Ducati Month NL 728x90 MvhJ

nieuwsbrief_companion

Husqvarna door BMW aan KTM verkocht?

Normaal doen we hier niet aan geruchten, maar feit is wel dat diverse motormedia melden dat KTM voornemens is Husqvarna te kopen van BMW. Dit zou om een groot aantal redenen uiterst onlogisch zijn, maar niets is onmogelijk. Daarom gaan we toch in op de geruchten, en kijken naar de eventuele logica hiervan. Ze kunnen dan nog zeer goed toch (volgens onze verwachting) niet waar blijken te zijn.

BMW Motorrad kocht Husqvarna in de zomer van 2007 van wijlen Claudio Castiglioni, wiens MV Agusta het in 1987 vanuit Zweden had overgenomen. Met de koop sloot BMW aan in een lange rij van grote merken die een Italiaans merk overnamen, met de bedoeling de bedrijfsvoering te professionaliseren en tegelijkertijd het merkimago te behouden. Echter, al deze eerdere projecten mislukten opzichtig, waarop in de meeste gevallen het verlies door het grote merk genomen werd en het Italiaanse merk na de kapitaalinjecties weer een paar jaar vooruit kon. Een verkoop van Husqvarna door BMW zou dan ook wel zeer groot gezichtsverlies voor de Duitsers zijn, maar aan de andere kant, enorme merken als Harley-Davidson gingen ze voor.

BMW ging met volle kracht aan de slag met Husqvarna, de parkeerplaats van het hoofdkantoor en de fabriek in Varese stond de afgelopen jaren regelmatig vol met auto's met Duitse kentekenplaten. Een jaar geleden kwam Max Kalbfell over van Mini, dat andere sub-merk van BMW, om de leiding in Varese over te nemen. Er werd veel geld gepompt in het moderniseren van de productielijnen. Het leek er hierdoor op dat BMW ten koste van alles zou willen slagen waar alle anderen faalden. BMW leek daarbij Husqvarna specifiek als een concurrent van het brutale offroadmerk KTM te positioneren, met een offroadtak en een stoere straatrange. Het lukt alleen (nog) niet om de focus op offroadmodellen zo lang vast te houden dat er langdurige wedstrijdsuccessen behaald werden. Ook vindt BMW het duidelijk moeilijk om de klanten binnen de motorcross te bereiken, een duidelijk andere doelgroep dan de kopers van een BMW Motorrad product. Daarnaast druist de brutale houding van de Oostenrijkers direct in tegen de bravere inborst van de Duitsers waardoor de straatmodellen ook net die extra bite missen. Gevolg hiervan is dat Husqvarna geen eigen gezicht krijgt; niet in de offroad en niet als producent van stoere motoren als de Nuda en de Strada, die overigens wel heel handig met BMW-blokken zijn uitgerust, maar juist daardoor qua imago nooit meer als stoer of opwindend gezien kunnen worden.

Grote vraag is alleen waarom KTM het merk zou willen hebben. Husqvarna probeert immers te zijn wat KTM al is, en brengt dus feitelijk geen meerwaarde als merk. Husqvarna Motorcycles leverde in 2012 een totaal van 10.751 motoren uit, geen enorm aantal nu KTM de enorme markt van Azië ontdekte aan de hand van grootaandeelhouder Bajaj uit India. Daarnaast lukt het KTM al niet om van Husaberg, waarvan ze ook eigenaar is, een onderscheidend merk te blijven maken. Daarnaast ziet BMW onder de motormerken toch wel KTM als een soort aartvijand, waardoor verkoop om Husqvarna te redden om emotionele redenen, toch al niet de sterktste kant van BMW, uit den boze lijkt.

Alles overziend lijkt de aankoop van Husqvarna door KTM dan ook weinig voor de hand liggend, al is de kans dat BMW er vanaf wil wel groot. Opvallend detail is verder dat KTM zich in stilzwijgen hult.

BMW-Husqvarna-KTM


nieuwsmotor banner2 MV Agusta april mei 2014
nieuwsmotor banner2 MV Agusta april mei 2014
Gerelateerde artikelen:

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

ktm banner 300x90
4590 suz bandit banner 300x90

evolution

Merken

Beta |  Kymco |  Hyosung |  Husaberg |  KTM |  Harley-Davidson |  Suzuki |  SYM |  Triumph |  BMW Motorrad |  Ducati |  Husqvarna |  Vespa |  MV Agusta |  Honda |  Yamaha |  Kawasaki |  Moto Guzzi |  Aprilia |  Royal Enfield |  Peugeot |  Victory

Nieuwsmotor Nieuwsfeed

 
Nieuwsmotor Nieuws

Zoeken