2013 KTM 690 Duke R

KTM heeft op de EICMA in Milaan de KTM 690 Duke R onthuld. Uiterlijk is de R grotendeels hetzelfde als de reguliere Duke. De zitpositie is op de R agressiever. Het frame is hoger en afgeveerd met stijvere veren en meer demping dan de standaard 690 Duke. De voorvork is volledig instelbaar. Hetzelfde geldt voor de achterschokdemper met extern reservoir waar ook de high en low speed demping instelbaar is. De Brembo remklauwen zijn gemaakt uit een stuk aluminium en daardoor 6 procent lichter. Het Bosch ABS systeem is voorzien van een stand waarin het achterwiel wordt toegestaan te blokkeren of glijden.

Officieel persbericht KTM:
De KTM 690 Duke R heeft dezelfde sportieve genen als de 690 Duke – en onderscheidt zich ook uiterlijk nauwelijks van de pijlsnelle Cup-raket die in 2012 opzien baarde in de European Junior Cup. Een formidabel kanon voor kenners en kunners, vederlicht en pijlsnel. Verrassend geschikt voor gebruik in het dagelijkse verkeer, maar met alles wat een 690 Duke nog sportiever maakt.

Ergonomie: Drie woorden: aanvallen, controleren, moeiteloos. De zitpositie op de nieuwe 690 Duke R is duidelijk agressiever dan die op de 690 Duke. Het brengt de rijder precies in die houding die hij nodig heeft wanneer hij vol op het gas wil gaan. De 690 Duke R deelt zijn zitpositie immers niet voor niets met de EJC Cup-motoren. Iets voorover gebogen, met de voeten stevig op de sportief geplaatste voetsteunen, met de juiste hoeveelheid feedback en veel bewegingsvrijheid op het harde, maar toch comfortabele zadel, met een perfecte beheersing via het sportief gekromde stuur (840 mm breed, met een rise van 38 mm). Quasi-relaxt supermoto-racen, met gemakkelijke beheersing van de coolste moves. En desondanks met goed overzicht en voldoende comfort voor relaxte etappes, die verrassend weinig moeite kosten. Wedden? Wie altijd alleen wil racen, kan gewoon de duozit-cover op het zadel aanbrengen en de duovoetsteunen demonteren.

2013-KTM-Duke-690R

 

Veerelementen:  Op alle omstandigheden voorbereid De 43mm WP-Upside-Down-voorvork van de Duke vergroot de grondspeling met nog eens 15 mm. De voorvork blinkt uit door een perfecte afstemming en een ongelooflijk breed inzetgebied, reikend van relaxt toeren tot snoeihard gasgeven op een afgesloten circuit. De afstelling is kinderlijk eenvoudig: Bovenop de linker vorkpoot stel je de gewenste ingaande demping in, op de rechter vorkpoot de uitgaande demping. Hoe komt dat? Anders dan bij normale dempingssystemen werken de hydraulische circuits onafhankelijk van elkaar. De afstelling van de ingaande demping beïnvloedt dus uitsluitend het inveren van de voorvork, de afstelling van de uitgaande demping uitsluitend het uitveren. Doordat onderlinge beïnvloeding ontbreekt, is de vork heel eenvoudig op de specifieke wensen van de rijder af te stellen. Om een bijna bodemloze grondspeling te verkrijgen, wordt de 690 Duke R ook nog iets opgetild door de via een linksysteem bediende WP gasdruk-monoschokdemper met expansiereservoir. Dit systeem munt uit door een perfecte afstemming en een ongelooflijk breed inzetgebied, reikend van relaxt toeren tot snoeihard gasgeven op een afgesloten circuit. De demper is vanzelfsprekend volledig instelbaar (veervoorspanning, ingaande high- en lowspeed demping, uitgaande demping). In de European Junior Cup demonstreert dit systeem zijn indrukwekkende racepotentieel, dat ook bij extreme bochtensnelheden of rem- en acceleratiebelastingen met slickbanden geen krimp geeft. Wat overigens niet betekent dat het systeem niet op comfort kan worden afgestemd, als de rijder dat wenst: bij de Duke R bepaalt de rijder het weggedrag.

Remmen: De beste van meer dan 20 varianten. De testrijders van KTM hebben zich uit kunnen leven bij de keuze van de hardware, waarbij ze vooral veel tijd hebben besteed aan remmen in het grensbereik. Brembo heeft hun inspanningen beloond met een op maat gesneden, radiale rempomp, die de nieuwe topklasse M50-remklauw aanstuurt (die aanzienlijk lichter is dan het vorige topmodel. Voor optimale stijfheid is deze uit één stuk hoogwaardig aluminium gefreesd). Samen met een dikke schijf van 320 mm vormt dit een team, dat remmanoeuvres op de vierkante centimeter mogelijk maakt.

Motor: De 690 Duke R is voorzien van de allermodernste eencilindermotor ter wereld, in zijn allersterkste uitvoering. Het legendarische LC4-blok meet 690 echte cc's en kan nu vrij uitademen via zijn titanium Akrapovic-uitlaatdemper. Met een nog vollere bas en twee extra pk's op de koop toe. Samen 70 pk dus - oftewel anderhalf keer het vermogen van een kerngezonde 125cc-machine meer dan de eerstvolgende eencilinder-concurrent. De 690 Duke R is uitgerust met bekende standaardaccessoires als de antihop-koppeling of actieve carterontluchting. Ook zorgt een heus ride-by-wire systeem voor een ongekend soepele, maar toch uiterst krachtige vermogensontwikkeling. Een een dubbele ontsteking met voor elke bougie een aparte mapping zorgt voor een optimale verbranding bij een sensationeel laag verbruik. En dan ook nog onderhoudsintervallen van 10.000 km! Niet eerder kon je zo stijlvol, gecultiveerd, sportief of effectief met één cilinder verplaatsen. En niet eerder was de vraag, waarvoor je eigenlijk meer cilinders nodig zou hebben, zo terecht: met zo'n bonk vermogen is de lichte 690 Duke R immers met speels gemak te hanteren.

Balansas: De nauwkeurig uitgebalanceerde krukas van de 690 cc grote monocilinder zet de hoge verbrandingsdruk om in ongeëvenaard gecultiveerd eencilindervermogen – dankzij de balansas, die de trillingen weliswaar beter dan ooit elimineert, maar het eigenzinnige en levenskrachtige karakter van de Super-Single op geen enkele wijze onderdrukt.

Injectie/motormanagement/Drive-by-wire: Het elektronische motormanagement van de geniale LC4-motor zorgt te allen tijde voor een optimale vermogensontwikkeling. Daarvoor wordt een ongeëvenaard innovatieve techniek toegepast: dubbele ontsteking met afzonderlijke mappings per bougie, waardoor het mengsel ongeacht de belasting en het toerental altijd effectieve wordt verbrand. . Daarbij komt nog een heus ride-by-wire systeem: een elektronische gasklepbediening waar geen enkele mechanische verbinding aan te pas komt. Op die manier wordt bereikt dat vooral de overgang van gas-dicht naar gas-open perfect en zo soepel mogelijk verloopt. Hoe dat aanvoelt? Eenvoudigweg onbeschrijflijk. Gewoon proberen dus!

{gallery}/nieuws/0_2012/11-november-2012/2012-EICMA/KTM/KTM_690_Duke_R{/gallery}

Ducati Multistrada 1500 NL 620x100 24-6

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

KTM 298x90 Nieuwsmotor Powerdays2014

Merken

Beta |  Kymco |  Hyosung |  Husaberg |  KTM |  Harley-Davidson |  Suzuki |  SYM |  Triumph |  BMW Motorrad |  Ducati |  Husqvarna |  Vespa |  MV Agusta |  Honda |  Yamaha |  Kawasaki |  Moto Guzzi |  Aprilia |  Royal Enfield |  Peugeot |  Victory

Nieuwsmotor Nieuwsfeed

 
Nieuwsmotor Nieuws

Zoeken

Youtube Video's

Testmotor Tests

oliepeil Blogs

Cruizem nieuws