nieuwsbrief_companion

Honda lanceert de nieuwe CRF250L

In februari van dit jaar kwam Honda met de bevestiging dat de nieuwe CRF250L deze zomer ook in Europa op de markt gebracht zal worden. Vandaag werd bekend gemaakt dat op 14 mei gestart wordt met de verkoop van de CRF 250L in Japan. Ook zijn er nu meer details en technische specificaties van de motor bekend gemaakt. Of de CRF ook in Nederland op de markt komt is (nog) niet duidelijk.

De CRF250L is een echte dual-purpose motorfiets die het dagelijks gebruiksgemak op de weg combineert met het plezier van off-road rijden. De nieuwe Honda wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde 250cc 4-takt DOHC eencilinder motor met veel kracht in het lage- en midden toerenbereik. Nieuwe technologie houdt de wrijving van de bewegende delen beperkt waardoor een laag benzineverbruik mogelijk is. Het nieuw ontworpen stalen twin-tube frame maakt de motor wendbaar en stabiel. Voor het nodige on- en off-road werk wordt gebruik gemaakt van een upside down voorvork, een ProLink achterwielophanging en een aluminium swingarm. De styling van de CRF250L is verfijnd zodat deze er scherper en agressiever uitziet. Klanten krijgen de keuze uit twee kleuren: Extreme Red voor een agressieve look of Ross White voor degenen die een meer coole look wensen.

CRF250L_red_white

Motor

De motor bezit een dusdanig koppel- en vermogenskarakteristiek dat deze met hetzelfde gemak kan worden ingezet voor zowel het on-road als het off-road gebruik. Kenmerkend voor de vloeistofgekoelde 4-takt DOHC motor is het hoge koppel in het lage toerenbereik, maar ook bij het toenemen van de toeren laat de vermogenskarakteristiek een vloeiend verloop zien. De nieuwe lage wrijvingtechnologie is toegepast in onderdelen als de offset cilinder en de roltuimelaars. Samen met het geprogrammeerde benzine injectiesysteem, de O2 sensor en de gemonteerde katalysator zorgt dit voor een synergie die garant staat voor hoge milieuprestaties en een laag benzineverbruik. Volgens fabrieksopgave moet een verbruik van 44,3 km per liter, gemeten bij een constante snelheid van 60 km/h, haalbaar zijn.

Frame en ophanging

Het nieuwe stalen twin-tube frame maakt gebruik van buizen met een ovale dwarsdoorsnede. Dit bevordert de stijfheid zodat de motor slank kan worden gebouwd. De 43 mm upside-down voorvork heeft een veerweg van 250 mm. Deze is zodanig ontworpen dat het een laag  gewicht heeft en toch een hoge stijfheid behoudt. De gegoten aluminium swingarm levert een goede balans op tussen een hoge sterkte en stijfheid. Het wordt gecombineerd met een Pro-Link achterwielophanging met een veerweg van 240 mm. Het geheel zorgt, bij zowel het rijden op de weg als bij off-road ritten, voor een indrukwekkende wendbaarheid en een goede wegligging.

Basis uitrusting

- Een verlichtingseenheid met multi-reflector koplamp (60/55 W) met een prachtig zicht dat een

  stoere en krachtige uitstraling versterkt.

- Een multifunctioneel digitaal dashboard, dat naast de snelheidmeter ook een brandstofmeter,

  klok en kilometerteller bevat.

- Skid platen die schade aan de motor ten gevolge van modder, vliegend grind en andere elementen

  voorkomt.

- Een stuuruitslag van 45° naar zowel links als rechts voor een goede wendbaarheid

- Bagagehaken in het achterspatbord gedeelte

- Een brandstoftank met een inhoud van 7,7 liter

Link: Honda bevestigt de CRF250L voor Europa.

Technische gegevens

Model name

CRF250L

Vehicle name/type

Honda/JBK-MD38

Dimensions (L×W×H) (mm)

2,195×815×1,195

Wheelbase (mm)

1,445

Ground clearance (mm)

255

Seat height (mm)

875

Curb weight (kg)

143

Riding capacity (No. of occupants)

2

Minimum turning radius (m)

2.3

Engine type

MD38E, Liquid-cooled 4-stroke DOHC 4-valve single cylinder

Total displacement (cm3)

249

Bore × Stroke (mm)

76.0×55.0

Compression ratio

10.7

Maximum output (kW[PS]/rpm)

17[23]/8,500

Maximum torque (Nm[kgfm]/rpm)

22[2.2]/7,000

Fuel efficiency (km/L)

44.3
(constant speed of 60 km/h on a level road)

Fuel supply system

Electronic
< Programmed Fuel Injection System (PGM-FI) >

Starter type

Self starter

Ignition type

Full-transistor battery ignition

Lubricating type

Wet sump

Fuel tank capacity (L)

7.7

Clutch type

Wet multiplate with coil springs

Transmission type

Constant mesh 6-speed return

Transmission gear ratios

1st

3.333

2nd

2.117

3rd

1.571

4th

1.304

5th

1.115

6th

0.962

Reduction gear ratio
(primary/secondary)

2.807/2.857

Caster angle (°) /Trail (mm)

27°35´/113

Tire size

Front

3.00-21 51P

Rear

120/80-18M/C 62P

Brake type

Front

Hydraulic disc

Rear

Hydraulic disc

Suspension type

Front

Telescopic (Inverted)

Rear

Swing arm (Pro-Link suspension system)

Frame type

Semi-double cradle

 

Bron en foto's: Honda


Geschreven door Dirk van het Hekke

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

KTM 298x90 Nieuwsmotor Powerdays2014

Merken

Beta |  Kymco |  Hyosung |  Husaberg |  KTM |  Harley-Davidson |  Suzuki |  SYM |  Triumph |  BMW Motorrad |  Ducati |  Husqvarna |  Vespa |  MV Agusta |  Honda |  Yamaha |  Kawasaki |  Moto Guzzi |  Aprilia |  Royal Enfield |  Peugeot |  Victory

Nieuwsmotor Nieuwsfeed

 
Nieuwsmotor Nieuws

Zoeken