http://www.premiummotors.nl/

Spannende dagen finalisten Motorvrouw van het Jaar

Dat 'de beste' in een competitie altijd moet winnen kan in 2013 wel eens gelogenstraft worden. De vijf finalisten voor de verkiezing Motorvrouw van het Jaar zijn nog nimmer zo verschillend van elkaar geweest. Het zal de vakjury slapeloze nachten en talloze hoofdbrekens bezorgen om een winnaar aan te wijzen. De spannende finale in de verkiezing krijgt zijn beslag enige dagen voor Motorbeurs Utrecht die van 21 t/m 24 februari in de Jaarbeurs in Utrecht wordt gehouden. Traditioneel wordt de beurs gezien als de opening van het nieuwe motorseizoen, hoewel Koning Winter in die tijd nog stevig in zijn greep kan houden. Van die ijzige greep was geen spoor te bekennen toen de vijf finalisten in een aangenaam zonnetje op het Spaanse Circuito Cartagena onder de bezielende leiding van instructeur Bach Lamboo een circuittraining kregen aangeboden. Ducati Nederland stelde hiervoor vier motoren beschikbaar waaronder maar liefst twee Ducati Panigale's.

Giel Beelen
De vijf vrouwen ontmoetten elkaar in de vroege ochtend eerst bij de ochtendshow van radiopresentator Giel Beelen. Giel nam zelfs even plaats op de duozit bij finaliste Vivian. 's Avonds werd doorgereisd naar Spanje. De dag erna begon op het zonovergoten circuit van Cartagena met het opfrissen van de theorie achter het motorrijden in het algemeen en het testen van de circuitkennis van de afzonderlijke dames. Hierbij werden de eerste grote verschillen al zichtbaar.

Vivian Sigterman (30) is een gedreven en ervaren circuitrijdster die vanwege haar enthousiasme als instructrice is gevraagd bij de Race Academy. Het andere uiterste hierin is de 47-jarige Esther Evrengün die je met geen macht ter wereld ooit nog van haar rustig toerende Harley-Davidson af krijgt. Tegenover deze directiesecretaresse met de meeste levenservaring binnen het gezelschap staat Maryati Aantjes (21) als jongste kandidaat. De 32-jarige Jenny van der Molen en Marleen de Ruyter (44) completeren de groep.

Adrenaline
De meest gehoorde opmerking over het motorrijden in het algemeen, is ook op Jenny van der Molen van toepassing: het gevoel van vrijheid. ''De adrenaline die vrijkomt als je een goeie bocht pakt. Het 'Ik ben toch eigenlijk best wel stoer' gevoel wat naar boven komt, zodra je ook maar met één bil het zadel aanraakt. En dan heb ik het nog niet eens over het sociale motor leven wat je er op na houdt''.

Net als Jenny kan Maryati bijna niet wachten voor ze het circuit op mag. ''Ik heb nog maar éen jaar mijn rijbewijs en wilde eerst wachten met circuitrijden tot de begrenzing eraf mag. Maar dan nu hier staan is echt een droom die uitkomt. Circuitrijden geeft je een kick maar het is ook ter bevordering van mijn rijstijl en vertrouwen in de motor''.

Marleen de Ruyter is de enige 'Off-road" dame in het gezelschap en heeft al 12 jaar haar rijbewijs. Haar liefste wens? ''Ik zou graag een weekje off road gaan rijden in Spanje of Portugal. Mooie weggetjes zoeken op een landkaart en niet kunnen wachten tot je er rijdt''. Esther Evrengün zoekt het nog verder weg: ''Het is misschien heel cliché, maar ik zou zo graag toeren over Route 66 in Amerika''. Vivian hoeft geen moment na te denken. Ze is enthousiast over de plek waar ze nu is. ''Cartagena is de ultieme manier om het seizoen te beginnen. Geweldig circuit, fantastische motor onder je kont en een zonnetje, wat wil je nog meer?''.

Brok theorie
Motorinstructeur Bach Lamboo hield zich strak aan het schema dat begon met een brok stevige theorie. ''Rijden op een circuit is wezenlijk anders dan rijden op de openbare weg'', begon Bach zijn betoog. ''Hier mag je links en rechts inhalen en ingehaald worden, ook al kan je dat op de openbare weg ook gebeuren. Maar op een circuit is het legaal''.

In een uur tijd kwamen zithouding, de ideale lijn rijden, bochten- en kijktechniek ter sprake. Maar ook zo op het oog simpele zaken als remmen en acceleren bleken bij nader inzien en uitleg door Lamboo heel wat meer inhoud te hebben dan men op het eerste gezicht zou denken. ''Circuitrijden is een kwestie van concentratie en vertrouwen hebben in je eigen kunnen'', zegt Bach hier over. Maar na elke sessie is er een strenge evaluatie waarbij fouten en aanmerking van de zijde van de instructeur door zojuist gemaakte beeldopnamen van de dames worden ondersteunt.

Lamboo is recht door zee. '''Ze zijn hier om wat te leren, niet om mij aardig te vinden'', grijnst hij. In het begin rijdt Lamboo op kop, om de juiste rijlijnen uit te zetten. In latere sessies volgt hij de dames met de onboard camera. ''Voor mij is belangrijk hoe deze vrouwen de praktische rijvaardigheden van het circuitrijden oppakken en wie er echt progressie maakt''.

Stem uitbrengen
Welk van de vijf kandidaten uiteindelijk met de eer gaat strijken wordt na 14 februari bekend gemaakt. Tot die datum kan iedereen een stem uitbrengen. Dat kan op de officiële website www.motorbeursutrecht.nl, maar ook via diverse andere websites en via de actieve blogs die de dames tot aan de verkiezingsuitslag bijhouden. Na afloop van de circuitdag zijn alle aanstaande Motorvrouwen het eens: Motorrijden wordt nog te veel gezien als een echt 'mannending'. Dit beeld moet verdwijnen, en plaats maken voor meer vrouwen op de motor.

Motorvrouw-van-het-Jaar-2013
Bron: VNU Exhibitions

Gerelateerde artikelen

  • Pinterest