Premium persberichten

Vernieuwde 2014 Kawasaki Z1000Sx onthuld

De Kawasaki Z1000SX, de ultieme Sport Tour motor, is voor 2014 aanzienlijk aangescherpt. De Z1000SX is nog sportiever en tegelijkertijd nog comfortabeler en makkelijker in gebruik geworden. De Z1000SX spreekt zowel voormalige supersport rijders als motorrijders aan die op zoek zijn naar een tourmachine met degelijke allround kwaliteiten. De meest opvallende uiterlijke vernieuwing op de nieuwe Z1000SX is ongetwijfeld het nieuwe koffersysteem in kleur meegespoten. In elk van de 28 liter grote koffers past een integraalhelm en het nieuwe slanke design valt nog meer in het midden van de machine. De totale breedte van de koffers is nu nog slechts 925 mm. Niet alleen zorgt een geheel nieuw bevestigingssysteem ervoor dat de motor er met of zonder koffers net zo mooi uit ziet, met het nieuwe monokey systeem heb je voortaan nog maar één sleutel nodig om zowel de motor te starten als de koffers te openen.

Op het gebied van de elektronica zijn er verbeteringen aangebracht. De Z1000SX is voor 2014 uitgerust met een reeks nieuwe technologieën, waaronder de gevierde KTRC Traction Controle. Naast de drie instelbare modi, waaronder sportief rijden en gladde omstandigheden, wordt dit systeem nog aangevuld met twee extra motor-mappings waaruit de rijder kan kiezen. Kawasaki's expertise op het vlak van technologie werd ook gebruikt voor het optimaliseren van het motorblok. Een hele reeks aanpassingen en verbeteringen zorgen voor een directe en bijzonder goed doseerbare vermogensafgifte.

2014-Kawasaki-Z1000Sx

Het rijwielgedeelte van de Z1000SX kreeg zowel voor als achter de nodige verbeteringen: herziene instellingen voor de 41mm voorvork en een radiale rempomp die de nieuwe Tokico monobloc remklauwen aanstuurt. In combinatie met het ABS systeem benaderen de remkwaliteiten nu het absolute supersport niveau. De achtervering is dankzij de nieuwe en eenvoudige bediening makkelijker in te stellen voor een optimale wegligging of bijvoorbeeld op het gewicht van de bagage en de duopassagier. Naast de geoptimaliseerde performance is de geluidsbeleving intenser geworden. De nieuwe airbox en het vernieuwde luchtinlaatsysteem beloven de typerende en verslavende Kawasaki "inlaat huil" bij het accelereren.

Dankzij zijn aantrekkingskracht vergaarde de Z1000SX al een uiteenlopende schare fans met zowel een Supersport als een Touring achtergrond. Met de vernieuwde Z1000SX is Kawasaki ervan overtuigd haar leidende rol in het Sport Tour segment verder uit te bouwen.


 

Modelinformatie 2014: 

MODELNAAM:
Z1000SX / Z1000SX ABS MARKETINGCODE: ZX1000L/M

CONCEPT EN HIGHLIGHTS

MEER SUPERSPORT-VERLEIDING:
MEER PRAKTISCHE VEELZIJDIGHEID

Evenals zijn voorganger biedt de nieuwe Z1000SX opwindende straateigenschappen verpakt in een verleidelijke supersport-kuip. Aanpassingen aan motor en rijwielgedeelte resulteren in een directere respons, waardoor de rijder zich nog meer één met zijn machine zal voelen. Zoals voorheen biedt de Z1000SX een perfecte mix van comfort en controle, waarbij zijn versterkte supersport-karakter niet ten koste gaat van het rijcomfort. Toptechnologie als Kawasaki's in drie standen instelbare KTRC-tractiecontrolesysteem en Power Mode-selectie zorgen voor een verdere vergroting van zijn veelzijdigheid, terwijl zijn functionaliteit verder kan worden uitgebreid met nieuwe, perfect aansluitende zijkoffers (accessoire).
De voor 2014 verder verfijnde Z1000SX biedt daardoor nog meer rijplezier!

SUPERSPORT-VERLEIDING:
Volle kuip met strijdlustig Ninja-design
Maximaal rijplezier met hoge adrenalinefactor
NIEUW Nog directere respons zorgt in combinatie met formidabele trekkracht bij hoge toerentallen voor een adembenemende acceleratie
NIEUW Verfraaid inlaatgeluid zorgt voor nog sensationeler rijgevoel
NIEUW Rijwielgedeelte reageert sneller op input van de rijder voor betere handling en nog meer rijplezier
Ultrastijve 41-mm upside-down-voorvork
NIEUW Stevigere eerste aangrijping van radiale monobloc-remklauwen verbetert de feedback en de controle
- Toepassing van een radiale hoofdremcilinder draagt eveneens bij aan verbeterde controle

PRAKTISCHE VEELZIJDIGHEID
Comfortabele zitpositie
Toercomfort en duogebruik
Verstelbare ruit
Tankinhoud van 19 liter maakt lange ritten tussen twee tankstops mogelijk
NIEUW Stelknop voor veervoorspanning
NIEUW Perfect aansluitende zijkoffers bieden elk plaats aan integraalhelm
Geavanceerde elektronica voor aanpassing aan de meest uiteenlopende rijsituaties
NIEUW KTRC-tractiecontrolesysteem met drie verschillende instellingen
NIEUW Power Mode-selectie: keuze uit Full Power en Low Power

Belangrijkste kenmerken:
1.043 cm3 vloeistofgekoelde, viertakt viercilinderlijnmotor. Krachtige motor die stevig doortrekt over het hele toerenbereik en tot het bereiken van het rode gebied geen krimp geeft. Daarnaast kenmerkt hij zich door een superdirecte gasrespons, een sterke vermogensimpuls in het middengebied en een adembenemende inlaathuil. De directere respons dankzij aanpassingen aan het motormanagement vergroot het sportievere potentieel voor straatgebruik.

Cool Air-systeem
De inlaatkanalen aan de voorzijde van de zijpanelen zorgen voor een stabiele stroom koele lucht naar de motor.

Verticaal geplaatst gaskleppenhuis
Behalve aan een verbetering van de prestaties, draagt het verticaal plaatsen van het gaskleppenhuis ook bij aan een betere algehele massacentralisatie. Aanpassing van de lengte van de inlaatkelken zorgt voor beter oppakken in het middengebied.

Ovalen secundaire gaskleppen
De toepassing van ovalen secundaire gaskleppen optimaliseert de inlaatluchtstroom en houdt de breedte van de motor beperkt.

Aluminium twin-tube-frame
Het aluminium twin-tube-frame combineert een laag gewicht met een hoge stijfheid, wat bijdraagt aan de scherpe, stabiele besturing.

Upside-down-voorvork
De 41-mm upside-down-voorvork is volledig instelbaar (ingaande demping, uitgaande demping en veervoorspanning). De sportieve afstelling zorgt voor een snellere respons van de motorfiets zonder dat dit ten koste gaat van het rijcomfort. Dit resulteert in een formidabele handelbaarheid, zowel in het stadsverkeer als bij actief bochtenwerk.

Led-achterlicht
Het nu van donkergetint glas voorzien led-achterlicht draagt bij aan de compacte uitstraling van de achterpartij.

Uitlaatvoorkamer in combinatie met korte dempers
Door toepassing van een onder de motor geplaatste uitlaatvoorkamer konden de dempers kort worden uitgevoerd. Dit draagt bij aan een betere massacentralisatie en versterkt het compacte design van de motorfiets. Het nieuwe ontwerp van de eindkappen versterkt de sportieve uitstraling van de motorfiets.

Horizontal Back-link-achterschokdemper
De horizontale plaatsing van de achterschokdemper zorgt voor uitstekende veringprestaties en draagt bovendien bij aan centralisatie van de massa. Een stuggere veer en herziene demperinstellingen dragen bij aan een directere besturing, terwijl de veervoorspanning met een nieuwe stelknop eenvoudig is aan te passen voor het meenemen van een duopassagier en/of bagage.

Massacentralisatie
De uitlaatvoorkamer onder de motor, de horizontaal geplaatste achterschokdemper en het verticale gaskleppenhuis zorgen voor een hoge mate van massacentralisatie, wat resulteert in een lichtvoetig rijgedrag.

Lichtgewicht wielen
De lichtgewicht supersport-wielen zorgen voor een laag onafgeveerd gewicht en versterken de race-uitstraling van de Z1000SX.

Aluminium achterframe
Het nieuw ontworpen achterframe maakt het voor de rijder makkelijker de voeten aan de grond te zetten en biedt meer opbergruimte onder het zadel. De zitting en handgrepen voor de passagier zijn vergroot. Het lage gewicht draagt bij aan de goede massacentralisatie van de motorfiets.

Radiale monobloc-remklauwen
Het supersport-remsysteem bestaat uit twee wave-remschijven op het voorwiel en eentje op het achterwiel, radiaal gemonteerde monobloc-remklauwen en een radiale hoofdremcilinder. De nieuwe monobloc-remklauwen en remblokken met nieuw frictiemateriaal staan garant voor een stevige eerste aangrijping, superieure controle en een formidabele remkracht. Voor sommige markten zijn uitvoeringen met ABS beschikbaar.

Opwindende styling met volle kuip
De imposante straatprestaties van de Z1000SX worden weerspiegeld in zijn opwindende supersport-styling.

Verstelbare ruit
De ruit is handmatig in drie standen verstelbaar.

Comfortabele zitpositie
De comfortabele zitpositie biedt de rijder een goede controle in alle rijsituaties, zowel bij sportief gebruik als in de stad.

Brandstoftank met grote inhoud
De tankinhoud van 19 liter maakt lange ritten tussen twee tankstops mogelijk.

Aluminium passagiershandgrepen
De ergonomische passagiershandgrepen zijn makkelijk vast te pakken en geven de duopassagier een zeker gevoel.

Geïntegreerde zijkoffers (accessoire)
De als accessoire verkrijgbare zijkoffers vergroten het toerpotentieel van de Z1000SX. Dankzij aanpassingen aan het bevestigingssysteem sluiten de koffers beter op de achterzijde aan en blijven de sportieve, strakke looks van de motorfiets ook bij verwijderde koffers intact.

Ruim accessoireaanbod
Naast de zijkoffers en een topkoffer, zijn ook tal van andere accessoires verkrijgbaar om het toerpotentieel en dagelijks gebruiksgemak van de Z1000SX te vergroten.
KTRC (Kawasaki TRaction Control)
Het KTRC-systeem kent drie standen voor uiteenlopende rijomstandigheden. Stand 1 en 2 bieden sportievere prestaties. Stand 3 biedt extra stabiliteit bij rijden op een gladde ondergrond.

Power Mode-selectie
De bestuurder kan kiezen uit de standen Full Power en Low Power. Doordat de Power-modus en het KTRC onafhankelijk van elkaar kunnen worden ingesteld, zijn allerlei verschillende combinaties beschikbaar voor de meest uiteenlopende rijsituaties.

SUPERSPORT-VERLEIDING:
VOLLE KUIP MET STRIJDLUSTIG NINJA-DESIGN

Met zijn strak aansluitende volle kuip maakt de Z1000SX geen geheim van zijn sportieve ambities. Zijn opwindende styling is zowel stoer als subtiel tegelijk en maakt hem aantrekkelijk voor een brede groep potentiële kopers, terwijl zijn strijdlustige uiterlijk hem direct als Kawasaki herkenbaar maakt.

Supersport-styling
* Met zijn volle kuip in supersport-stijl onderscheidt de Z1000SX zich door een geheel eigen, opvallend uiterlijk. Zijn slanke vormgeving biedt bovendien een goede windbescherming, waardoor hij zich ook uitstekend leent voor kortere toerritten.
* De voorste randen van de stroomlijnkappen hebben een vleugelachtige vorm waardoor ze de wind rond de motorfiets geleiden. Hierdoor konden de kappen in het midden wat terugwijken, wat de motorfiets een slankere uitstraling geeft.
* Aan de achterzijde lopen de kappen juist weer naar buiten uit om de warmte van de motor weg te geleiden van de benen van de rijder.
* De in de stroomlijnkappen geïntegreerde richtingaanwijzers versterken de sportieve uitstraling van de Z1000SX.
* Het in supersport-stijl vormgegeven voorspatbord draagt bij aan de goede stroomlijning en race-uitstraling van de Z1000SX.
* De slanke en compacte achterpartij levert zowel optisch als fysiek een belangrijke bijdrage aan het naar voren gerichte design van de motorfiets.
* Het led-achterlicht met rode led-lampjes en donkergetint glas voegt een element van verfijning aan de achterpartij toe.
* Het slanke ontwerp van de kentekenplaathouder draagt bij aan de lichte uitstraling van de achterzijde en zorgt dat de richtingaanwijzers de zijkoffers niet raken.
* De richtingaanwijzers zijn verder naar achteren geplaatst om voldoende ruimte te scheppen voor de als accessoire verkrijgbare zijkoffers (zie verderop).
* De korte uitlaatdempers maken het achterwiel goed zichtbaar.
* De swingarm is voorzien van excentrische kettingspanners, een typisch Kawasaki-detail.

SUPERSPORT-VERLEIDING:OPWINDENDE RIJPRESTATIES
Rijplezier laat zich niet aflezen uit kille prestatiecijfers. Het komt voort uit het gevoel dat de rijder ervaart. Of hij nu het gas opendraait om van de verbluffende respons en fenomenale acceleratie te genieten of de snel reagerende en lichtvoetige machine de bocht in gooit: de rijder voelt haarfijn aan wat de motorfiets doet, alsof de banden en het rijwielgedeelte een verlengstuk van zijn eigen lichaam zijn.

Om maximaal sportief rijplezier te garanderen zijn de motor en het rijwielgedeelte op een groot aantal punten verder verbeterd om de motorfiets nog directer op de input van de rijder te laten reageren. Zo hangt de motor nog nu directer aan het gas en reageert het rijwielgedeelte nog sneller op de input van de rijder. En dankzij aanpassingen aan de supersport-voorremmen, zijn remprestaties en controle bij het remmen naar een ongekend hoog niveau getild. Alles bij elkaar maakt dat een rit op de nieuwe Z1000SX, op een bochtige buitenweg of in de stad, tot een sensationele ervaring.

Opwindende motor
Bij de tuning van de motor stond het gevoel van de rijder bij het opendraaien van het gas centraal. De enorme trekkracht in het middengebied die kenmerkend was voor de vorige ZX1000 bleef, maar door aanpassingen aan de motor en het motormanagement is de gasaanname nu nog directer.
* De vloeistofgekoelde DOHC 16-kleps viercilinderlijnmotor met een cilinderinhoud 1.043 cm3 levert een indrukwekkende 104,5 kW (142 pk) aan vermogen en beschikt over een enorme trekkracht.
* Boring en slag (77,0 x 56,0 mm) zijn zo gekozen dat de motor veel kracht levert in het toerengebied dat het meest wordt gebruikt bij alledaagse rijsituaties.
* Om de prestaties te optimaliseren is het gaskleppenhuis verticaal geplaatst, zodat de lucht een zo kort mogelijke afstand naar de motor aflegt.
* Het toepassen van inlaatkelken van gelijke lengte in plaats van twee korte en twee lange, draagt bij aan de verbeterde gasrespons.
* De inlaatkanalen hebben een diameter van 38 mm, wat optimaal is voor een goede respons in het lage- en middentoerengebied.
* Door toepassing van ovalen secundaire gaskleppen kon de breedte van het gaskleppenhuis worden beperkt, wat van belang is omdat het zich tussen de knieën van de rijder bevindt.
* De motor is niet extreem gevoelig voor overtoeren, zodat het vermogen niet plotseling wegvalt bij te hoge toerentallen.
* De vermogensopbouw is tamelijk lineair, maar vanaf 7.000 toeren klimt de motor merkbaar sneller in de toeren. De soepele gasaanname vanaf het middelhoge bereik maakt de machine bijzonder makkelijk berijdbaar.
* Verbindingskanalen tussen de cilinders dragen bij aan de vermindering van de spoelverliezen en zorgen zo voor extra vermogen bij hoge toerentallen.
* De kleplichthoogte en nokhoek van de inlaatnokkenas zijn herzien:
Lichthoogte: 8,8 mm >> 8,5 mm
Openingstijd: 276° >> 270°
Dit resulteert in meer vermogen in het lage- en middentoerengebied en daardoor meer rijplezier.
* Aanpassingen aan de ECU-mappings dragen verder bij aan de directere gasrespons.
* Een secundaire balansas, aangedreven door een tandkrans op de zesde krukaswang, elimineert overmatige trillingen. Het blok is echter niet geheel trillingsvrij gemaakt. Een bepaalde mate aan motortrillingen versterkt namelijk het rijgevoel, het maakt de acceleratie voelbaar doordat de trillingen evenredig toenemen met het stijgen van het toerental.
Cool Air-systeem
* Omdat de airbox tussen de framebalken is geplaatst, kan de motorhitte de temperatuur van de inlaatlucht beïnvloeden.
* Het Cool Air-systeem voorkomt dit door via kanalen vanaf de voorzijde van de zijpanelen koele lucht naar de airbox te leiden, waardoor prestatieverlies door opwarming van de inlaatlucht wordt beperkt. Dit is niet hetzelfde als een Ram Air-systeem, waarbij rijwind onder druk naar de airbox wordt geleid.

Verfraaid inlaatgeluid
Speciaal ontwikkeld om behalve fysiek ook akoestisch van de acceleratie te kunnen genieten, levert het door zorgvuldige tuning tot stand gekomen inlaatgeluid een belangrijke bijdrage aan het sensationele rijgevoel van de Z1000SX.
* Een resonantiedemper in de airbox beperkt daarbij het lawaai bij lage toeren en zorgt voor een indrukwekkend inlaatgeluid bij hoge toeren.
* Het toevoegen van twee extra inlaatkanalen - eentje onder het hoofdkanaal en eentje aan de onderzijde van de airbox - en de herziening van de resonantiedemper - nu met zestien gaten - resulteren in een verbeterd inlaatgeluid.

Uitlaatsysteem
* Het uitlaatsysteem heeft een 4-naar-2- voorkamer-naar-2-layout. De eindkappen van de uitlaat geven de achterzijde een quad-achtige uitstraling. Het nieuwe ontwerp van de eindkappen met grotere uitlaatopeningen versterkt de sportieve uitstraling van de motorfiets.
* De verbindingsbuizen tussen de uitlaatspruitstukken zijn vergroot (ovaal in plaats van rond), wat zorgt voor een natuurlijker gevoel en betere respons over het hele toerenbereik.
* De hoofd- en voorkatalysatoren zorgen voor schone uitlaatgassen.
* In aanvulling op de aanpassingen aan de motor is de tegendrukregelaar komen te vervallen, waardoor de motor natuurlijker aanvoelt. Dit zorgt voor een verbetering van het rijcomfort, met name op langere toerritten.
* Door toepassing van een voorkamer onder de motor kon het volume van de afzonderlijke dempers worden beperkt tot 3 liter en het gewicht ervan tot 3,5 kilogram. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de betere massacentralisatie (zie ook de informatie over massacentralisatie hieronder) en het verlagen van het zwaartepunt.

Transmissie
* De eindreductie van 41/15 (2.733) is optimaal afgestemd op zowel sportief bochtenwerk als kortere toerritten.
* Een langere overbrengingsverhouding voor de 6de versnelling (31/28 i.p.v. 25/22) vergroot het comfort op de snelweg en bij toerritten.
Aluminium twin-tube-frame
Het uitzonderlijk stijve aluminium frame kenmerkt zich door een zeer goede massacentralisatie en biedt daardoor een goede balans tussen een lichte besturing en stabiele wegligging.
* Het aluminium twin-tube-frame bestaat uit twee hoofdbalken die over de motor lopen, waardoor een smalle constructie ontstaat waar de knieën makkelijk tegenaan kunnen worden gedrukt.
* Het lichte en uiterst stijve frame maakt gebruik van het motorblok als dragend deel. Deze constructie biedt een solide, stevig gevoel, een goede stabiliteit en een lichte, nauwkeurige besturing en draagt zo bij aan de goede algemene handelbaarheid van de motorfiets.
* Het frame zelf is opgebouwd uit vijf aluminium gietdelen: de balhoofdbuis, de linker en rechter hoofdbalk en twee dwarsstukken. De hoofdbalken zijn twee open C-profielen die zijn gegoten om een gladde afwerking te realiseren.
* Het aantal lasnaden is tot een minimum beperkt, wat voor een hoogwaardige uitstraling zorgt.
* Het frame is voorzien van vier motorophangpunten. Alle ophangpunten zijn star, met uitzondering van de rubber steun aan de achterkant boven het carter. Mede hieraan en aan het feit dat de motor als dragend deel fungeert, dankt het frame zijn voortreffelijke handelbaarheid.
* Het gevoel van de motor wordt directer aan de rijder doorgegeven.
* Een nieuwe keerring in de balhoofdbuis vermindert de stuurfrictie, wat zorgt voor een merkbaar lichtere besturing bij lagere snelheden.
* Het achterframe is opgebouwd uit drie aluminium gietdelen. De lichte constructie ervan draagt bij aan de goede massacentralisatie van de motorfiets.
* Het voorste deel van het achterframe combineert functie met vorm, waardoor zijkappen overbodig zijn. Dit maakt bovendien de taille smaller, zodat de rijder makkelijker met de voeten bij de grond kan.

Massacentralisatie
* Het aangepaste uitlaatsysteem met korte dempers en voorkamer, de Horizontal Back-link-achterschokdemper en het verticale gaskleppenhuis zorgen voor een grote mate aan massacentralisatie. Door toepassing van de Horizontal Back-link-achterschokdemper kwam de ruimte van de onderste stang van de Uni-Trak-achtervering vrij. Die ruimte is benut voor het vergroten van de uitlaatvoorkamer, wat weer kortere uitlaatdempers mogelijk maakte en zo bijdraagt aan de betere massacentralisatie.
* Het lichtgewicht aluminium achterframe draagt eveneens bij aan de massacentralisatie.
* De goede massacentralisatie zorgt voor een lichte, scherpe besturing: de motorfiets laat zich gemakkelijk insturen en de besturing blijft ook bij overhellen in de bocht neutraal.

Upside-down-voorvork en Horizontal Back-link-achterschokdemper
De directere respons van het rijwielgedeelte kan voor een belangrijk deel op het conto worden geschreven van de herziene afstelling van de vering. De motorfiets reageert nu sneller op de input van de bestuurder, terwijl hobbels en richels in het wegdek nog steeds uitstekend worden opgevangen.
* De 41-mm upside-down-voorvork is volledig instelbaar (ingaande demping, uitgaande demping en veervoorspanning).
* Om de respons van het rijwielgedeelte te verbeteren, zijn de diverse instellingen herzien. Evenals voorheen kunnen ze worden gevarieerd van sportief (lichte besturing voor stadsgebruik of snel bochtenwerk) tot comfortabel.
* De achterschokdemper en het hevelsysteem zijn boven de swingarm gepositioneerd.
* Deze oplossing draagt bij aan verbetering van de massacentralisatie (zie boven).
* De achterschokdemper bevindt zich op ruime afstand van de uitlaat, zodat de hitte daarvan geen negatieve invloed heeft op de dempingsprestaties.
* De Horizontal Back-link-schokdemper is van buitenaf goed zichtbaar, wat bijdraagt aan het sportieve voorkomen van de Z1000SX.
* De achterschokdemper is instelbaar voor de uitgaande demping en veervoorspanning (nu met stelknop).
* De stuggere veer in de achterschokdemper (95 N/mm i.p.v. 92,5 N/mm) en de aangepaste demperinstellingen dragen bij aan de responsievere besturing.

Remmen
De nieuwe Z1000SX is als eerste Kawasaki uitgerust met Tokico monobloc-remklauwen. De toepassing hiervan vereiste het herdefiniëren van wat volgens Kawasaki de 'ideale' remkarakteristiek moet zijn. Terwijl het vorige model zich kenmerkte door een lineaire opbouw van het remvermogen, hebben de remmen van de nieuwe Z1000SX een stevigere eerste aangrijping, gevolgd door een gecontroleerde toename van de remkracht. Beide concepten lenen zich goed voor sportief rijden, maar de nieuwe remkarakteristiek sluit beter aan bij het sneller reagerende rijwielgedeelte en directere gasaanname van de Z1000SX.
* De 300-mm wave-remschijven op de voorwielen worden bediend door radiaal gemonteerde remklauwen met vier tegenoverliggende zuigers van verschillende diameter: 30 mm boven en 32 mm onder.
* De monobloc-remklauwen op het voorwiel bieden een stevigere eerste aangrijping, betere dosering van de remkracht en hogere remprestaties in het algemeen. Nieuwe remblokmateriaal met een hogere wrijvingscoëfficiënt draagt verder bij aan het verbeterde remgevoel.
* De gepolijste monobloc-remklauwen zijn voorzien van een alumite-coating en een lasergegraveerd Kawasaki-logo, wat de kwaliteitsuitstraling en de sportieve uitstraling van de machine versterkt.
* De toepassing van een radiale hoofdremcilinder draagt bij aan de superieure dosering en versterkt het directe remgevoel dat de remklauwen bieden.
* De achterrem bestaat uit een enkele 250-mm wave-remschijf en een zwevende enkelzuiger remklauw.
* De remklauw is onder de swingarm bevestigd via een reactiestang. Deze constructie versterkt het race-imago van de motorfiets.
* Voor extra remzekerheid zijn in sommige landen modellen met ABS verkrijgbaar. Een nieuwe ABS-eenheid biedt nauwkeurige controle van de vloeistofdruk en voorkomt dankzij toepassing van een vloeistofdruksensor omhoog komen van de achterzijde bij een ABS-ingreep.

Lichtgewicht wielen
* De lichtgewicht zesspaaks wielen zorgen voor een laag onafgeveerd gewicht en dragen met hun supersport-styling bij aan de sportieve uitstraling van de Z1000SX.
* De in samenwerking met Bridgestone speciaal voor de Z1000SX ontwikkelde banden combineren een voortreffelijke grip met een natuurlijk rijgedrag.

PRAKTISCHE VEELZIJDIGHEID
Met zijn comfortabele zitpositie en een grote aantal details die het rijden veraangenamen, combineert de Z1000SX opwindende straateigenschappen met een veelzijdigheid die sportieve naked bikes en pure supersports moeten ontberen. Zijn potentieel voor toer- en duogebruik is vergroot met onder andere nieuwe zijkoffers, verhoogd zitcomfort en een direct toegankelijke stelknop voor het snel en eenvoudig aanpassen van de veervoorspanning. Ter completering van zijn veelzijdige karakter is de Z1000SX uitgerust met geavanceerde elektronische regelsystemen, zoals het in drie standen instelbare KTRC-tractiecontrolesysteem en Power Mode-selectie, waarmee de rijkarakteristiek kan worden afgestemd op een groot aantal verschillende rijsituaties.

PRAKTISCHE VEELZIJDIGHEID: COMFORTABELE ZITPOSITIE
Comfortabele zitpositie
De zitpositie van de Z1000SX is afgestemd op alle soorten gebruik, variërend van stadsritten tot kortere toerritten en sportief bochtenwerk. Met zijn evenwichtige mix van comfort en controle biedt de machine de rijder optimaal rijplezier onder uiteenlopende rijsituaties.

* De ten opzichte van een supersport relatief rechte zitpositie biedt zowel controle als comfort.
* De verhoogde clip-ons dragen bij aan de sportief-comfortabele zitpositie. De steunen zijn gemonteerd op de uiteinden van de vorkbuizen die boven de kroonplaat uitsteken.
* De nieuwe vormgeving van de spiegels zorgt voor verbeterd zicht naar achteren.
* De dikke urethaanvulling van het zadel staat borg voor een aangenaam zitcomfort. Een vlakkere constructie van de kunststof basis zorgt voor een betere ergonomische pasvorm en verhoogt zo het rijcomfort.
* De urethaanvulling van het brede en lange duozadel is 10 mm dikker gemaakt om het zitcomfort voor de passagier te vergroten. Dempers aan de onderzijde van het zadel zorgen dat er minder trillingen worden doorgegeven.
* De vorm en positie van de gebogen aluminium passagiershandgrepen bieden de duopassagier een ergonomische zitpositie.
* De voorste voetsteunen hebben een rubberen bevestiging zodat de rijder minder last van trillingen heeft. Trillingsabsorberende gewichten aan de achterzijde van de voetbeschermers gaan klapperen van de zwevende uiteinden tegen.
* Zowel de voorste als de achterste voetsteunen zijn aan de bovenkant voorzien van rubber.

PRAKTISCHE VEELZIJDIGHEID:
TOERCOMFORT EN DUOGEBRUIK

Verstelbare ruit
* De ruit is over een bereik van ca. 20o verstelbaar in drie standen variërend van sportief tot maximale windbescherming, al naar gelang de voorkeur van de rijder. Het verstellen gebeurt handmatig (zonder gereedschap) door het indrukken van een ontgrendelknop onder het instrumentenpaneel. (Alleen als de motor stilstaat!)

Brandstoftank met grote inhoud
* De tankinhoud van 19 liter biedt een ruime actieradius voor toerritten.
* Het dynamische ontwerp van de brandstoftank kenmerkt zich door gewelfde randen in supersport-stijl en een slanke achterzijde die een goede grip voor de knieën biedt.
* De tank is van staal, zodat het gebruik van een magnetische tanktas mogelijk is.
* De smal uitgevoerde brandstofpomp is voorzien van een geïntegreerde brandstofniveaumeter.
* De vorm van de tank en de toepassing van een smalle brandstofpomp beperken het onbruikbare volume in de tank tot een minimum.

Stelknop voor veervoorspanning
* Een nieuwe direct toegankelijke stelknop maakt het mogelijk veervoorspanning zonder gereedschap in een handomdraai aan te passen voor bijvoorbeeld het meenemen van een duopassagier of bagage.
Strak aansluitende zijkoffers (accessoire)
Het bevestigingssysteem voor de zijkoffers is volledig herzien om de koffers beter tegen de achterzijde van de motorfiets te laten aansluiten. Hierdoor hangen de koffers nu veel dichter bij de hartlijn van de motorfiets. Met verwijderde koffers zijn geen storende elementen te zien en blijven de strakke looks van de achterpartij intact.
* De als accessoire verkrijgbare GIVI-zijkoffers met een inhoud van 28 liter en een maximale belading van 5 kg bieden elk plaats aan een integraalhelm.
* Dankzij het nieuwe bevestigingssysteem hangen de zijkoffers beide 35 mm dichter bij de hartlijn van de motorfiets. Hierdoor vormen ze optisch één geheel met de achterpartij en hoeft de rijder zich bij manoeuvreren tussen bijvoorbeeld paaltjes of twee rijen auto's geen zorgen te maken over de breedte van de zijkoffers.
* De zijkoffers hebben dezelfde kleurstelling als de motorfiets en zijn voorzien van het Kawasaki-logo op de deksels ter onderstreping van hun kwaliteitsimago.
* Dankzij het éénsleutelsysteem kunnen de zijkoffers worden geopend en verwijderd met de contactsleutel.
* Na montage van de meegeleverde speciale passagiershandgrepen kunnen de zijkoffers eenvoudig over de sleuven in de handgrepen en de koffersteunen op de passagiersvoetsteunbevestigingen worden geschoven.
* Omdat het fraaie nieuwe bevestigingssysteem geen gebruikmaakt van lompe ophangbeugels, ziet de achterzijde van de motorfiets er ook met verwijderde zijkoffers nog steeds strak uit.
* De meegeleverde speciale passagiershandgrepen zijn van gegoten aluminium en passen met hun hoogwaardige uitstraling perfect bij de achterpartij.

Ruim accessoireaanbod
* Naast de GIVI-zijkoffers zijn ook nog tal van andere accessoires verkrijgbaar, waaronder een GIVI-topkoffer (inhoud 39 liter, max. belading 3 kg), een donkergetinte ruit, een afdekkap voor het duozadel, handvatverwarming, kuipprotectors (valstoppen) en voorvorkbeschermers.

PRAKTISCHE VEELZIJDIGHEID:TOPTECHNOLOGIE VOOR AANPASSING RIJKARAKTERISTIEK
KTRC (Kawasaki TRaction Control) met drie standen. In aanvulling op zijn veelzijdige karakter is de nieuwe Z1000SX uitgerust met hetzelfde tractiecontrolesysteem als Kawasaki's topmodel, de ZZR1400. Dit systeem combineert het beste van Kawasaki's huidige twee tractiecontrolesystemen, S-KTRC en KTRC, waarbij drie standen een breed scala van rijomstandigheden bestrijken voor betere sportieve prestaties of meer vertrouwen op gladde ondergronden.

* De rijder heeft de keuze uit drie standen. Stand 1 en 2 zorgen voor een optimale voorwaartse versnelling. Stand 3 geeft de rijder meer vertrouwen bij het rijden op een ondergrond die weinig grip biedt. Rijders kunnen er ook voor kiezen om het systeem uit te schakelen.
* In stand 1 en 2 staat de geavanceerde software een bepaalde mate van wielspin toe: om zo snel mogelijk te accelereren, is namelijk een zekere mate van wielspin vereist. De ideale balans tussen gripverlies en aandrijfkracht varieert al naar gelang de omstandigheden. Het systeem analyseert een aantal gegevens om een actueel beeld te krijgen over wat er gebeurt: wieltoerental voor/achter (wielspin) en verschillende variabelen voor motor, rijwielgedeelte en rijder-input worden permanent bewaakt.
* Aan de hand van een complexe analyse berekent het systeem wanneer de balans tussen gripverlies en aandrijfkracht ongunstig dreigt te worden. Door in te grijpen voordat de wielspin te groot wordt voor een optimale tractie, kunnen terugvallen in de aandrijfkracht tot een minimum worden beperkt, wat resulteert in een zeer soepele acceleratie.
* Het systeem werkt de gegevens elke 5 milliseconden bij en grijpt in via de ontsteking, wat een zeer snelle reactie mogelijk maakt.
* In stand 3 (met de meest verregaande ingrepen) wordt dezelfde regellogica en controle als in standen 1 en 2 geboden tijdens normaal gebruik. Wanneer echter bovenmatige wielspin wordt waargenomen, wordt ingegrepen op zowel het ontstekingstijdstip, de brandstofinjectie als de luchttoevoer (via de secundaire gaskleppen) en wordt het motorvermogen gereduceerd tot een niveau waarbij het achterwiel weer grip krijgt. De soepele wijze waarop de ingreep zich voltrekt is voornamelijk te danken aan de aansturing van de hulpgaskleppen. De verfijnde controle resulteert in een natuurlijk gevoel: het oppakken en de overgang tussen aan/uit verlopen soepel en de stabiliteit blijft langer behouden.
* Stand 3 maakt het mogelijk zowel gladde elementen in het wegoppervlak probleemloos te passeren als langdurig een wegdek met verminderde grip (bijvoorbeeld nat asfalt, kinderkopjes, steenslag, etc.) te trotseren. Ook bij het wegrijden op een gladde ondergrond wordt de wielspin beperkt.
* Het systeem is daarnaast in staat om onderscheid te maken tussen zich geleidelijk opbouwende 'koppelwheelies' en abrupte wheelies, die gevaarlijk kunnen zijn. In stand 1 en 2 worden koppelwheelies toegestaan zolang er sprake is van voldoende acceleratievermogen. Het systeem grijpt alleen in bij een plotselinge wheelie. In stand 3 worden alle wheelies voorkomen.
* Het systeem werkt grotendeels op basis van complexe software, de hardware is minimaal. Naast de informatie van het motormanagement gebruikt het systeem alleen informatie van wielsensoren voor en achter, waardoor het nauwelijks extra gewicht in de schaal legt. Bij ABS-modellen is zelfs helemaal geen sprake van extra gewicht, aangezien deze al wielsensoren hebben.
* Standaard is het KTRC altijd ingeschakeld zodra de motor wordt gestart. (In de stand die actief was toen de motor werd uitgezet of in stand 1 wanneer het systeem was uitgeschakeld.) De rijder dient het systeem bewust zelf uit te schakelen (met behulp van de aan/uit knop op de linker stuurhelft).

Power Mode-selectie
* De keuze tussen Full Power en Low Power stelt de rijder in staat de vermogensafgifte te kiezen die het best bij zijn voorkeur of de omstandigheden aansluit. Terwijl de output bij lagere toerentallen hetzelfde blijft, wordt in de stand Low Power het motorvermogen beperkt tot 70 procent van het maximumvermogen en is de gasrespons minder fel. (De vermindering van zowel het motorvermogen als de gasrespons varieert afhankelijk van het toerental, de stand van de gasgreep en de ingeschakelde versnelling.)
* Samen bieden KTRC en Power Mode de rijder de keuze uit acht verschillende combinaties. Zo kan een ervaren rijder op een droog wegdek kiezen voor Full Power en KTRC-stand 1 voor optimaal sportief rijplezier. Op een nat en/of glad wegdek zou hij kunnen kiezen voor Low Power en KTRC-stand 3. Elk systeem kan geheel onafhankelijk worden geselecteerd, zodat de afstelling optimaal aansluit bij de vaardigheden en voorkeur van de rijder, de rijlocatie en de rijomstandigheden.
* Evenals het kiezen van de KTRC-stand, vindt ook de selectie van de Power-modus plaats met een schakelaar op de linker stuurhelft.

Instrumentenpaneel
* Het sportief vormgegeven instrumentenpaneel bestaat uit een grote analoge toerenteller en een multifunctioneel LCD-display.
* Nieuwe functies hiervan zijn de weergave van de KTRC-stand, de ingestelde Power-modus, een indicator voor zuinig rijden, de resterende actieradius, het huidige en gemiddelde brandstofverbruik en de koelvloeistoftemperatuur.
* Andere functies zijn snelheidsmeter, brandstofmeter, kilometerteller, klok en dubbele ritteller. Boven het display bevinden zich verder nog een aantal waarschuwingslampjes.
* De indicator voor zuinig rijden geeft aan wanneer het brandstofverbruik relatief laag is. Door te letten op de omstandigheden waarin deze indicator op het display verschijnt, kunnen rijders zich een zuinige rijstijl aanmeten. Deze praktische functie is altijd actief, maar om daadwerkelijk resultaat op te leveren, moet de rijder zich houden aan de volgende vuistregels: toerental lager dan 6.000, gas niet verder open dan 30%, snelheid lager dan 140 km/h.
* De schakelaargroep op de linkerstuurhelft bevat een alarmknipperlichtschakelaar.

KLEUR(EN)

* Candy Lime Green (groen)
* Candy Cascade Blue (blauw)
* Metallic Spark Black (zwart)
* Metallic Graphite Gray (grijs)

SPECIFICATIES

MOTOR

ZX1000LEF/MEF

Type

Cilinderinhoud

Boring x slag

Compressieverhouding

Klepbediening

Brandstofsysteem

Ontsteking

Startsysteem

Smering

Vloeistofgekoelde, viertakt viercilinderlijnmotor

1.043 cm3

77,0 x 56,0 mm

11,8:1

DOHC, 16 kleppen

Brandstofinjectie: φ38 mm x 4 (Keihin), met ovalen secundaire gaskleppen

Digitaal

Elektrisch

Geforceerde smering, oliecarter

AANDRIJFLIJN

 

Transmissie

Eindaandrijving

Primaire overbrengingsverhouding

Overbrengingsverhoudingen:

                            1e

                            2e

                            3e

                            4e

                            5e

                            6e

Eindreductie

Koppeling

6 versnellingen

O-ring ketting

1,627 (83/51)

2,600 (39/15)

1,950 (39/20)

1,600 (24/15)

1,389 (25/18)

1,238 (26/21)

1,107 (31/28)

2,733 (41/15)

Natte platenkoppeling, handbediend

FRAME

 

Type

Veeruitslag:         voor

                            achter

Banden:               voor

                            achter

Balhoofdhoek

Naspoor

Stuurhoek (links/rechts)

Aluminium, dubbele buis

120 mm

138 mm

120/70ZR17M/C (58W)

190/50ZR17M/C (73W)

24,5°

102 mm

31°/ 31°

VERING

 

Voor:                    Type

                 

Achter:                 Type

41-mm upside-down-voorvork met instelbare ingaande en uitgaande demping en instelbare veervoorspanning

Horizontale Back-link-gasschokdemper met traploos instelbare uitgaande demping en stelknop voor veervoorspanning

REMMEN

ZX1000LEF/MEF

Voor:                    Type

                            Remklauw

Achter:                 Type

                            Remklauw

Dubbele, semizwevende 300-mm wave-schijven

Dubbel, radiaal gemonteerd, monobloc, vier tegenoverliggende zuigers

Enkele 250-mm wave-schijf

Enkele zuiger

AFMETINGEN

 

Totale lengte

Totale breedte

Totale hoogte / hoogste stand

Wielbasis

Bodemvrijheid

Zithoogte

Rijklaar gewicht

Tankinhoud

2.105 mm

790 mm

1.170 mm / 1.230 mm

1.445 mm

135 mm

820 mm

230 kg (ZX1000L)

231 kg (ZX1000M)

19 liter

PRESTATIES

 

Maximaal vermogen

Maximaal koppel

104,5 kW {142 pk} / 10.000 t/min
(EUR/USA/CAN/AUS/BRA/IDN/MYS/IND)

100,9 kW {137 pk} / 9.800 t/min
(Z.O.-Azië (B2)/Z.O.-Azië (B1)/THA)

78,2 kW {106 pk} / 9.000 t/min (FRA)

111 Nžm {11,3 kg¦žm} / 7.300 t/min
(EUR/VS/CAN/AUS/BRA/IDN/MYS/IND)

109 Nžm {11,1 kg¦žm} / 7.300 t/min
(Z.O.-Azië (B2)/Z.O.-Azië (B1)/THA)

95 Nžm {9,7 kg¦žm} / 6.000 t/min (FRA)

De hiergenoemde specificaties zijn van toepassing op en bepaald aan de hand van productiemodellen onder standaardomstandigheden. Wij hebben slechts de intentie een zo getrouw mogelijke beschrijving te geven van de machine en zijn prestaties. Deze kunnen mogelijk niet van toepassing zijn op iedere verkochte machine. Kawasaki Heavy Industries, Ltd. behoudt zich het recht voor om specificaties zonder aankondiging vooraf aan te passen. Getoonde uitrustingen en specificaties kunnen per markt verschillen. Leverbare kleuren kunnen per markt verschillen.


Share

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal


* Verplichte Velden