomfort.

De nieuwe vlakke tweecilinder is in wezen dezelfde als de motor met dubbele bovenliggende nokkenas uit de BMW R 1200 GS. Voor hij in de R 1200 RT werd geïnstalleerd, werd hij echter nauwgezet afgestemd op de specifieke vereisten van een touringmotor. Hij levert een vermogen van 92 kW (125 pk) bij 7.750 t/min en geeft zijn maximumkoppel van 125 Nm vrij vanaf 6.500 t/min.
De nieuwkomer genereert dus niet alleen heel wat meer koppel dan zijn voorganger, maar geeft dat koppel ook op een meer uniforme wijze vrij over het hele toerentalgebied: over het hele bruikbare toerentalgebied staat meer dan 100 Nm ter beschikking. Dat lijkt de trekkracht bij alle toerentallen te verbeteren en versterkt de indruk van moeiteloze aandrijfkracht die zo belangrijk is voor een tourer.

Net als de motor van het vorige model gebruikt de 1.170 cm³ grote motor nog steeds een lucht- en vloeistofkoeling, zij het met water in plaats van olie. Het grotere absorptievermogen van water verzekert een doeltreffendere warmteverspreiding, die op haar beurt de thermische stabiliteit op lange reizen ten goede komt. Met deze ultranauwkeurige koeling worden enkel de motoronderdelen die echt worden blootgesteld aan thermische stress, gekoeld door de koelvloeistof. Voor het overige wordt de motor gekoeld met lucht en behoudt hij dus het kenmerkende uitzicht van de boxeraandrijving.
De stroom door de cilinderkoppen gaat nu verticaal voor een optimale druk terwijl de zesversnellingsbak en de lichte, oliegekoelde koppeling met antistuiterfunctie voor het eerst werden geïntegreerd in de motorbehuizing van een boxermotor van BMW Motorrad. De hulpaandrijving loopt via de onderhoudsvrije cardanas, die nu aan de linkerkant is geplaatst.

De roterende massa's van de krukas en de alternator werden verhoogd met het oog op het gebruik van de motor in de nieuwe R 1200 RT om soepelere motorprestaties en een nog comfortabelere werking te verzekeren. De beperkte motortrillingen dragen bij tot de aangename rijervaring en voorkomen vermoeidheid, zeker tijdens lange ritten. De langere secundaire transmissieverhouding helpt ook het comfort te verzekeren door de boxermotor aan een lager toerental te laten draaien.
De nog gevoeligere gasrespons van de nieuwe BMW R 1200 RT is nog een indicatie van de mate waarin het aandrijfsysteem werd verfijnd. De kleinere bedieningshoek van de gashendel en de lagere vereiste terugkeerkracht zijn bijkomende troeven voor het rijcomfort.
Tot slot kreeg de R 1200 RT ook een extra dosis dynamiek toegediend. De trekkracht werd gevoelig opgedreven in vergelijking met zijn voorganger, waardoor men sneller en nauwkeuriger uit bochten kan accelereren, en de motor klimt bovendien gemakkelijker in de toeren.

Standaard ASC en twee rijmodi. Riding Pro-modus met Hill Start Control als fabrieksoptie.
Om de nieuwe R 1200 RT optimaal aan te passen aan de individuele wensen van de rijder en het beoogde gebruik, beschikt hij standaard al over twee rijmodi, die samen met de tractieverhogende Automatic Stability Control (ASC) bijdragen tot de rijveiligheid. De rijeigenschappen kunnen met behulp van de twee standaard rijmodi ('Rain' en 'Road') op de meeste wegen worden afgestemd. Samen met het eveneens standaard gemonteerde ABS-systeem kan ASC het gamma toepassingen van de nieuwe R 1200 RT gevoelig uitbreiden terwijl het tevens een aanzienlijke veiligheidstroef betekent op glad wegdek.
In de wegmodus ('Road') zijn de controlesystemen ingesteld om op alle wegen een optimale mix van prestaties en comfort te garanderen.
Wanneer de regenmodus ('Rain') is ingeschakeld, is de motor afgestemd op wegomstandigheden met een beperkte grip. In deze modus wordt de gasrespons zachter. De rijhulpsystemen komen sneller tussenbeide en ook de schokdemping wordt zachter afgesteld om de omstandigheden het hoofd te bieden. 7

De optionele Riding Pro-modus omvat bovendien de bijkomende rijmodus 'Dynamic' en de vertrekhulp voor hellingen (Hill Start Control).
De sportieve kant van de nieuwe BMW R 1200 RT kan men ten volle aanspreken in de 'Dynamic'-modus. Met de ogenblikkelijke gasrespons, de ingehouden interventies van het ASC- en ABS-systeem en de stevige schokdemperafstelling van het 'Dynamic ESA'-systeem (indien besteld als fabrieksoptie) laat de motor zijn volledige prestatiepotentieel de vrije loop.

De nieuwe vertrekhulp voor hellingen (Hill Start Control) is een gloednieuwe innovatie, waarmee men met draaiende motor moeiteloos kan stoppen op een helling zonder dat men de rem ingedrukt moet houden. Dat maakt vertrekken op een helling een stuk eenvoudiger en komt zeker van pas op volledig beladen tourmotoren. Dankzij het deels geïntegreerde ABS-remsysteem kan de achterrem hiervoor individueel worden bediend. Wanneer de vertrekhulp voor hellingen wordt geactiveerd, wordt de remdruk opgebouwd in de hydraulische remeenheid om de motor ter plaatse te houden op een helling. 'Hill Start Control' is louter een comfortfunctie, ontworpen om het stoppen en vertrekken op een helling te vergemakkelijken. Niet te verwarren met een parkeerrem dus!

Fabrieksoptie 'Gear Shift Assistant Pro' om te schakelen zonder merkbare onderbreking van de vermogensstroom.
De 'BMW Gear Shift Assistant Pro' is nog een wereldprimeur voor het universum van de productiemotoren. In vergelijking met de 'Gear Shift Assistant', die reeds wordt aangeboden op superbike-modellen zoals de BMW S 1000 RR, werd de functionaliteit van dit systeem uitgebreid voor gebruik op de nieuwe R 1200 RT en aangepast aan de specifieke vereisten van een tourmotor. 'Gear Shift Assistant Pro' maakt het mogelijk om zonder bediening van de koppeling of gasklep op en terug te schakelen bij de relevante belastings- en toerentalbereiken. Dat komt het comfort voor de rijder ten goede en geeft tevens een extra dynamische toets. De meeste schakelovergangen kunnen worden uitgevoerd met behulp van de Gear Shift Assistant. Vertrekken vanuit stilstand is een van de weinige uitzonderingen op die regel.

Tijdens het accelereren moet de gasklep niet langer gesloten zijn om te kunnen schakelen, waardoor de vermogensstroom nagenoeg niet wordt onderbroken. Bij het terugschakelen tijdens het vertragen (gasklep gesloten) wordt er dan weer automatisch tussengas gebruikt om het motortoerental aan te passen. De versnellingen worden zoals gewoonlijk ingeschakeld met de voethendel. De schakeltijden zijn gevoelig korter dan bij schakelovergangen met bediening van de koppeling. De Gear Shift Assistant is geen automatisch schakelsysteem, maar een hulpmiddel bij het schakelen. Wanneer de motor schakelt met de hulp van de Gear Shift Assistant wordt de Cruise Control om veiligheidsredenen automatisch uitgeschakeld. Het systeem gebruikt een sensor op de outputas van de transmissie om schakelverzoeken te detecteren en het hulpmechanisme te activeren. Door het motorkoppel in de gewenste mate te verhogen of verlagen, wordt de belasting op de aandrijving effectief geëlimineerd om de schakelklauwen van het volgende tandwielpaar in elkaar te laten grijpen op dezelfde manier als wanneer de koppeling wordt gebruikt. Er wordt geen schakelhulp verleend bij het schakelen met gebruik van de koppeling of bij het opschakelen met gesloten gasklep (overrun) of bij het vertragen. Er is ook geen bijstand wanneer de schakelhendel niet in zijn juiste startpositie staat bij het op- of terugschakelen.

De schakelhulp is wel beschikbaar bij het terugschakelen met open gasklep maar dit kan sterke lastwissels uitlokken, vooral in de lagere versnellingen. Datzelfde effect kan zich voordoen bij het terugschakelen zonder koppelingsbediening terwijl men een constante kruissnelheid aanhoudt. BMW Motorrad raadt daarom aan steeds de koppeling te gebruiken om te schakelen in deze omstandigheden. Ook gebruiken rijders de Gear Shift Assistant beter niet bij toerentallen die dicht bij de rode lijn liggen.

3. Chassis.
Innovatief nieuw chassis voor nog grotere wendbaarheid en meer comfort.
De nieuwe BMW R 1200 RT is opgebouwd rond een chassis dat, net als de motor, is gebaseerd op beproefde onderdelen van de R 1200 GS. Het nieuwe frame met bevestigingen voor de BMW Telelever en BMW Paralever heeft nu een doorlopend design om de stijfheid te verhogen, en dat komt de richtingsstabiliteit van de R 1200 RT sterk ten goede. Door een stijvere bevestiging van de veerelementen te kiezen, was het bovendien mogelijk om de chassisrespons gevoeliger te maken, waardoor de rijder een betere feedback krijgt. De grote stuurhoek van 36 graden naar beide kanten vertaalt zich ook nog eens in een naar tourernormen erg korte draaicirkel, die manoeuvres een stuk eenvoudiger maakt. Door de positie van het zwaartepunt te wijzigen, kan de nieuwkomer een nog scherper rijgedrag voorleggen dan het vorige model, dat op zich al was gebouwd met het oog op erg sterke prestaties. Bovendien werd het rijgedrag nog nauwkeuriger om een nog grotere reserve achter de hand te houden wanneer de sportieve talenten van de motor op de proef worden gesteld.
De onderste veerpootzone met omhullende swingarm, die dichter bij de BMW Evo Paralever-ophanging achteraan werd geplaatst, is nu ook beter beschermd tegen mogelijke schade. Tot slot zetten de delicaat gestileerde 10-spaaksvelgen het dynamische aspect van de R 1200 RT in de verf.

Semiactieve ophanging BMW Motorrad 'Dynamic ESA' als fabrieksoptie voor optimale rijdynamiek in elke situatie.
De semiactieve BMW Motorrad Dynamic ESA-ophanging (Electronic Suspension Adjustment) stelt alles in het werk om de rijveiligheid, de prestaties en het comfort te maximaliseren. Veerwegsensoren vooraan en achteraan houden de verticale bewegingen van de respectievelijke wielophanging in het oog en vergelijken ze met andere gegevens, waardoor de schokdemping automatisch kan worden aangepast aan de gedetecteerde omstandigheden en de manoeuvres die worden uitgevoerd. 'Dynamic ESA' is geïntegreerd in het concept van de rijmoduscontrole.
Het bevat dezelfde basisinstellingen als het eerdere BMW ESA-systeem om het dempingsniveau (zacht, normaal, hard) en de beladingsstatus (rijder, rijder met bagage, rijder met passagier) in te stellen. Net als bij de meer geavanceerde ESA II-versie kunnen de voorspanning van de veer en de veerverhouding worden bijgesteld. Dat alleen volstaat om te zorgen dat de rijder kan genieten van een optimaal rijgedrag met uiterst communicatieve feedback, en dat ongeacht de last die wordt vervoerd.

Het nieuwe BMW Dynamic ESA-systeem tilt de veiligheid naar een veel hoger niveau door de chassisafstelling bij het remmen en accelereren zodanig te wijzigen dat het rijgedrag op de weg nagenoeg ongewijzigd blijft terwijl de richtingsstabiliteit sterk verbeterd wordt. Dat komt niet alleen de veiligheid en het comfort ten goede maar maakt van de R 1200 RT ook een waar genot om mee te rijden. 

4. Elektriciteit en elektronica.
Multifunctioneel instrumentenbord met groot tft-kleurenscherm.
De grondige herontwikkeling die de R 1200 RT onderging, komt ook onmiddellijk tot uiting in zijn instrumenten. Behalve de analoge wijzerplaten voor de rijsnelheid en het motortoerental en de klassieke waarschuwings- en indicatorlampjes, heeft het hertekende instrumentenbord ook een 5,7" groot tft-kleurenscherm om informatie weer te geven.
Dat display blijft een soort van mijlpaal in de motorsector, zowel in termen van design als qua afwerking want met zijn uitzonderlijke helderheid en uitmuntende contrast is het ook bijzonder goed leesbaar. De hoge resolutie van het scherm is ook ideaal om diverse tekstuele of grafische lijnen weer te geven.
Het werkt samen met de standaard multi-controller om kopers van de nieuwe R 1200 RT een weergaloos besturingssysteem met tal van handige functies te bieden. Om de optimale leesomstandigheden en leesbaarheid te verzekeren kan de weergave-eenheid in twee standen worden gekanteld (+/- 5 graden).

'BMW Motorrad Pro'-boordcomputer met standaard uitgebreide informatie.
De standaard gemonteerde BMW Motorrad Pro-boordcomputer legt de lat inzake comfort en gebruiksgemak voor het touringsegment wel erg hoog, met tal van functies die op geen enkele concurrent verkrijgbaar zijn. Dat geeft de rijder een overvloed aan nuttige informatie binnen handbereik, gaande van het oliepeil tot de spanning van het elektrische systeem en de schakelindicator.
De menustructuur werd net als bij de BMW K 1600 GT en GTL speciaal uitgewerkt voor de specifieke vereisten van het motorrijden. Het gaat om een vlakke hiërarchische structuur, die veilig kan worden bediend door rijders die de multi-controller gebruiken zonder dat ze hun ogen van de weg moeten afwenden. Datzelfde geldt ook voor de bediening van het navigatiesysteem dat men als speciaal accessoire kan bestellen. Zo moet u het niet meer via het aanraakscherm bedienen terwijl u rijdt. Rijders kunnen tot slot heel eenvoudig een favorietentoets programmeren, die hen rechtstreeks toegang geeft tot de functie van hun keuze.

De volgende gegevens kunnen worden opgeroepen via de 'BMW Motorrad Pro-boordcomputer: Totaal gereden afstand, afgelegde afstand, dagteller 1 + 2, automatische dagteller (reset na een pauze van 6 uur), omgevingstemperatuur incl. ijswaarschuwing onder 3°C, gemiddeld brandstofverbruik 1 + 2, gemiddeld brandstofverbruik sinds reset, huidig brandstofverbruik, gemiddeld brandstofverbruik voor berekening van het rijbereik, rijbereik, huidige snelheid, gemiddelde snelheid, oliepeil, Bandenspanningscontrole (enkel in combinatie met optioneel RDC-systeem), spanning van het elektrische systeem, datum, rusttijd, rijtijd, servicedatum, afstand tot volgende onderhoudsbeurt.

Dynamisch koplampgeheel met een hoofdeenheid en twee grootlichten standaard, met led-dagrijlichten als fabrieksoptie.
Het koplampgeheel van de nieuwe R 1200 RT is afgeleid van de koplampen van de BMW Motorrad K 1600-modellen en geeft de machine een erg dynamische blik. Het hoofdlichtblok in het midden wordt geflankeerd door twee grootlichten links en rechts, met een uitmuntende verlichting van de weg als resultaat. Als het ondanks de verstelbare ophanging ooit nodig zou zijn om de lichtbundel te verlagen (wanneer de motor bijvoorbeeld zwaar beladen is), kan dit gemakkelijk worden bijgeregeld met een handige knop onderaan de koplamp.
De veiligheid krijgt een aanzienlijke boost door de dagrijlichten die als fabrieksoptie kunnen worden besteld. Twee vezeloptische lichtrails langs de grootlichten projecteren het licht in de rijrichting door middel van optische prisma's. Overdag worden ze automatisch ingeschakeld via een lichtsensor of manueel in plaats van het hoofdlicht met behulp van de dagrijlichtschakelaar.
Wanneer de duisternis invalt of wanneer men een tunnel inrijdt, schakelt het systeem automatisch over op de hoofdkoplamp, zodat de motor duidelijker wordt onderscheiden van andere weggebruikers. De innovatieve led-technologie houdt het globale energieverbruik erg laag terwijl de led-verlichtingselementen als bijkomend voordeel een erg lange levensduur hebben.
In landen waar de dagrijlichten nog niet gehomologeerd zijn, kan een optionele extra Pro-koplamp worden geplaatst met lichtringen die oplichten met de helderheid van zijlichten wanneer men de dimlichten inschakelt.
De led-technologie wordt reeds standaard gebruikt voor het achterlicht en de richtingaanwijzers vooraan en achteraan en geeft deze details van de R 1200 RT samen met de heldere witte lenzen een hoogtechnologische, verfijnde en dynamische look. De indirecte led-verlichting, die de individuele dioden met directe lichtoutput vervangt, is het enige systeem van zijn soort in de motorwereld.

Innovatieve audiobediening, audiosysteem als fabrieksoptie.
Het audiosysteem van de nieuwe R 1200 RT gebruikt dezelfde technologie als dat van de BMW K 1600-modellen. Dat impliceert dat het kan schermen met een reeks innovatieve functies die hun gelijke niet kennen op de motormarkt, zoals de bediening via de multi-controller, de bedieningsinterface voor iPods en mp3-spelers/usb, een Bluetooth-verbinding voor de rijder en zijn passagier en de mogelijkheid om de Sirius XM-satellietradio te ontvangen (enkel VS en Canada). De toevoeging van het 5,7" tft-kleurenscherm heeft het gamma aan functies en het gebruiksgemak sterk verbeterd in vergelijking met het vorige model. Zo telt het nieuwe audiosysteem slechts vier toetsen in het bedieningspaneel in plaats van acht vroeger. De resterende functies kunnen worden bediend met de multi-controller. Dankzij een nieuw ontwikkelde basbuis hebben de ingenieurs de al indrukwekkende geluidskwaliteit van het audiosysteem nog kunnen verbeteren, zonder daarbij de buitenste rand te moeten vergroten.

Handige centrale vergrendeling met antidiefstalalarm als fabrieksoptie.
De centrale vergrendeling van de R 1200 RT vergrendelt beide koffers, het opbergcompartiment, het audiocompartiment en de topkoffer tegelijk en kan gemakkelijk worden bediend met de afstandsbediening of de druktoets op het uiteinde van het rechter stuurgedeelte. De koffers zijn echter nog steeds afneembaar. De servomotoren voor de vergrendelingsmechanismen bevinden zich in het koetswerk van de motor en de koffersloten worden mechanisch vergrendeld door middel van aan vergrendelingsbout.
Door de installatievereisten en de beschikbare ruimte op de nieuwe R 1200 RT kan de centrale vergrendeling enkel als optie worden besteld in combinatie met het optionele antidiefstalalarm, waarmee het zijn behuizing deelt. Het antidiefstalalarm is echter nog wel afzonderlijk beschikbaar als speciaal accessoire.

5. Koetswerk en design.
Het nieuwe, meer dynamische koetswerk met gestroomlijnde afwerking optimaliseert de wind- en regenbescherming en biedt tal van praktische details.
De BMW R 1200 RT is de klassieke tourer bij uitstek van BMW Motorrad. Van bij het begin symboliseerden de initialen RT compromisloze langeafstandscapaciteiten met een hoogstaande betrouwbaarheid, functionaliteit, superieur comfort en optimale wind- en regenbescherming voor veeleisende tourklanten.
Dat alles komt ook tot uiting in het design van de nieuwe R 1200 RT. De aerodynamisch gevormde oppervlakken volgen een intelligente configuratie terwijl de motor als geheel kracht en dynamiek uitstraalt. Zijn wendbare, lichte en vloeiende vormtaal wordt benadrukt door het harmonieuze samenspel van gekleurde en transparante oppervlakken.
Het silhouet van de nieuwe BMW R 1200 RT strekt zich uit van de dynamisch gelijnde, expressieve voorkant, over de gestrekte flyline tot de achterkant. In die flyline werden een lage comfortzit en een ergonomisch gevormde touringtank met uitgesproken kniegripzone geïntegreerd. De elegant ontworpen zij- en topkoffers sluiten harmonieus aan op het coherent geheel van oppervlakken en lijnen. In dat opzicht laat de R 1200 RT geen twijfel bestaan over zijn engagement op het gebied van ontspannen touren, zelfs over lange afstanden.

Ook in vooraanzicht is de R 1200 RT onmiddellijk herkenbaar als een lid van de BMW Motorrad-familie. De koplampen zijn een echte blikvanger vooraan en onderstrepen het typische 'gespleten gezicht' van BMW Motorrad. Met twee ronde reflectoren aan de buitenkant en een uitgerekte reflector in het midden geeft hij blijk van het typische BMW tourer-gezicht en is hij zowel overdag als 's nachts onmiddellijk herkenbaar.

De voorkant van de motor werd op opvallend lichte wijze verbonden met de zijdelingse bekledingspanelen dankzij een luchtkanaal dat de indruk geeft dat de voorkant boven de zijpanelen zweeft. Een geïntegreerd spatbord maakt het dynamische concept van de voorkant compleet. De functionaliteit, het comfort, het gebruiksgemak en de wind- en regenbescherming varen eveneens wel bij de ingrijpende verbeteringen aan de nieuwe R 1200 RT. Neem bijvoorbeeld de eindeloos verstelbare voorruit, die de hoeveelheid luchtweerstand op de rijder nu nog doeltreffender beperkt, hoewel het verstelbereik identiek is aan dat van de vorige voorruit. Ze minimaliseert ook het windgeruis en is de stilste voorruit ooit van BMW Motorrad. Bovendien kan men de voorruit bij het uitschakelen van het contact automatisch laten zakken dankzij de geheugenfunctie met antiklembeveiliging. Zo oogt de motor erg dynamisch, zelfs wanneer hij geparkeerd staat.

In vergelijking met de vorige R 1200 RT kreeg het nieuwe model kleinere achteruitkijkspiegels. Toch hebben ze dankzij hun lagere, bredere positionering een groter gezichtsveld. Door het zicht rondom te verbeteren dragen de nieuwe spiegels dus bij tot een veilige en aangename reis. Ze zijn op de zijbekleding gemonteerd en bieden dus bescherming voor de handen, terwijl de richtingaanwijzers in de voet van de spiegels werden geïntegreerd. De spiegels zijn bovendien voor het eerst inklapbaar: ze klappen zich naar de rijder toe, wat erg nuttig kan zijn wanneer men de motor vervoert of in een garage parkeert. 
Het standaard gemonteerde, waterdichte en afsluitbare opbergcompartiment bevindt zich binnen de zijpanelen aan de linkerkant en biedt indien nodig comfortabel plaats aan de BMW Motorrad Navigator. Daartegenover, aan de rechterkant, bevindt zich een opbergvak voor een usb-stick, een iPod of andere muziekdragers die op het optionele audiosysteem kunnen worden aangesloten.

Meer comfort, geoptimaliseerde ergonomie en nieuwe, verstelbare zitversies.
Behalve de uitmuntende ophanging genieten de rijder en passagier nog andere verbeteringen die zowel het zitcomfort als de ergonomie ten goede komen. De ergonomische driehoek, gevormd door het stuur, de zitting en de voetsteunen, werd op de nieuwe R 1200 RT met 20 millimeter verlaagd zodat ook minder grote rijders gemakkelijk aan de grond kunnen. Dat betekent dat behalve de zit van de rijder, ook het stuur en de voetsteunen werden verlaagd, zonder dat dit echter een invloed heeft op de kantelvrijheid of het comfortgevoel. De passagierszit werd net als de voetsteunen met 20 millimeter verlaagd en dat verhoogt het comfort van de passagiers, bijvoorbeeld bij het op- en afstappen.

De zit voor de rijder is voortaan 2 centimeter langer en die voor de passagier 1 centimeter, een nuttige verlenging die het comfort in vergelijking met het vorige model nog verder verhoogt. Behalve de in de hoogte verstelbare standaardzit (zithoogte 805 / 825 mm) zijn als fabrieksoptie nog twee andere zittingen verkrijgbaar om tegemoet te komen aan de brede waaier aan vereisten voor de rijder en passagier: de hoge zitting (830 / 850 mm) en de lage zitting (760 / 780 mm). De lage zit komt dus dicht in de buurt van de zithoogte die vroeger enkel mogelijk was door de R 1200 RT uit te rusten met de optionele verlaagde zitting (inclusief eendelige, niet verstelbare zit zonder verwarming en niet verkrijgbaar in combinatie met de optionele ESA). Om de opbergruimte in de achterkant van de motor te kunnen benutten werd de passagierszit van de nieuwe R 1200 RT zodanig ontworpen dat men de zit zonder gereedschap kan verwijderen en herbevestigen. 

6. Kleuren.
De dynamische look van de nieuwe BMW R 1200 RT wordt nog versterkt door het kleurschema met drie nieuwe kleurcombinaties. Hij is verkrijgbaar in de volgende uitvoeringen: de metaalkleur Quartz blue en matte metaalkleur Callisto grey, allebei gecombineerd met de matte contrasterende metaalkleur Dark slate, en als derde kleuroptie de metaalkleur Ebony, gecombineerd met de contrasterende matte metaalkleur Monolith. De zitting is zwart op alle versies.
De afwerking in de metaalkleur Quartz blue legt een sterke nadruk op de dynamiek en de wendbaarheid van de R 1200 RT en onderstreept tegelijk zijn toonaangevende klasse en kwaliteit.
De matte metaalkleur Callisto grey doet het dynamische karakter van de R 1200 RT nog meer tot uiting komen. Ze geeft de machine een bijna sportieve uitstraling, maar zonder te raken aan zijn elegante look.
De metaalkleur Ebony accentueert dan weer het elegante, hoogwaardige karakter en lijkt het comfortpeil te benadrukken zonder de indruk van lichtheid te verliezen. Geraffineerd en exclusief, zonder al te conservatief te worden. 18

7. Uitrustingsgamma.
Optionele uitrusting en speciale accessoires.
Met het uitgebreide gamma opties en speciale accessoires kan men de nieuwe BMW R 1200 RT nog verder personaliseren.
Opties zijn geïntegreerd in het productieproces en worden af fabriek geleverd. Speciale accessoires worden achteraf geplaatst door BMW Motorrad-dealers of door de klanten zelf.

Optionele uitrusting.
• Gear Shift Assistant Pro.
• Dynamic ESA.
• Riding Pro-modus.
• Hoge rijderszit (830 mm / 850 mm).
• Lage rijderszit (760 mm / 780 mm).
• Vertrekhulp voor hellingen (Hill Start Control).
• Centrale vergrendeling met antidiefstalalarm.
• Dagrijlichten.
• Voorbereiding voor navigatietoestel.
• Zitverwarming (vijf niveaus voor rijder, twee voor passagier).
• Audiosysteem (Bluetooth, usb/mp3, iPod).
• Bandenspanningscontrole (Tyre Pressure Monitor, RDC)
• Tweede stopcontact.
• Verchroomde uitlaat.
• Cruise Control tot 210 km/u naargelang de versnelling.

Speciale accessoires.
Opbergmogelijkheden.
• Botsbescherming voor systeemkoffer, links/rechts.
• Beschermfolie voor systeemkoffer, links/rechts.
• Binnentas voor systeemkoffer, links/rechts.
• Touring-topkoffer in matte metaalkleur White aluminium (voor modellen met optionele centrale vergrendeling).
• Bijkomend remlicht voor Touring-topkoffer (voor modellen met optionele centrale vergrendeling).
• Touring-topkoffer in matte metaalkleur Light white (zonder elektriciteit).
• Binnentas voor Touring-topkoffer.
• Opbergvak voor Touring-topkoffer.
• Kleine topkoffer.
• Binnentas voor kleine topkoffer.
• Zachte tas, klein/groot.
• Bagagerol.
• Tanktas.

Design.
• Verchroomde sierstrips op zijkoffer.
• Verchroomd deksel op zijkoffer.
• Verchroomde uitlaatdemper.

Geluid.
• Akrapovic-sportdemper.

Ergonomie en comfort.
• Gear Shift Assistant Pro.
• Hoge rijderszit (830 mm / 850 mm).
• Lage rijderszit (760 mm / 780 mm).
• Comfortvoorruit.
• Verwarmbare bestuurderszit.
• Verwarmbare bestuurderszit, laag.
• Verwarmbare bestuurderszit, hoog.
• Verwarmde passagierszit.

Navigatie en comfort.
• BMW Motorrad Navigator V.
• iPod-adapterkabel.

Veiligheid en beveiliging.
• Basisalarmsysteem (zonder centrale vergrendeling).
• Veiligheidsplug voor olievulhals.
• Bescherming voor cilinderkopafdekking.
• Bijkomende led-koplamp.
• Vertrekhulp voor hellingen (Hill Start Control).
• Riding Pro-modus.
• Bandenspanningscontrole (Tyre Pressure Monitor, RDC)
• Cruise Control.
• EHBO-kit.

Onderhoud en technologie.
• Gereedschapsset/servicekit aan boord.
• Led-lamp voor stopcontact.
• Paddock-stand.
• Adapter voor paddockstand.
• Extra stopcontact.
• Batterijlader.

8. Vermogen en koppel diagram.

2014-BMW-R1200RT-power-torque-diagram

9. Technische gegevens

Technische specificaties  
Engine  
Displacement  1170 cc
Bore/stroke  101/73 mm
Output  92/125 kW/hp 
at  7750 rpm
Torque  125 Nm
at  6500 rpm
Type  air/water-cooled twin cylinder boxer engine 
No. of cylinders  2
Compression/fuel  12.5:1, premium unleaded (95 RON) 
Valve actuation  DOHC 
Valves per cylinder  4
Ø Intake/outlet  40/34 mm
Ø Throttle valve  52 mm
Carburetion  intake pipe injection 
Engine management  BMS-X 
Emission control  closed-loop 3-way catalytic converter 
Electrical system   
Alternator  540 W
Battery  12/16 V/Ah maintenance-free 
Headlight  H7/LED daytime running light (SA) 
Starter  0.9 kW 
   
Power transmission ‒ gearbox   
Clutch  anti-hopping oil-bath clutch 
Gearbox  constant mesh 6-speed gearbox 
Primary ratio  1.65 
Transmission ratios I  2.438
II 1.714
III 1.296
IV 1.059
V 0.943 
VI 0.848 
Final transmission cardan shaft 
Ratio 2.91 
   
Chassis   
Frame construction type  tubular steel bridge frame, engine self-supporting 
Suspension, front  BMW Telelever 
Suspension, rear  BMW EVO Paralever 
Spring travel, front/rear  120/136 mm
Wheel castor  116 mm
Wheelbase  1485 mm
Steering head angle  63.6 ° 
Brakes front hydraulically actuated twin-disc brake Ø 320 mm 
Brakes rear  single-disc brake Ø 276 mm 
ABS  BMW Motorrad Integral ABS (standard, part integral)) 


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal


* Verplichte Velden