Vier nieuwe Arai modellen voor 2013

Tijdens een presentatie in het Arai Inspiration Centre in Hoevelaken introduceerde Arai Helmet Europe vier nieuwe modellen voor 2013. Daarnaast werd ingegaan op de discussie rondom de wereldwijd van elkaar verschillende keuringslabels en de filosofie van het Japanse bedrijf over dit onderwerp. 
Al eerder kondigde Arai een aantal van de getoonde 2013 modellen aan: de Rebel, Quantum ST, CT-F en CT-Ram zijn dan ook al op de verschillende grote motorbeurzen te zien geweest. Vooral de CT-F en CT-Ram vielen daar al op door hun afwijkende vorm voor een "pothelm", door de verder uitlopende wangstukken bieden ze meer veiligheid dan een open helm, terwijl ze als de drager niet als hinderlijker zullen worden gezien. Beide helmen zijn een evolutie van de nog doorlopende X-tend helm. Het verschil tussen beide nieuwe modellen is vooral terug te vinden in de extra diffusers en het "air-wing" vleugeltje achterop de CT-Ram. Kenmerkend voor beide modellen is de grote opening in de afneembare en verstelbare zonneklep, waardoor deze wel de zon uit de ogen van de drager houdt, maar geen wind vangt. Het opklapbare vizier past daarbij netjes onder de klep, zodat er zowel open als dicht een mooi geheel te zien blijft, al is met open vizier het zojuist genoemde voordeel -weinig wind vangen- natuurlijk wel weg.2013-Arai-motorhelmen_thumb

De 2013 Rebel is een geheel nieuw model voor berijders van naked bikes. Dit uit zich vooral in een groter kinstuk door een extra spoilerrand onder de helmrand, terwijl ook de balans van de helm is aangepast aan motorrijders die rechtop zitten. Daarnaast zijn er relatief grote bedieningsknoppen voor de ventilatie van deze Arai-middenklasser. Als laatste werd de Quantum ST getoond. Dit is eigenlijk een aangepaste versie van de veelverkochte Quantum, waarbij de helmschaal meer (letterlijk) toegespitst is op "Europese" hoofdvormen. Hiervoor werd de vorm (van boven gezien) iets ovaler, waardoor er meer ruimte aan de voorzijde ontstaat, zowel ter hoogte van de mond als bij het voorhoofd. 

De nieuwe helmen van Arai maken gebruik van een nieuw passysteem voor de wangstukken. Dit Facial Contour Systeem (FCS) moet de door winddruk veroorzaakte lift voorkomen en, door meer druk op de kaak dan op de wang te plaatsen, voor meer comfort zorgen. 

Na de presentatie van de 2013 line-up leidde Akihito Arai, kleinzoon van de oprichter en samen met zijn vader huidig directielid van Arai, een discussie over de verschillende testmethodes en certificeringen zoals die wereldwijd wordt gebruikt. Daarbij werd uitgelegd hoe het bijna onmogelijk is om één helm goedgekeurd te krijgen voor zowel Europa (ECE 22-05) en Amerika (Snell), dit omdat beide de nadruk op andere punten leggen. Daarnaast werd er ingegaan op de Britse SHARP testmethode, die door Arai als onjuist wordt gezien, ondanks hun eigen roep om een strengere keuring dan de wettelijke eisen. Arai onderstereepte dat in zijn ogen SHARP de verkeerde dingen meet. Deel van de discussie hierover bestaat uit het feit dat er twee denkrichtingen zijn met betrekking tot helmen. Die van Arai is dat een buitenste helmschaal zo hard mogelijk moet zijn, met een zachtere binnenschaal. De andere partijen zeggen dat een buitenschaal juist niet te hard moet zijn, maar dat de binnenschaal dan weer steviger kan zijn. In de theorie van Arai zijn de steeds lichter wordende helmen van andere merken dan ook per definitie onveilig. Met een aantal simulaties van testen werd uitgelegd hoe de denkwijze van Arai zich verhoudt tot die van andere, veelal goedkopere, merken. 

Arai zegt zich ook te onderscheiden van andere merken door voor veel modellen maar liefst vijf maten buitenschalen aan te bieden, waar andere merken dat met veel minder doen. Daarnaast kiezen ze vooral voor zeer ronde en gladde vormen, omdat die ervoor zorgen dat een glijdende helm niet gaat draaien, waar vierkante vormen of andere items op de buitenschaal dit juist zouden versterken. Hierom zijn alle diffusers op de Arais ook erop geplakt in plaats van in de schaal gegoten. Daarnaast worden alle Arai's met de hand gemaakt in de fabriek in Omiya. 

Ducati Multistrada 1500 NL 620x100 24-6

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

BANNER-KTM-DAG-2014-300x90

Merken

Beta |  Kymco |  Hyosung |  Husaberg |  KTM |  Harley-Davidson |  Suzuki |  SYM |  Triumph |  BMW Motorrad |  Ducati |  Husqvarna |  Vespa |  MV Agusta |  Honda |  Yamaha |  Kawasaki |  Moto Guzzi |  Aprilia |  Royal Enfield |  Peugeot |  Victory

Nieuwsmotor Nieuwsfeed

 
Nieuwsmotor Nieuws

Zoeken